drukleiding flexibele

27 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
cevisxm
afbeelding van cevisxm
drukleiding flexibele

Volg al een tijdje het forum en vind dingen ik nodig heb, maar het volgende kan ik niet vinden.
Ik rijd in CT uit 1998 en moet constateren dat een leiding van veer poot rechts die naar de middenbol gaat begint te zweten.
Geen probleem dacht ik die ga ik halen (nieuwe is beter dan uitgedroogde van de sloop). NIET MEER leverbaar..... begint het nu al dacht??!!
Maar goed heb nu dus het probleem wat te doen, de leiding is gedeeltelijk flexibel op sommig plaatsen en ik heb zeker weten niet het gereedschap, nohow, materiaal en kennis om dit zelf op te knappen. wie kan mij helpen

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: drukleiding flexibele

Zitten daar geen afdichtrubbertjes in die je gewoon kunt vervangen? Kun je navragen bij je dealer.
Anders even de koppelingen wat vaster draaien op veerpoot en middenbol, al geprobeerd?

cevisxm
afbeelding van cevisxm
Re: drukleiding flexibele

Nee het is een leiding gecombineerd flexibel en vast (hydractive) en het flexibele stuk begint nu door te zweten en dus niet bij de aansluitingen. Wat ik eigenlijk nodig heb is een dergelijk leiding en misschien zijn deze wel te reviseren, maar waar dan... of iemand weet een te liggen die echt nog goed is. Of misschien heeft "ons"magazijn al wel dit soort zaken.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: drukleiding flexibele

steek je licht op bij de dichtstbijzijnde vestiging van Pirtek. Zij zouden je moeten kunnen helpen, en dan heb je weer een nieuwe leiding.
Prijs schijnt ook nog erg mee te vallen. Goedkoper dan een originele nieuwe, heb ik gehoord.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
cevisxm
afbeelding van cevisxm
Re: drukleiding flexibele

Lijkt mij wel een mooi alternatief, ik ga daar zeker even kijken in Groningen is voor mij het dichts bij.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: drukleiding flexibele

Succes! Laat AUB ff weten hoe dit voor jou afliep. Kunnen anderen weer hun voordeel mee doen.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: drukleiding flexibele

Let bij namaak er wel op dat je de klemmetjes waar de leiding mee vastzit er weer op kunt krijgen , anders gaat de boel zwabberen en trillen.
Heb laatst ook een HD leiding na laten maken die ook rubberen stukken had samen met koperen leiding , door het niet meer passen van de bevestigingsklemmen begon die leiding vreselijk te schudden, niet prettig rijden.
Heb toen maar een 2e hands gescoord hiet op `t forum, maar zonde van het geld was het wel.(€ 150,-)

wimb
afbeelding van wimb
Re: drukleiding flexibele

Ik heb het ooit 'ns nagevraagd bij Beerepoot in Hilversum en daar hadden ze het er over dat ze van een bestaande leiding het rubber vernieuwden. Dan zou alles volgens mij moeten passen.

Overigens is er wel een verschil tussen een type 1 en 2 leiding. Eigenlijk 2, want type 1 lekt vrijwel nooit. :wink: Een type 1 is iets langer, scheelt een paar mm maar daardoor past 'ie niet goed meer in de klem.

cevisxm
afbeelding van cevisxm
Re: drukleiding flexibele

Ik kom op internet ook een bedrijf tegen Hagen en Schildkamp in Zeewolde deze houden zich bezig met revisie van DS, ID onderdelen, iemand daar ervaring mee??
Als ik jullie verhalen zo lees dan kan ik beter even mijn best doen voor een goede sloop of hopen dat er nog iemand is die iets heeft liggen, dealer of een andere citrofan.
Met precisie werk vind ik het altijd lastig om dat uit te besteden aan iemand waarvan ik zijn vaardigheden uit eigen ervaring niet ken.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: drukleiding flexibele

Pirtek heeft zijn merites echt wel verdiend op gebied van hydrauliek hoor.
Ze zetten inderdaad een nieuwe rubber slang tussen je oude vaste leidingen/koppelingen.
De lengte blijft dus hetzelfde. Des temeer als jij aangeeft dat dat belangrijk is!
Informeren kost niets bovendien.

Goede leidingen serie 2 lijken schaars te zijn. Je weet toch nooit exact wat je krijgt tweedehands, en inbouwen schijnt een 1e orde kötklus te zijn. Dus ik zou zelf niet willen experimenteren in jouw geval.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
cevisxm
afbeelding van cevisxm
Re: drukleiding flexibele

Doen ze het daar ter plekke dan?? In de auto

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: drukleiding flexibele

Ik ga er vanuit dat je met de losse leiding op de proppen zult moeten komen.
Maar ze hebben een servicedienst, dus wie weet... Ik denk alleen dat ze met hun perstangen niet in de beperkte ruimte die een XM biedt, uit de voeten kunnen.

Ik zeg nogmaals: informeren kost niets. Maar ik ben benieuwd!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: drukleiding flexibele

Misschien te simpel , maar 2 slangeklemmetjes ? :)

cevisxm
afbeelding van cevisxm
Re: drukleiding flexibele

Okay,
Veel info in weekend gehad, ik ga het een en andere uit proberen en houd jullie op de hoogte.

