User menu

Is een 4 HP 20 altijd een 4 HP 20 zoals in de XM?

25 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
johan1961
afbeelding van johan1961
Is een 4 HP 20 altijd een 4 HP 20 zoals in de XM?

Wie weet of de ZF 4HP20 bakken die zijn gemonteerd in onderstaande auto's ook in de XM passen?
Zo ja, is er dan veel om te bouwen aan steunen, koeler, e.d.
En ik lees hier geregeld dat zwaar trekken met een automaat slecht is, toch worden er ZF 4HP20 bakken in Vito's gemonteerd, en deze auto's worden toch zwaar belast, al dan niet met een aanhanger...

1995–2001 Peugeot 406 V6 3.0
1996– Mercedes-Benz Vito
1996– Mercedes-Benz V-Class
1997–2001 Citroën Xantia V6 3.0
1997–2001 Citroën XM V6 3.0
1997–1999 Peugeot 605 V6 3.0
1998–2002 Alfa Romeo 166 V6 2.5, V6 3.0
1998– Lancia Kappa, Phedra V6 3.0
1998– Renault Laguna 3.0
1998–2002 Renault Espace V6 3.0
1999–2000 Renault Safrane V6 3.0 24V
2001–2008 Citroën C5 V6 3.0
2004–2010 Peugeot 407 2.2i

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Is een 4 HP 20 altijd een 4 HP 20 zoals in de XM?

Voor zover ik weet zijn ze niet gelijk en niet makkelijk uitwisselbaar. Ik kan me voorstellen dat schakelmomenten, overbrengverhoudingen en bevestigingspunten aan het huis heel anders zijn. De opbouw en het werkingsprincipe zullen vergelijkbaar zijn.....

De bak uit de 605 is wellicht wel mogelijk omdat er heel veel uit de 605 en de Xm uitwisselbaar is...

johan1961
afbeelding van johan1961
Re: Is een 4 HP 20 altijd een 4 HP 20 zoals in de XM?

http://en.wikipedia.org/wiki/ZF_4HP20_transmission
Kan het niet zo zijn dat de bak (heeft tenslotte hetzelfde typenummer) gelijk is, maar dat het brein per type auto anders is?
Het lijkt me toch de moeite waard om het zeker te weten, de kans op het vinden van een (recent) gereviseerde bak uit bijv. een schade auto wordt zo wel vele malen makkelijker dan alleen van een XM.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Is een 4 HP 20 altijd een 4 HP 20 zoals in de XM?

Zou kunnen,maar ik geloof nooit dat alle motorblokken waar deze bak op toegepast is exact hetzelfde pasvlak hebben waar de bak tegenaan komt te zitten. Ook motor/baksteunen zullen vaak anders zijn...

Maar als het wel zo is graag! Ik heb hier nog een break staat met een kapotte bak :wink:

johan1961
afbeelding van johan1961
Re: Is een 4 HP 20 altijd een 4 HP 20 zoals in de XM?

furriegurrie zegt:

Zou kunnen,maar ik geloof nooit dat alle motorblokken waar deze bak op toegepast is exact hetzelfde pasvlak hebben waar de bak tegenaan komt te zitten. Ook motor/baksteunen zullen vaak anders zijn...

Maar als het wel zo is graag! Ik heb hier nog een break staat met een kapotte bak :wink:

Ik wilde toch graag duidelijkheid en heb autrans gevraagd of een 4 HP 20 uit bijv. een Lancia Kappa ook in de XM zou passen.
Nee, dus, hieronder het antwoord van hun:

Goede morgen heer Koekoek,

De transmissie van een andere auto zal alleen passen als het Stucklist nummer exact hetzelfde is als van de XM.

Ik weet voor 99.9 % zeker dat deze nummers niet overeen komen.
Als er iets met de automaat van de Xm aan de hand is kunnen wij altijd uw eigen bak tegen een redelijk tarief en op korte termijn reviseren.

