Sinds kort heb ik een Citroen XM in mijn bezit. De andere auto is een VW Caravelle 1.9TD 9 persoons bus uit 2002.
Ik moet het e.e.a. opknappen, km stand 366.000 bij aankoop, nu al 368.000 maar gelukkig op lpg. Gemiddeld verbruik, eerst 1 op 5, 7, 9 en 10 km zelfs. Pas 400 km voor eur 32 gereden! Motor loopt mooi, af en toe als de lpg tank op is en overschakelt even onregelmatig op benzine.
De achterkant blijft af en toe hangen omhoog of omlaag. De auto slaat af en toe af bij afremmen naar stationair, maar start altijd in 1 keer. De accu wordt leeggetrokken door sluiting. LHM in reservoir was mooi groen, 1 liter bij laten vullen. Echter soms komt auto met een schok naar boven, haha, lijkt me niet origineel. Meestal krijg ik met gymmen de voiture op goede hauture.
Binnen kant mooi met Velours bekleding. Veert meestal goed, behalve wanneer hij blijft hangen. Maar kan altijd omhoog of omlaag geschakeld worden. Ook de sport stand werkt gewoon.
Mijn vraag is of iemand voor mijn garage een elektrisch schema heeft? Garage heeft diagnose gesteld en we gaan stap voor stap dingen oplossen. Nu zijn de achterlichten verholpen, zat water in en branden niet goed, draden waren weggevreten en kapot boven in de geleide rubber van de achterklep rechts. Maar 2 zekeringen trekken stroom als contact uit is. er zijn relais en extra zekeringen waarvan we geen betekenis weten. Mogelijk ook te maken met de LPG installatie. Daarom eerst schema nodig, voordat we allerlei dingen hap snap op gaan lossen.
Ik vond een Haynes pdf doc ophet forum, maar ik kan het niet printen, printicon is grijs helaas. Haynes op MP gevonden, maar weet niet of dit ook voor de 3.0V6 is en of het ook het elektrisch gedeelte dekt, mijn hoofd interesse op dit moment.
Daarnaast valt af en toe de airco en ventilatie uit, lastig met dit winter weer.
Ik verlichtte de hemel, met mijn voiture de linker dimlicht voorlamp zat verkeerd, verholpen door mijn garage, alleen de hoogte verstelling had ik per ongeluk bij zelf vervangen lampje kapot gemaakt, is een nieuwe hoogte verstelling duur? Bij een Citroen garage langs geweest in een weekend, en dimlamp voor links vervangen en zekering daarvan kapot en vervangen.
Ik heb alle zekeringen nagelopen, er zat veel verkeerd en zeker 10 zekeringen kapot.
Ik ben voor het eerst naar een magazijn dag in arkel geweest van de XM club. Daar heb ik een krik in een doos, een lampje van achterbak rechts en een XM club nummerplaat houder weten te kopen. en kennis gemaakt met mede XM rijders.
Ik heb zelf een Sony radio cd speler van MP gekocht en ingebouwd, blijkt er ook een Parrot carkit in te zitten,, meevaller:De aanwezige boxen zijn erg mooi. ook een afsluitdop van de lpg tank gekocht, miste.
Heb een foto gemaakt en in mijn profiel gezet
J'espere que quelq'un a un response sur mon question.
Als ik er aan denk zal ik de schema's uit mn werkplaatshandboek ff fotograferen als ik weer in de garage ben. Hoeveel haast heb je ?
Als er een aftermarket alarm in zit zou ik eerst eens beginnen met dat uit te sluiten door dat te verwijderen of tijdelijk te omzeilen.
Ha Cor, je hebt dus je weg gevonden naar het magazijn en het forum.
Ik heb het complete werkplaats handboek digitaal (engels) als je me je mailadres via de pb doet dan gooi ik hem wel ergens in de cloud.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Af en toe uitvallende airco/ventilatie kan heel goed aan F2 zekering onder de motorkap liggen. Effe checken of die niet al ver doorgebrand is, voordat het hele motorruim uitbrandt.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dank je wel voor je moeite. Ik heb mijn zwager gevraagd en hij heeft via Fire Fox geprint en al . hier heeft de garage veel aan gehad. De sluiting was veroorzaakt door een kapotte deur schakelaar rechts voor. Eruitgehaald. Gister heb ik ergens anders binnenlampjes en een schakelaar op de kop getikt. Er gelijk in gezet allemaal. Werkt.. Ben erg blij.
Citroen Cor
Citroen XM Break 3.0 V6 24V lpg 1999
Dank je wel. Geen alarm, ik heb niet de meest exclusieve, wel met velours bekleding, aut. airco en ingebouwde parrot carkit. Zelf radio Sony ingebouwd.
Citroen Cor
Citroen XM Break 3.0 V6 24V lpg 1999
Inderdaad tot 2 keer toe is de F2 zekering verbrand. Weer een 30 erin, blijft het voorlopig doen. Ook 3 handen vol bladeren uit de lucht inlaat ruimte bij de ruitenwissers weggehaald. Helaas brak toen links een deeltje af en ben ik kwijt tijdens rijden. Heb gister bij een Citroen garage een donkergroene terug die ik moet plakken. Ik heb donkerblauw. Niet gek toch.
Citroen Cor
Citroen XM Break 3.0 V6 24V lpg 1999
Hoi Mark,
Zou je mij een kopie van het werkplaats handboek willen sturen aan H.Sluiter@gmx.net
Ook ik heb een probleem met mijn Esj9 XM uit 1999. De selecteur aanduiding op het dasboard is een groen stip ipv D of enz. Ook schakelt de automaat "bonkerig". Ook doet de aanjager het niet, wel de oplopende groene stipjes als ik de aanjager hoger wil zetten. De airco werkt evenmin.
bedankt,
H.Sluiter
Misschien ook even in het zekeringenkastje onder de motorkap kijken? Die zit achter het linker koplamp.
Waarschijnlijk is de zekering F2 doorgebrand waardoor de blower niet goed werkt.
__________
Crepuscule
De F2 zekering is behandeld, nu zwevend. Airco en ventilateur doen het niet, de oplopende lampjes wel. De schakelaar krijgt dus wel stroom.
Kan ook nog aan de regelunit zelf liggen (de bediening in je dashboard), hierin zit ook de computer die de boel regelt. Even eruit wippen en open maken. Volgens mij gaat dat redelijk simpel. In ieder geval eens stofvrij maken en zo nodig goed inspecteren op losse contactjes, verbindingen op de printplaten die erin zitten. Zo nodig eens vervangen met een ander en kijken of het dan wel werkt.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)