drukschakelaar airco betrouwbaar

10 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
24soupapes
afbeelding van 24soupapes
drukschakelaar airco betrouwbaar

Hallo iedereen, ik rijd een serie II XM uit 1995 met ZPJ4 motor, uiteraard met plezier maar mijn airco werkt niet . De pomp is al 2 x vervangen en ook de drukschakelaar met waterscheider (of iets). Vorige keer is +/- 750 gram koudemiddel (134A) gevuld.
Een en ander heeft een tijdje goed gefunctioneerd (+/- 10 weken) totdat bij inschakelen de compressor een geluid maakt alsof de koppeling uit de lagers ligt. Leverancier gebeld, er zou te weinig 134A inzitten (wat zou kunnen), nu eerst vullen en dan verder praten, gebeurt vrijdag a.s. Maar vorige keer (toen was de koppeling kapot (en nu -nog- niet, stekker van aansturing heb ik er wel uitgetrokken) begon de man er al over dat de drukschakelaar niet adequaat reageert, deze zou bij een te lage druk de aansturing van de ac-compressor moeten voorkomen, wat duidelijk niet geberut was, daardoor loopt de pomp droog en moet hij garantie op de pomp geven wat hij niet leuk vindt ... Verder is het duidelijk dat ik een lek heb, die zal dicht moeten anders bleiben wir an der teurere Gange ... Hoe spoor ik op? fluor of geur/gassnuffelaar of infraroodtemeperatuur?
3 vragen: - komt het vaker voor dat de drukschakeaalr te traag is (in mijn geval een Valeo)
- kan er een ratelend geluid in de pomp ontstaan bij te lage vulling?
- wat is een betrouwbare methode om lekken te detecteren?
Hoor graag jullie ervaring en zal ook laten weten hoe dit afloopt.
Gr.
Frank

Onderwerp verplaatst naar De Citroën XM, Mechanisch. :moderator:

maartenh
afbeelding van maartenh

Mocht je toevallig een gezichtsbruiner hebben, daar kan je het fluor goed mee zien.

Even mikken op het kijkglaasje op het filter/droger en je kan zien of er wel fluor in zit.

Eigenlijk heb je er nog zo'n geel uv-brilletje voor nodig. Maar in de schemering kan je het zonder ook wel zien.

wimb
afbeelding van wimb

De lagers van de compressor worden gesmeerd door het koelmiddel, dat ook als smeerolie dient. Daarom wordt ook geadviseerd om 1x per week de airco even aan te zetten.
Als er te weinig koelmiddel inzit, dan kan het zijn dat die lagers niet goed gesmeerd worden. Het kan bij een lek dus voorkomen.
Als ik het goed begrepen heb, is het tegenwoordig gebruikelijk om fluor toe te voegen bij het vullen van de airco. En zou jij, of de aircoboer zelf een eventuele lekkage kunnen opsporen.

Wat betreft die drukschakelaar, da's mechanisch een heel simpel ding die op zich kan haperen. Dus te laat schakelen. Maar je schrijft dat hij vervangen is en de kans dat je 2x een slecht functionerende schakelaar hebt is wel heel erg klein.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik wil nog even eraan toevoegen dat er ook nog olie met het koelmiddel wordt gevuld.
De meeste aircovullers stellen de minimale hoeveelheid olie in hun apparaat.

De aircoman waar ik mijn airco had laten vullen, gebruikte bijna de dubbele voorgeschreven hoeveelheid om dit soort lagerproblemen en uitdroging van slangen te voorkomen.

Lignage
afbeelding van Lignage

Wimb, dit klopt niet helemaal hoor, koelmiddel en olie zijn 2 verschillende dingen, er zit een bepaalde hoeveelheid olie in de compressor en die verspreid zich door het systeem. Koelmiddel zelf is redelijk schraal spul, vandaar ook die olie.

wimb zegt:

De lagers van de compressor worden gesmeerd door het koelmiddel, dat ook als smeerolie dient. Daarom wordt ook geadviseerd om 1x per week de airco even aan te zetten.
Als er te weinig koelmiddel inzit, dan kan het zijn dat die lagers niet goed gesmeerd worden. Het kan bij een lek dus voorkomen.
Als ik het goed begrepen heb, is het tegenwoordig gebruikelijk om fluor toe te voegen bij het vullen van de airco. En zou jij, of de aircoboer zelf een eventuele lekkage kunnen opsporen.

Wat betreft die drukschakelaar, da's mechanisch een heel simpel ding die op zich kan haperen. Dus te laat schakelen. Maar je schrijft dat hij vervangen is en de kans dat je 2x een slecht functionerende schakelaar hebt is wel heel erg klein.

wimb
afbeelding van wimb

Je hebt helemaal gelijk. ;-)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

@lignage, ik had het al over de olie gehad :roll: .

Zojuist ben ik door Frank gebeld vanuit Enschede en zijn airco is opnieuw gevacumeerd, daaruit bleek er 500g koelmiddel uit te komen.

De vorige keer ging er 750g in, dus een verschil van 250g in 2 maanden tijd :arrow: dus een lek in het systeem.
Nu is zijn airco gevuld met fluor en kan hij in het vervolg bij hem in de buurt de lekkage laten opsporen.

Het "lagergeluid" van de compressor is nu vele malen minder volgens Frank en hij hoort het lichtjes alleen als hij bovenop de compressor luistert.

wimb
afbeelding van wimb

Afgezien van de lekkage is dat toch goed nieuws. Want ik begrijp hieruit dat het lager niet beschadigd is. ;-)
Wel blijf ik nieuwsgierig naar de drukschakelaar. Als ik die aircoboer zou zijn, zou ik bij een leeg systeem de schakelaar getest hebben. :roll:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Wat ik van Frank begrepen heb, was die aircoman in Enschede eerder een hobbyist dan professioneel.

Via het internet vond hij die aircoman en bood goedkope airco vullingen en onderdelen aan.

Persoonlijk zou ik niet zo`n afstand voor willen rijden om zo geld te besparen :roll: .
Frank ook niet meer dan deze ervaring :wink:, hij is er al 4 of 5 x daar geweest en zijn airco is nog steeds lek :(.

wimb
afbeelding van wimb

Rot voor Frank, maar in dit geval is goedkoop dus duurkoop.
Bij een STEK-erkend bedrijf je airco laten doen, is tegenwoordig ook niet heel erg duur meer. ;-)