Als er nog vragen zijn hoor ik dit graag.

Met vriendelijke groet,
Autrans Transmissions Parts & Service BV

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Is een 4 HP 20 altijd een 4 HP 20 zoals in de XM?

Dat is dan weer jammer..
Ik zou me in kunnen denken dat die van de Xantia hetzelfde is, en van de peugeot 406
C5 zou ook nog wel kunnen, dat is eigenlijk hetzelfde blok, maar dan ietsje vernieuwd.

HenkvanT
afbeelding van HenkvanT
Re: Is een 4 HP 20 altijd een 4 HP 20 zoals in de XM?

Is niet raadzaam om wat verder te zoeken???.
De V6 motoren van PSA/Renault/Fiat groep hebben uiteindelijk allemaal dezelfde bron. Er zullen ongetwijfeld sommige series zijn die uitwisselbaar zijn.
Misschien is het mogelijk om een complete set motor/bak van Fiat/Renault erin te lepelen.???

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Is een 4 HP 20 altijd een 4 HP 20 zoals in de XM?

helemaal met de vorige spreker eens. Er wordt niets zoveel verspild als angst.
Ik geloof met kracht dat alles uit de PSA stal onderling uitwisselbaar is.
Andere merken is een kwestie van proberen.

Anders dan Furrigurrie denk ik dat het verschil in pasvlakken minimaal zal zijn. Voor de fabrikanten van motoren en bakken zit slechts voordeel in overeenkomsten, niet in verschillen. Als je ooit te maken hebt gehad met de kosten voor gietmallen voor dat soort producten weet je wel beter.
Praktische redenen voor verschillen zijn er nauwelijks. Een startmotor op een andere plek kan een reden zijn zoals bij de 1600 types VW Golf.

Ophangpunten kunnen verschillen, maar ook dan weer hoogstwaarschijnlijk passend op het zelfde bouten patroon, om dezelfde redenen als boven.

Er zal verschil zitten in aandrijfassen, maar het is weer onwaarschijnlijk dat de splines verschillen. Het zou mij niet verbazen dat een Vito aandrijfas gewoon in het gat van een XM bak past en andersom. De lengte en de plek van het steunlager zullen wel afwijken.

Verder valt te denken aan de plaats en de lengte van bedieningskabels en elektrische aansluitingen. Maar ook die grijpen in die bak op dezelfde punten in.

Dan de schakelpunten. Zeer waarschijnlijk dat daar in gerommeld wordt, want dat kost weinig. Aan de andere kant: als we die lange rij V6 motoren eens sorteren op koppel en vermogen en de daarbij horende toerentallen zullen er wel mooie puntenwolkjes ontstaan. Ik geloof niet dat het erg uiteen zal lopen, sterker nog, dat het in het gebruik niet echt op zal vallen.

De opmerking van Autrans lijkt mij voor de hand liggend: "Kom maar hier met die bak, wij maken hem graag."

Bij dit alles blijft een punt dat "the proof of the pudding" pas blijkt bij de eerste testrit. Als je pech hebt mag je weer een dagje sleutelen.
Misschien een kwestie van onbevangen optimisme. 't Was toch een hobby?

Waar ik geen idee van heb is in hoeverre het elektronische brein van een 4HP20 valt te beïnvloeden. Als ik de discussie over het wijzigen van de ECU's zo lees zou dat simpel moeten zijn.....

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

johan1961
afbeelding van johan1961
Re: Is een 4 HP 20 altijd een 4 HP 20 zoals in de XM?

Misschien is het handig om als iemand van het forum die een kapotte bak heeft deze aanbiedt ter vergelijking.
Ik kan me voorstellen dat ik hier (in Apeldoorn) op de sloop een 4HP20 bak tegenkom in een ander merk auto, en met de (kapotte) XM bak ernaast een goede vergelijking kan maken inzake ophangpunten, pasvlakken e.d.
Wilde toch binnenkort ff de sloop op voor andere dingen, maar zal het lijstje auto's van hierboven, en m'n fototoestel meenemen! :wtf: :wtf:

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Is een 4 HP 20 altijd een 4 HP 20 zoals in de XM?