----------------

Ben inmiddels bij pitrek ik H'veen geweest, goed gesprek gehad heb daar wel vertrouwen in, leiding moet ik bij hun aanleveren. Als voor bereiding ben ik eerst eens op een sloop wezen kijken hoe de leiding loopt en dez hoe te verwisselen. Eerste indruk een dag werk je moet vlgns mij veel weg halen om er de leiding te kunnen verwissel zonder hem te laten knikken ik heb de indruk dat alles vanonder de auto moet gebeuren. Dit wetende moet ik zeker weten dat ik dit dus maar 1 keer hoef te doen. dus nieuw of een gereviseerde lijkt mij de de beste optie.
Zal jullie op de hoogte houden.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: drukleiding flexibele

Ik heb van Wim -die dit al eens gedaan heeft- inderdaad begrepen dat dit van onder de auto dient te gebeuren.

@Jos: er staat standaard zo'n 180 bar druk op die leiding. Slangklemmetjes lijkt me een minder goed idee :wink: .

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: drukleiding flexibele

Van onderen en boven, op een brug doen dus. :wink:

De rechter is lastig dan linker en een beetje gevorderde beunnert doet het in een uurtje of twee drie. :wink:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: drukleiding flexibele

Waarvan akte. Gesigneerd door een terzake deskundige :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
cevisxm
afbeelding van cevisxm
Re: drukleiding flexibele

Het lullig is als ik ik ooit een goede sloper vind, wordt demontage al een probleem die krengen staan allemaal op elkaar gestapelt.
Maar het is wel een leuke vakantie besteding, ik hoop dat het me allemaal lukt deze week.

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: drukleiding flexibele

zegt:

@Jos: er staat standaard zo'n 180 bar druk op die leiding. Slangklemmetjes lijkt me een minder goed idee .

Oeps :lol:
Ik ben dol op slangeklemmetjes en ducktape :D

cevisxm
afbeelding van cevisxm
Re: drukleiding flexibele

Is het ook nodig bij de montage demontage dat het stuur los gehaald wordt of is er genoeg ruimte om het een en ander er tussendoor te wurmen.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: drukleiding flexibele

Stuurhuis los halen van het subframe en subframe laten zakken is voldoende om met behulp van een koevoet een ruimte te creëren waar door de leiding heen kan.
Met veel gevloek en geduld gaat het je lukken, doe dit wel met iemand samen je zult zien dat dat nood zakelijk is. :wink:

cevisxm
afbeelding van cevisxm
Re: drukleiding flexibele

Update betreft leiding rechter veerpoot:

Na verschillende adressen te zijn afgelopen zoals sloop en revisie bedrijfjes, ben ik toch maar weer eens naar mijn garagist gegaan om de vraag te stellen of er dan niet ergens in een of ander magazijn een leiding zou kunnen liggen. En na een seriuse zoek actie op internet/ intranet. kwamen wij een tegen in een magazijn in duitsland.

Dus toch nog een nieuwe en voor het geld hoef ik het niet te laten de goedkoopste reparatie zou ongeveer € 100, kosten en de nieuwe leiding is € 163,-
Ik kan bijna niet wachten tot ie binnen is, ik vroeg nog aan magazijn meester kan ik er op wachten :wtf:
Maar die vlieger ging niet op dus rustig af wachten, ga mij in de tussentijd orienteren hoe dit aan te pakken en de nodige voor bereidingen treffen. (in ieder geval een koevoet, een baal geduld en veel tijd). Ik hou jullie op de hoogte.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: drukleiding flexibele

:clap: Goed bezig.

cevisxm
afbeelding van cevisxm
Re: drukleiding flexibele

Eindelijk heb de juiste leiding binnen gekregen, koste mij € 194,- incl (nieuw).
Ik had nog een vraag betreft de demontage. Als ik het stuurhuis los moet halen om de rechterleiding er onder door te halen, moet de auto dan op bokken staan?? , ik dacht van wel omdat je dan misschien meer controle hebt over het omhoog krikken van het stuurhuis. Maar zou me ook kunnen voorstellen dat juist niet te doen omdat je dan minder weerstand onder vind tijdens het omhoog brengen van het stuurhuis.

wimb
afbeelding van wimb
Re: drukleiding flexibele

Het kan op bokken. Maar Wes en ik hebben het twee keer op een 4-kolomsbrug gedaan. Het is sowieso een crime met die leiding en dan is het wel fijn als je in ieder geval normaal onder de auto kunt staan.

cevisxm
afbeelding van cevisxm
Re: drukleiding flexibele

Gelukkig heb ik gelegenheid om de auto op de brug te zetten en heb iemand gevonden die wil helpen, zoals al voorgesteld was. Dus auto op bokken.
Als het lukt en er is genoeg licht dan maak ik denk een korte fotoreportage van alles. Altijd handig voor de volgende die zich hieraan durft te wagen.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: drukleiding flexibele

Als jewat foto's zou kunnen nemen: graag!
Ben heel benieuwd wat zo'n klus precies inhoudt. Heb nog een set hele nette leidingen liggen, voor als het probleem zich ooit bij mijn XM voordoet.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.