Een 2.0 16V Break type II.

Pagina's

69 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
iksem
afbeelding van iksem
Een 2.0 16V Break type II.

Hallo, ik ben john en heb sinds deze week een XM. 8)

heerlijke auto waarover ik nog heel veel vragen heb en nog veel moet leren vooral mbt. het veersysteem.
Heb lang gezocht naar een 2.0 16v break in de juiste kleur (blauw), die liggen niet voor het oprapen!
Maar goed, ik zoek nog een goed adres voor onderhoud en een specialist in veerbollen, die van mij zijn achter denk ik aan vervanging toe....
Wij wonen trouwens in het mooiste stukje Nederland...nl.het oosten van Drenthe

Heb al wel gezien dat er veel know-how is op het forum
:)
O ja, we hebben rijden ook nog een C1 :D
IMAGE(http://i41.tinypic.com/30jqhwm.jpg)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Ah leuk, nieuwe aanwas! :wink: Welkom hier op het forum.
Kun je wat meer vertellen waarom je voor een XM ging misschien? Ik ben gewoon erg nieuwsgierig, net als de meeste op dit forum.

Wat betreft je zoektocht naar veerbollenspecialisme: er zijn voornamelijk 2 adressen in Nederland waar flink wat expertise over het veersysteem van de oudere Citroëns aanwezig is: Renard in Boven-Leeuwen en Chyparse in Almere.
Beide kunnen je XM weer als nieuw laten veren, of je in ieder geval informeren waar de schoen wringt bij jouw XM. Sommige mensen hebben een voorkeur voor Renard, andere voor Chyparse. Zo gaan die dingen, zoals je vast wel weet. Mocht je een afspraak willen maken bij Chyparse, vraag dan naar Martin. Die weet het meest van de oudere dames af.

Ohja, en natuurlijk nog gefeliciteerd met de aanschaf van je blauwe dame!! :P

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ha John! Welkom met je XM Break! Altijd goed een Break erbij. Hopelijk post je nog meer foto's en vertel je hoe je aan deze waanzinnige aankoop bent toe over gegaan.

Er is hier idd genoeg hulp en in 't cafe kun je lekker slap ouwebetten!!!

Er zijn wel meer specialisten hoor, hoewel bovengenoemde door CDPF wel een kei in veersytemen zijn. Ik denk dat Pasman Hardenberg en misschien ook Enting Zwolle goede adressen voor je zijn, tenminst een beetje in de buurt. Veel expertise heeft ook Citroville in Borculo, maar da's weer wat verder voor je.

Succes met je voituur!!

Gr. Mike

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Ha John,

Welkom op het forum! Mooie break heb je daar, heb je nog meer foto's?
Ook al lid geworden van de XM club?

In het Oost drentse zou ik het zo niet weten maar Citroville in Borculo kan ik je aanbevelen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Citroville is zeker ook aanbevelenswaardig idd. Niet alleen voor je veersysteem, maar ook voor het algehele onderhoud van je XM. Mocht je dat niet zelf willen/kunnen doen.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
iksem
afbeelding van iksem

Thanks voor het hartelijke welkom. 8)

bedankt voor de garage aanbevelingen, ik zal morgen eens een rondje bellen.
Achterkant is nu gewoon te hard geveerd, het lijkt nu net een gewone auto ipv. een XM.. :wink:
Batterijen zijn nu aan het opladen, foto's komen later vandaag!

edit: het is wel kl#te weer voor een paar nette foto's, maar eentje dan.
IMAGE(http://i43.tinypic.com/2zdq2ba.jpg)

Volgen er later zeker meer :D

stooftaker
afbeelding van stooftaker

ziet er netjes uit!
welkom hier en veel plezier met forummen :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Welkom en veel plezier op dit gezellige forum :D.

Lucas Unger
afbeelding van Lucas Unger

Ha, leuk, nog een breakie break. Ik heb een vraag, wat is je kleurcode?

iksem
afbeelding van iksem

Kleurcode?... geen idee, waar vind ik die?

Overigens was er de vraag hoezo een XM, nou, ik hou van jaren '80 en '90 styling qua auto's en het moeten karakterbakken zijn.
Zoals oudere Volvo's, Alfa 155, Peugeot 405-605 en natuurlijk Citroen en dan vooral oudere modellen, die gladde ronde dingen hoeven niet zo van mij :D
De hoekige scherpe lijnen bevallen wel, evenals het veercomfort (hoewel dat nu niet optimaal is in mijn XM, maar een afspraak is gemaakt bij Citrotech voor volgende week)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

de kleurcodes vind je bij een serie2 op de rechterveerpoot of rechts naast de accubak. Het is met witte verf de eerste drie grote letters.

iksem
afbeelding van iksem

Euhm, EPGM... kan dat?