Pasvlak wordt vaak bepaald door de bell-housing (Daar waar je koppeling of omvormer in zit). 10 tegen 9 dat je die wél kan overzetten. Die bepaald namelijk de boutgaten en de offset van de prise-as enzo. En daarmee kan je misschien wél het werkzame (en dus stukke) deel kan vervangen.

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Is een 4 HP 20 altijd een 4 HP 20 zoals in de XM?

Geheel mee eens!
Bij bootjes heb je het dan over een vliegwielhuis.
Voor populaire motoren-merken zijn vliegwielhuizen te koop waar een keerkoppeling aan past.
Een keerkoppeling is te vergelijken met een versnellingsbak, echter met 1 versnelling vooruit en 1 achteruit, meer is in een boot niet nodig.
Er blijken twee types pasvlak te zijn voor keerkoppelingen, zeg maar de Amerikaanse en de Europese.
Die vliegwielhuizen hebben een gat waar twee adapters in passen, voor die keerkoppelingen.
Heel simpel.
De motorzijde blijkt bijvoorbeeld voor alle VW types hetzelfde, van 4 tot 6 cilinder, Golf, Passat, Skoda's, maar ook Volvo 240 etc.
Het is zeer wel denkbaar dat het voor PSA ook zo werkt, zelfs voor de andere merken waarmee op dit gebied veel mee wordt samengewerkt, zoals Fiat en Volvo.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Is een 4 HP 20 altijd een 4 HP 20 zoals in de XM?

Vliegwielhuis is ook wel een gebruikelijke term in de autowereld, ik kon er alleen ff niet opkomen :lol:

Jan-hendrik
afbeelding van Jan-hendrik
Re: Is een 4 HP 20 altijd een 4 HP 20 zoals in de XM?

Koppelingshuis :?:

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569

Hiroshima, Japan

johan1961
afbeelding van johan1961
RE: Is een 4 HP 20 altijd een 4 HP 20 zoals in de XM?

Momenteel wordt op Marktplaats een 4HP20 bak aangeboden, komt zo te zien uit een Renault Espace.

De verkoper adverteert ook passend in de Citroen XM V6.

Zijn antwoord op de vraag of de bak in mijn XM V6 24V zou passen:

 

Dag Johan, Het is dezelfde motor en dezelfde bak. Mogelijk dat je de fitting en sensors moet overzetten. Groet, Theo
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:

en wellicht de computer? Ik zou me kunnen voorstellen dat door het verschil in gewicht en luchtweerstand er andere schakelmomenten zijn. Ook is de bak van 2 jaar later dan de laatste Xm...

Zoals al eerder gemeld is de bak intern (waarschijnlijk) wel gelijk. Of hij echt verder het zelfde is zul je moeten uitproberen. Ik heb 2 losse (kapotte) 4HP20 bakken uit de Xm liggen. Je bent welkom als je de boel goed wilt kunnen bekijken en eventueel foto's maken.

Of dit een interessante bak is hangt mede af van de historie, prijs en of je het verhaal van de verkoper vertrouwt. Ik zag de bak zo snel niet op marktplaats overigens. Heb je een linkje?

johan1961
afbeelding van johan1961
RE: Is een 4 HP 20 altijd een 4 HP 20 zoals in de XM?

http://link.marktplaats.nl/683238395

Heb zelf ook (nog) geen interesse, maar weet dat sommige hier op het forum er eentje zoeken / zochten.

 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Is een 4 HP 20 altijd een 4 HP 20 zoals in de XM?

