Beste forumleden,
Ik zal eerst mijzelf even voorstellen, Ik ben Patrick, 37 werkzaam als elektomonteur en heb teveel hobbys :) Laten we om te beginnen maar even heel eerlijk zijn, er zijn 2 dingen waar ik niet veel mee heb en dat zijn 1. Auto forums en 2 Franse autos met name Citroën. En dan toch hier aangemeld.... dat heeft een kleine toelichting nodig denk ik.
Auto forums: daar zal ik verder niet heel veel worden aan vuil maken, forums zijn gewoon niet mijn ding uiteindelijk ben ik nu sinds februari met een XM bezig wil ik dit toch nog ergens kwijt en/of jullie als XM liefhebbers dit niet onthouden.
Citroën, mijn ouders hebben diverse Citroëns gereden, als ik even terug denk gingen we van een Mazda 626 naar een AX, ik was als kind al vrij lang dus dit was geen pretje op de achterbank en al helemaal niet op vakantie met een volgepakte auto, zusje en hond in je nek te hijgen. De AX werd opgevolgd door een BX dat werd al een stuk beter maar had niet mijn voorkeur, daarbij had ik die auto door de looks al zo lopen afkraken dat als ik zelf met een Citroën zou thuis komen als ik mijn rijbewijs zou hebben toen de tijd ik wel even een gesprekje zou krijgen. In 2001 kwam er een auto bij, een XM van 1995, in tegenstelling tot de voorgaande 2 vond ik dit wel een lekkere auto maar zoals een dwarse tiener betaamd kon ik dit natuurlijk niet laten merken.
De XM heeft me toch wel een aantal keren goed gered, het maakte niet uit hoe laat ik belde, of ik met een lekke band stond, de laatste trein gemist had of gewoon met een biertje teveel op (op de fiets) tegen een overstekende boom was gereden de XM kwam me altijd halen ondanks dat ik toen nooit had toegegeven dat het toch wel een fijne auto was... Inmiddels het rijbewijs gehaald en uiteondelijk op mijzelf gaan wonen werden de ritjes achterin de XM steeds minder tot 2012. Op de terugweg van een weekend weg werd ik opgebeld door vader, of ik even kon helpen... Pa en ma zijn een weekend weg geweest en op de terugweg naar huis, 1 Km voor de eindbestemming is de distributieriem gebroken. Hij heeft nog uit kunnen rollen tot een knappe parkeerplek maar de XM moest naar huis gesleept worden. Eenmaal thuis is deze binnen gezet en zijn er ideeën geweest over hoe verder, hier heeft het echter nooit van mogen komen. Inmidels zijn we weer 10 jaar verder en is mijn vader ernstig ziek geworden en is zelf niet meer in staat om de ideeën uit te voeren.
Afgelopen voorjaar heb ik de auto met wat hulp opgehaald en bij mij thuis in de garage gezet, hoe mooi zou het zijn als hij hem toch nog rijdend gaat zien. Ik ben niet geheel onhandig maar aan een auto sleutelen is niet helemaal mijn ding, maar van de andere kant, stuk was hij toch al dus veel erger kan het niet worden. Met wat aanwijzingen van een vriend welke automonteur is en de buurman welke wel vaker aan deze blokken heeft gesleuteld aan dit avontuur begonnen. Eerst maar eens alles demonteren, voorkant ging redelijk makkelijk, daar kan je mooi bij, achterkant was even ploeteren aangezien ik geen brug heb, de auto in de laagste stand stond en ik niet zo klein ben dat ik eronder pas. Ook dat is gelukt. Na het verwijderen van de kop blijkt de schade mee te vallen 16 kromme kleppen... Kop laten vlakken, 16 nieuwe kleppen en alles weer monteren. Afgelopen week, na 3654 dagen heeft de motor voor het eerst weer gelopen, wel kort maar hij liep. Er moest nog koelvloeistof in maar ik wilde eerst een niveau sensor hebben daar de oude ook defect was.