Lucas Unger
afbeelding van Lucas Unger

Ja, dat kan zeker. Dan is het Bleu Stratos. Dat heb ik ook op de V6, mooie kleur he?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Een hele mooie en zeldzame kleur 8).

iksem
afbeelding van iksem

Zeker een mooie kleur, niets ten nadele van andere XM ers.. :D , maar ik wilde graag een XM in deze kleur.. Omdat je dat (praktisch) nooit ziet. 8)

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Ha, m'n pa heeft exact zo'n zelfde XM (op het kenteken na dan :wink:)

Dus je bent niet de enige. :lol:

iksem
afbeelding van iksem

Leuk! maar goed dat ik (praktisch) er bij gezet heb dan. :wink:

iksem
afbeelding van iksem

vandaag even een foto gemaakt van de voor- zijkant, je kan duidelijk zien dat de hoogte achter niet helemaal klopt.. :(
IMAGE(http://i43.tinypic.com/2danaiu.jpg)

wimb
afbeelding van wimb

Ik denk dat dat wel meevalt hoor. Meet de hoogte van straat tot onderkant carrosserie 'ns op. Die zou voor en achter vrijwel hetzelfde moeten zijn.

iksem
afbeelding van iksem

Het zal niet heel veel zijn idd, maar hij veert gewoon te stug achter.
Of staan die dingen los van elkaar?

wimb
afbeelding van wimb

Ja, dat staat los van elkaar. Althans min of meer:
Stug veren wordt veroorzaakt door een vervuild systeem*. Als het systeem vervuild is, gaat het corrigeren van de hoogte ook moeizamer. Dat zal schokkerig gebeuren.

* Als de veerbollen onvoldoende druk hebben dan wordt het veergedrag stuiterachtig.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Wat is het toch een loei van een auto hè! Ik vind haar ook niet verkeerd staan eerlijk gezegd. MAar dat zegt idd niets over de hoe ze precies veert.
Als je hard remt, komt dan de kont erg omhoog???

iksem
afbeelding van iksem

Kont omhoog gooien met remmen valt wel mee... Heb hem al een paar keer laten"gymen", maar het omhoog komen gaat idd. traag en niet vloeiend.
En als je op de auto drukt achter, heb je bijna geen veerweg..

Naja, bij Citrotech zullen ze er wel raad mee weten volgende week, ik verheug me namelijk op een zwevend tapijt :D

wimb
afbeelding van wimb

Zwevende balzaal zul je bedoelen. :mrgreen:

Lampje_6671
afbeelding van Lampje_6671
  • Citroen XM V6.24 1996 Gris Quartz

Gefeliciteerd met je aanwinst, John!

Geen veerweg klinkt inderdaad als platte bollen, maar dat zullen ze bij Citrotech ongetwijfeld beter weten dan ik.

Een XM met anti-inzak komt niet snel omhoog vanwege een andere hydrauliek-pomp, vandaar dat er ook anti-inzak op zit. Anders zou je erg lang moeten wachten voordat je weg kunt rijden.

Groetjes Erik

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Heeft dees al anti inzak?? Dat is toch vanaf 1997...helaas kunnen we niet het hele kenteken zien maar is ze niet van eid 1995 Iksem?

wimb
afbeelding van wimb

Nee, zal zomer '95 op kenteken zijn gezet. Hangt er net om, wel of geen anti-inzak.

admin
afbeelding van admin

???

Ik heb een '97er, en geen anti-inzak...

Of is mijn anti-inzak-stuk?

wimb
afbeelding van wimb

De makkelijkste manier is om naar de hydrauliekpomp te kijken. Is dat een pomp met 2 aansluitingen (een rubberen aanvoerleiding en een stalen hogedrukleiding) dan heb je geen anti-inzak.

iksem
afbeelding van iksem

volgens mij heeft deze wel anti-inzak, ze staat er 's morgens nog net zo bij..
Ze is trouwens 8-1995 op kenteken gezet, dus dat is mj. '96. 8)

Maar ik zal morgen eens kijken bij die pomp..(als ik weet waar ik die kan vinden, of is dat waar het glaasje zit?)

Lampje_6671
afbeelding van Lampje_6671
  • Citroen XM V6.24 1996 Gris Quartz

Uit l'Evolution:

Modeljaar 1995 : Restyle Xm ORG.NR. 6383®
De RFV (2.0i 16V) en THY (2.5 TD) worden voorzien van het SC/MAC-systeem, dat wil zeggen een anti-inzak voorziening voor na het afzetten van de motor. Ook worden deze twee modellen voorzien van de nieuwe 6+2 plunjer hogedrukpomp. Hierdoor vervalt de stuuropbrengstverdeler (het zwarte hydraulische blokje vlakbij de voorraadbol) en wordt de stuurbekrachtiging gevoed door de 6 plunjers enerzijds en de vering en remmen door de 2 resterende plunjers anderzijds.

Modeljaar 1996 ORG.NR. 6750®
De 6+2 HD-pomp wordt vanaf nu op alle XM modellen geleverd behalve de V6.

Modeljaar 1998 ORG.NR. 7511®
Het anti-inzak systeem SC/MAC wordt tot slot ook op de V6 gemonteerd.

Groetjes Erik

Pagina's