Ik vind dat toch wel een hoop geld voor alleen een bak, zonder enige zekerheid. Heb hier nu een XM V6 op de oprit staan, automaat, schakelt zeer smooth heeft 181k gelopen en die koste maar 300 euro. 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Is een 4 HP 20 altijd een 4 HP 20 zoals in de XM?

Ik zou de gok ook niet nemen voor die prijs. Zelfs niet als ie uit een Xm kwam. Ik heb nu in de break een 2de hands bak met min of meer bekende historie en uit een Xm. Dus zeker weten dat het past. En ik kon daar eerst mee rijden om de boel te checken inderdaad....

johan1961
afbeelding van johan1961
RE: Is een 4 HP 20 altijd een 4 HP 20 zoals in de XM?

Hallo.... ik probeer deze bak niet te verkopen of zo.

Maar de opzet van dit draadje was of er een automaatbak 4 HP 20 uit een andere auto in een XM te monteren was.

Daarom heb ik bij de verkoper daar naar geinformeerd in de hoop dat dat weer iets meer duidelijkheid zou geven hierover voor diegene die

nu of in de toekomst een gebruikte bak zoekt.

Of deze bak prijstechnisch interessant is of niet doet daar dus niets aan af.

 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Is een 4 HP 20 altijd een 4 HP 20 zoals in de XM?

Nou nou Johan rustig maar. Je heb gelijk hoor, iedereen begrijpt dat jij niet de verkoper bent. Maar we volgen met grote belangstelling of het passen gaat. 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Is een 4 HP 20 altijd een 4 HP 20 zoals in de XM?

Hier ook niet de bedoeling om jou van iets te beschuldigen. Heb volgens mij alleen mijn gedachten maar toegevoegd en inderdaad een "waarde oordeel" gegeven. Leek me wel handig voor mensen die zich inderdaad op een andere bak orienteren...

TomYtsma
afbeelding van TomYtsma
  • Type 2 12v v6 automaat
  • Type 2 24v v6 exclusive
RE: Is een 4 HP 20 altijd een 4 HP 20 zoals in de XM?

4hp20 van de 605 en van de XM zijn uitwisselbaar, zelf ervaring mee.

De bak ECU van de 605 past en werkt op een laatste generatie XM, 605 ecu op 1997 model werkte niet, 605 ecu op een 2000 model wel.  

Zoals hierboven genoemt moeten de stucknummers gelijk zijn van de bak en dat is hier wel het geval geweest

Tom.

johan1961
afbeelding van johan1961
RE: Is een 4 HP 20 altijd een 4 HP 20 zoals in de XM?

Tom bedankt voor je reactie.

Vraag was destijds of de bakken die door andere concerns dan Peugeot/Citroen gebruikt  werden in de XM zouden passen.

Daar is volgens mij nooit echt duidelijk antwoord op gekomen, gelukkig rijdt onze XM nog steeds en schakelt hij nog perfect!

Wel is de bak uit voorzorg bij Johan Oldenhage gespoeld.

 

TomYtsma
afbeelding van TomYtsma
  • Type 2 12v v6 automaat
  • Type 2 24v v6 exclusive
RE: Is een 4 HP 20 altijd een 4 HP 20 zoals in de XM?

Ahja, Ik weet dat de 4hp20 uit de MB Vito en van de Fiat Ducato wel echt anders zijn. Zal wel zijn ivm dieselmotor en omdat het bedrijfswagens zijn.  Vrij recent die van een Ducato binnen gehad en toen bewust gekeken hoe dat zat, leek het huis ook anders van te zijn. Onderdelen waren volgens de gegevens anders dan de 4hp20 van de XM. 

Tom.

Sluiter
afbeelding van Sluiter
  • XM V624 1999
startprobleem

Mijn V6 uit 1999 met start niet. De lexia geeft aan: geen contact met computer en evenmin met het injectiesysteem. De startmotor draait normaal.

Ik verdenk de BDP sensor, maar waar zit die sensor in mijn auto ?