Na het binnen krijgen van de sensor alles afgevuld en ontlucht kwam er nog een kleine lekkage bij het kleppendeksel boven water daar ik iets te zuinog ben geweest met monteren. Nu ook dat is verholpen heeft de XM afgelopen avond voor het eerst de beentjes weer even gestrekt na 3660 dagen heeft de XM mijn garage voor de eerste keer zelfstandig verlaten en een paar meter gereden. Nog niet teveel daar deze nog niet de weg op mag.
Voor nu heb ik nog een aantal punten over die de komende tijd geregeld moeten gaan worden maar daarover later misschien meer. Daarnaast zijn er nog een aantal optische dingen die beter kunnen en een wasbeurtje na 10 jaar stil staan is geen overbodige luxe
Dat was het voor nu, ik zal komende dagen nog even kijken of ik foto's van dit alles kan toevoegen want die heb ik genoeg gemaak.
Voor degene die niet zijn afgehaakt bij de eerste alinea, bedankt voor het lezen.
Goed verhaal Lucian. Voor iemand die niets met autoforums en Franse auto's heeft, ben je toch aardig goed bezig.
Mooi dat er weer een schone (doch ietwat stoffige) slaper op de weg komt. Ik hoop dat je er veel plezier aan gaat beleven en hou ons op de hoogte van de komende ontwikkelingen. Want dit zijn altijd inspirerende verhalen.
__________
Crepuscule
das idd een hele klus voor als je niks met sleutelen hebt hehe, succes!
Eelcke
Mooi verhaal !
Ook mooi weer een soort barnfind de weg op !
Succes!
Quote : "16 kromme kleppen dat valt mee....." Toch een hele prestatie !! Gelukkig zijn zijn/waren nieuwe kleppen leverbaar . Succes met het project
Toch zeker een mooi verhaal om te lezen, dus bedankt voor het delen. :)
Als alternatief op geschreven verhalen kunnen foto's ook een goed verhaal houden over hoe de wagen opknapt. ;)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
OK, inmiddels zijn we ruim een jaar verder. Voor mij is het een turbulent jaar geweest, vader is niet lang na mijn bovenstaande bericht overleden. Hij heeft iig nog gezien dat de auto gelopen en gereden heeft. ook is hij APK gekeurd (welke wel inmiddels weer verlopen is).
Na de nodige complicaties na het overlijden is het dan toch weer tijd om de XM op te pakken en de laatste puntjes die ik er aan wil doen uit te voeren. In de tussentijd start de auto niet meer, bleek dat de brandstofpomp toch weer vast stond. Deze is inmiddels vervangen en hij loopt weer.
Een kleine opsomming van wat er allemaal gebeurd is:
- 16 kromme kleppen vervangen
- verse distributieriem
- verse waterpomp
- diverse nieuwe pakkingen
- verse brandstofpomp
- Koelwater sensor vervangen
- 2 nieuwe gasveren voor de achterklep
Vandaag kabel vlotter vervangen daar deze een lege tank bleef aangeven, na het vervangen werkt deze weer.
- Wat nu nog te doen staat, kabel raam achter is ooit gebroken, raammechanisme vandaag verwijderd en kijken of we deze ook weer gangbaar krijgen.
- Hemel begint los te laten, nou zag ik daar net een post over voorbij komen dus die zal ik zo nog even lezen.
Wat is het plan verder?
Voor nu de bovengenoemde dingen nog even oppaken, daarna weer een verse apk, een rondje rijden en daarna zal de XM te koop worden gezet. Uiteindelijk zal deze niet opleveren wat alles gekost heeft maar dat was ook niet de reden waarom ik dit allemaal gedaan heb.
De kabels van het raammeganisme vervangen is toch een stukje precisie werk.
ik zou voor dit type niet de moeite nemen daar er genoeg in het magazijn in Arkel liggen.
Het standaard type kost niet veel.
zelf repareer ik die gene van links voor het magazijn omdat hier in een module voor de sneltoets zit,dat is nog de moeite waard.
Toch nog een uurtje bezig omdat de kabels exact op lengte moeten zijn in verband met de automatise stop en het terug lopen met de beveiliging.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!