Dag Allemaal,
In verschillende topics ben ik het gebruik van WD40 tegen gekomen, (o.a. bij het reinigen van de stappenmotor, de gasklep en onderwerpen rondom de electronica, etc.), maar een 'weetje' is:
Dat WD40 geen smeermiddel is ! -> Het is een super spulletje dat meer dan prima te gebruiken valt om vastgeroeste boutjes - bij bijvoorbeeld het demonteren van spatbord, bumper, e.d. - toch... zonder geweld los te kunnen krijgen, maarrr... wees je ervan bewust dat het niet voor smering zorgt. => Spuit een gereinigde gasklep en/of stappenmotor daarna vooral nog in met bijvoorbeeld een PTFE Spray zoals de fietsenmaker om de hoek gebruikt voor het smeren van de ketting, derailleur, enzovoorts. =>=> Plus hierbij de aanrader om kopervet te gebruiken bij hermonteren van e.e.a. wanneer het om boutjes en moertjes gaat. (- no rocket science recht toe recht aan sleutelwerk).
Sta er daarnaast, bij gebruik van WD40 of een andere contactspray, bij stil dat je het beter niet op relais e.d. kunt spuiten - (onderdelen waarbij vonkjes over kunnen springen) - omdat dergelijke spulletjes voor inbranding kunnen zorgen.
And last but not least, nog even over remmenreiniger: Terwijl je bij het reinigen van de remmen niet onmidellijk denkt aan een middeltje dat enigszins vethoudend is, is daar wel sprake van. -> Voel het maar tussen je vingers. => Thinner maakt je huid, behalve dat het stinkt naar een geurtje waarbij je beter uit de buurt kunt blijven, onmiddellijk kei en kei droog. WD40 doet dat minder en remmenreiniger nog weer iets minder.
Tot zover en met hartelijke groet,
Goh tja, wd40 eerder iets als cola om mee te ontroesten door je fietsketting er een nachtje in in de week te leggen. Kruipolie gebruikte mijn moeder om haar naaimachine als een zonnetje te laten lopen... en nu
CitroEnthousiast
Cola bevat fosforzuur. Puur is dat zuur ideaal om roest af te breken maar helaas blijft het doorwerken en vreet zelfs het metaal op.
Ik heb opslag tanken voor dit zuur met een rubber bekleding gerepareerd, alles wordt opgevreten, roestvrij stalen pomp, tank wand en zelfs mijn leren werkschoenen begaven het na een paar weken. Het was voor een tankschip wat wekelijks dit fosforzuur bij Coca Cola afleverde.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Ha A. van Eijk,
Ik ben geen chemicus en wat ze dan aan WD40 voor middeltje hebben toegevoegd om roest af te breken... geen idee. Waar ik proefondervindelijk achtergekomen ben is dat het werkt :-) => En Goh tja, maar O jee... dus ook te lang doorwerken kan... het metaal idd opvreten kan.
En das nou ook weer niet de bedoeling
CitroEnthousiast
Hmmm, de remreiniger die ik gebruik is die van de action als ik die op mijn handen spuit dan voel ik de huid nadien 'trekken' en dat is het zelfde als wat ik voel met thinner op de handen. Spuit het maar eens op blank staal je ziet het nadien gewoon wegvliegen net al thinner mar dan voor een fractie van de prijs. Dat thinner stinkt, uberhaupt alles met geur, is iets persoonlijks. Ik spuit nog vrij veel met 2k lakken, met adembescherming want het is gewoon niet goed voor je maar om nou te zeggen dat thinner stinkt....... persoonlijk vind ik een volle kadaverwagen stinken.
En dan de WD 40, het heeft wel degelijk een smerende werking, ik spuit na onderhoud alle geleidingen van mijn draai-, en freesbank in en de boel glijt als een tiet. Ook blank staal spuit ik er mee in voordat ik het opberg, ik heb assenstaal dat ligt al jaren in de opslag en nog geen spatje vliegroest op te zien dankzij WD40. Ik gebruik het ook als smeer/koelmiddel bij het fresen van aluminium, het beste daar is dat het super koelt en veel minder indringend ruikt dan b.v. spiritus wat veelal als koelmiddel voor aluminium fresen wordt gebruikt.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
In een goede remmenreiniger zit onder andere aceton, isopropylalcohol en methanol. Je kan mij niet wijsmaken dat dat een vettig laagje op je handen achterlaat, m'n handen worden er kurkdroog van. Nee, het is niet geschikt om een auto te ontvetten om te spuiten, daar heb je dus andere goedjes voor.
Bij slechtere remmenreinigers zitten er meer verdunningsmiddelen in die het vetter kunnen maken, maar dat is dus zeker niet de bedoeling! Het is gemaakt om vetten en olie af te breken, en als je een remmenreiniger hebt die echt duidelijk een vettiger laagje achterlaat dan WD40 zou ik het dus ook niet op m'n remmen spuiten.
Goj Joh... Mark,
Het draadje over WD40 bedoel(de) ik simpelweg en uitsluitend en alleen als tip. -> Wanneer jij er graag over heen wil gaan... be my guest => Een forum lijkt mij er ondertusen niet voor bedoeld om elkaar af te troeven. Daar dragen mevrouw en meneer agent op straat immers al wel zorg voor... voor een praatje met een boete
Ps. Wonderlijk trouwens dat jij bij het boren, draaien en frezen (nog) geen 'koelmelk' gebruikt. -> een in meerdere of mindere mate met water te verdunnen olie - afhankelijk van de bewerking - t.b.v. smering en koeling
CitroEnthousiast
Als het zo overkomt dat het als er overheen gaan wordt ervaren zal dat wel aan mijn manier van schrijven liggen, die genen die mij kennen weten dat het niet zo bedoeld is. Het frezen en draaien is voor de modelbouw, mijn hobby, en dat gaat veelal om kleine werkjes of het maken van tooljes om weer andere dingen voor de modelbouw te kunnen maken. Een koelinstallatie zou in principe wel gaan maar koelmiddel of koelmelk heeft een nadeel en dat is dat het maar beperkt houdbaar is, het is in dat opzicht idd net melk en dan ben ik gezien het gebruik vaker de vloeistof aan het vervangen dan dat ik daadwerkelijk van het koelsysteem gebruik maak. Daarnaast is koelmelk ook meer voor het koelen van het snijgereedschap bij het bewerken van staal en ik verwerk voornamelijk aluminium, messing en soms brons. En de laatste twee hoef ik gezien de eigenschappen van het materiaal het gereedschap niet te koelen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.