Beste XM-ers,
ik heb sinds de winter een probleem met mijn elektrische rechterraam voor:
het wil wel openen met de schakelaar rechts, maar niet sluiten (linkerschakelaar doet dus helemaal niets)
het wisselen van beide schakelaars geeft geen soelaas (er gebeurt dan niets)
het plaatsen van 2 schakelaars uit een werkend voertuig had geen effect
uiteindelijk konden we het raam weer dicht krijgen door beide buitenste kabels van de rechterschakelaar door te knippen en om te ruilen (toen ging die dicht en niet meer open)
kent iemand dit probleem? heeft iemand er een elektrisch schema van, om het door te kunnen meten en te doorgronden?
ik heb de autopapieren nu niet bij de hand, maar het is een eenvoudige XM-break diesel, serie 2, handbediening achter
PD-NB-12
wie kan mij helpen?
dank, Mano
in de kabelboom van het rechterknopje zal het niet zitten... Want dan had doorknippen en andersom aansluiten ook niet geholpen. Dus rechts is het zeker de schakelaar.
En een handtekening!!!!
Eens, want voor de werking moeten beide schakelaars aangesloten zijn. Dus het wisselen van een goede en een defecte schakelaar werkt niet.
Heb je achter geen elektrische ramen? pak anders die schakelaars even.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Of een van de elektrische stoel bediening, werkt ook. :wink:
Voorzichtig de druktoets van de schakelaar los halen en van binnen reinigen met contactspray en e.v.t perslucht.
Zo heb ik mijn raam weer dicht gekregen.
Doe de andere ruit schakelaars ook maar meteen, zo voorkom je het volgende probleem.
Heren,
dank voor jullie reacties.
Echter, ik had beide schakelaars al eens vervangen door die van een werkende XM, zonder resultaat.
Mijn schakelaars had ik al eerder proberen te smeren met contactspray, zonder positief effect.
En achter heb ik handbediening en dus geen schakelaars.
Ik ben bang dat het toch ergens in de bedrading tussen beide schakelaars moet zitten.
Groet, Mano
Dan wordt het toch de ruitmotor vervangen. Er zit inwendig een schakeling in welke voor de 'omkeer' zorgt.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dit geeft toch echt aan dat het niet in het motortje of de bekabeling zit hoor!
Als je de twee buitenste kabeltjes omwisselt en hij gaat dan de andere kant op, dan betekent dat dat de schakelaar één kant op niet werkt!
Ik heb het schema niet bij de hand maar uit mijn hoofd is de aansluiting iets vanL
Omlaag-tiptoets | Omlaag | voeding | Omhoog | Omhoog tiptoets.
Als je toch al aan het knippen bent geweest, verbind dan gewoon de draadjes eens door met de voeding. Als hij het dan wel doet (en dat doet 'ie!) dan weet je in ieder geval dat je de deur niet hoeft open te maken.
En een handtekening!!!!
Misschien is niet de knop de boosdoener, maar de stekker!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
oew, iemand heeft slimpies gegeten vandaag! Van mij verdient dit antwoord een :thumbup:
En een handtekening!!!!
Nu jullie het zo over hebben, ik heb een keer bij een forum lid zijn ruitmotor los gehaald om dat het raam niet meer omhoog ging en dat bleek dus een los liggend koolborsteltje te zijn geweest die de boel blokkeerde. Koolborsteltje weer op zijn plaats gezet en het veertje wat er achter zit wat strakker gezet en hoppa ze deed het weer. Misschien een tip!?
De stekker waarmee de draadbundel van de deur vastzit kan ook de boosdoener zijn. Losmaken, schoonmaken en vaseline er in.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
In al die gevallen helpt het omdraaien van de draden niet.
En een handtekening!!!!
dank voor al het meedenken
ik hoop nog altijd dat iemand een elektrisch schema voor me heeft, zodat ik het door kan meten
momenteel valt er overigens niets te meten, aangezien hij het gisteren spontaan weer is gaan doen: linker én rechter schakelaar functioneren...
M
Staat je auto buiten? zo ja? kijk dan goed naar de binnenzijde van de deur (deurbekleding eraf) dan zou het zomaar vocht kunnen zijn wat voor problemen zorgt.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
toen we de bekleding er af hebben gehaald om eea. te onderzoeken, is me geen vocht of verschijnselen van dien aard opgevallen