Elektr. storingen V6 1989

6 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Friso
afbeelding van Friso
Elektr. storingen V6 1989

Onze XM 1989 start niet meer  , Code kastje ?  ECU ? Kortsluitng ? Ik ben zelf niet zo goed in elektronica  .

Staat in een ruime garage , verwarmd , put , onkosten naruurlijk vergoed ,. alle hulp is welkom.

  Info 06 218 27 495 Milsbeek .

Feije
afbeelding van Feije
RE: Elektr. storingen V6 1989

Het is een beetje giswerk zo over een forum natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd wat uiteindelijk het probleem blijkt te zijn! Zomaar wat suggesties: de startmotor gaat wel rond neem ik aan? Als die niet rondgaat kun je meteen heel wat dingen uitsluiten. Wat doet je codepaneeltje als je probeert te starten? Gaat er netjes een groen lampje branden als je de correcte code intoetst, of branden het rode en groene lampje bijvoorbeeld allebeide? En de massapunten van een 89'er willen nog wel eens opspelen, dus daar zou je misschien eens naar kunnen kijken als dat niet eerder gedaan is. 

tom
afbeelding van tom
RE: Elektr. storingen V6 1989

Mijn V6 1999 komt net terug van de garage met vergelijkbare schade/pech. Ze startte op enig moment helemaal niet meer, wel volle accu, hoorde aanvankelijk nog wel een tic bij inschakelen contact, op enig moment niet meer. Een raadsel: wat bleek:

Hoofdrelais volledig gecorrodeerd, vervangen....geen result, op enig moment, na codekastje te hebben uitgeschakeld, sloeg ze wel aan, maar niet altjd en als wel bleef de startmotor lopen....Contactslot bleek stuk en startmotor vervangen.... maar wat nou de aanleiding is geweest....

Dusss wat er bij jou ad hand is?

Friso
afbeelding van Friso
RE: Elektr. storingen V6 1989

Binnenkort hoop  ik een ander code kastje om uit te proberen, of het daar aan ligt ? Ook de aansluitng (de draden ) is met een vraagteken.

Wel heb ik een retour aansluiting (lekkage)  bij een hoge regelaar weten op te lossen  .En binnenkort  met het kastje van MP proberen uit te lezen .

 Misschien komt daar iets uit, 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Elektr. storingen V6 1989

V6 automaat kan ook de schakelaar op de bak zijn die de startmotor vrij moet geven

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Elektr. storingen V6 1989

Eerste punt om mee te beginnen is, zoals Feije al aangeeft, of de startmotor rond gaat?

Zoja,
Dan kijken of we ontsteking hebben en of er brandstof is. (ofwel vonken de bougies en draait de brandstofpomp/komt er benzine bij het blok aan)
Als dat beide het geval is dan kan er gedacht worden aan een geblokkeerde startcode (inclusief bijbehorende lampjes zoals ook door Feije benoemd).
De ECU activeert in die toestand de verstuivers niet. Dus er komt wel benzine bij het blok aan, maar wordt niet in de cillinders 'geïnjecteerd'. (Uitzondering hierop is de diesel. Daarbij wordt de dieselpomp niet ingeschakeld).

Wel vonk maar geen brandstof? 
Dan is of de pomp overleden of het relais wat de pomp aanzet. (De pomp moet je kunnen horen zoemen onder de achterbank als deze draait. Dat doet ie even bij contact aan om het systeem op druk te zetten.)

Gaat de startmotor niet rond dan kan het zijn dat deze vast staat. Dan zou je nog wel dacht ik een luide klik moeten horen van het inslaande relais op de startmotor.
Als je helemaal niks hoort of enkel een zacht klikje bij een poging tot starten dan wordt het een elektronica gevalletje. In geval van een automaat zou dan de schakelaar op de bak of het daardoor gestuurde relais de hoofverdachte zijn.

 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.