Hallo allemaal,
ik ben Lex, ben 18 jaar en heb mij net geregistreerd op dit forum.
Ik heb van een goede vriend, die zot is van XM's en er een stuk of 6 heeft, een hele leuke XM gekregen! Het is namelijk de echte 3.0 V6 24v (zpj4). Hij heeft er gewoonweg geen tijd meer voor spijtig genoeg, (hij is technieker bij Citroën). En deze heeft ook wel wat werk nodig namelijk. Hij heeft een lekke koppaking. Maar wat een prachtige wagen is dit... Echt rozenhout, vol zwart leer, Diravi stuurinrichting, een elektrische armsteun, ...
Via deze weg hoop ik dus namelijk meer informatie en onderdelen te vinden voor deze prachtige wagen.
Ik rij nu met een xsara VTR 2.0 Hdi 90pk Rouge Lucifer (gechipt naar 125pk :D ) en vind deze auto ook al super leuk en vinnig, er zijn al veel bmw-rijdertjes geweest die zich hard mispakt hebben aan het rode licht ;) .De xsara weegt maar 1200kg, dus 125pk is al meer dan genoeg.
Hierbij heb ik een paar foto'tjes toegevoegd van het groene vliegtuigje. Laar maar weten wat jullie ervan vinden en als er nog vragen zijn, zal ik deze met plezier beantwoorden. :)
Leuk dat er weer 1 boven water is.
Succes met je Dame, hoeveel ervaring heeft ze al?
Ook nog een van de eerste lichtingen ,leuk, sucses met het opknappen![](http://www.xmclub.nl/profiles/commons/libraries/ckeditor/plugins/smiley/images/icon_thumbup.gif)
Dat zijn leuke cadeautjes om te krijgen! Prachtig interieur inderdaad. Hoeveel heeft deze wagen gereden?
__________
Crepuscule
Mooi cadeautje, veel plezier ermee! En welkom hier.
Motorruimte kan wel een schoonmaakbeurtje gebruiken, zo te zien.
Veel plezier ermee.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Bedankt allemaal,
ze is al 149.000km geleerder.
groetjes
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd!
Dat is nog maar amper ingereden.
Welko bouwjaar is ze van?
De 24 klapper kettingmonsters van VOOR 1992 kunnen problemen hebben met de nokkenassen.
Ze is van 1990.
Ja, ik had spijtig genoeg ook al zoiets opgevangen. :(
er mag enkel 5W40 gebruikt worden?
mvg
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd!
Welkom! Ik heb zelf ook een 'krijg' xm.![](http://xmclub.nl/profiles/commons/libraries/ckeditor/plugins/smiley/images/icon_e_biggrin.gif)
Wat een leuk exemplaar! Type 1, ZPJ4 en het mooie 1 spaaksstuur met stuurbediening.
5W40 is een olie waarop deze motor goed loopt. 10W40 is niet aan te raden door de hitteontwikkeling in dit blok. 0W40 is nog een stapje beter dan 5W40, maar met 5W40 zit je goed.
Kijk ook bij deze vroege XM de massapunten na. Elektrische problemen waren berucht bij vroege bouwjaren. Kom je een stekker tegen waar dan ook in de auto, maak hem schoon en zet hem in de vaseline. Aan de foto van de motor te zien staat deze al een tijdje stil; doe daarom hetzelfde met alle relais die boven de koplampen zitten. Ander bekend puntje is een uitlaatspruitstuk, bij dit blok willen ze nog wel eens scheuren.
Veel sleutel en rijplezier met deze XM!
Bedankt voor de nuttige tips!
ik kan haast niet wachten om er lekker mee rond te toeren! Natuurlijk niet te lang, want hij verbruikt
wel ietsie pietsie meer dan de xsaar... :p
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd!
Leuk, en jammer dat met 149k de koppakking er al uit ligt, ben benieuwd welke schade er ogelopen is. Het lichtmetalen blok is volgens mij vrij sterk maar wat een lekke kop veroorzaakt heb ik geen ervaring mee.
Vraagje, wat is geen echte v6?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik ben ook echt benieuwd.
met 'echte' bedoelde ik niets speciaals hoor, ik had gewoon gehoord van de vriend van wie ik
de xm heb gekregen, dat deze V6 toch nog wat agressiever is dan de V6 van 60 graden die ze nadien
in de xantia enzovoort hebben ingebouwd. Ik weet natuurlijk niet of dit echt zo is, maar goed :)
groetjes
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd!
De ZPJ4 heeft inderdaad een interessant inlaattraject, waar Citroën veel moeite in heeft gestopt. Er staat op het forum ergens nog een mooi artikel over die motor. Toch doen de V6'en onderling niet echt voor elkaar onder in een sprint. Zelfs de 2.0 Turbo houdt de V6 flink bij. Wat ik persoonlijk een nadeel vind van de oudere ZPJ motoren (zowel de 'gewone' ZPJ als ZPJ4) is de ouderwetse ontsteking met een verdeelkap. Dat is bij de ES9J4 toch een stuk beter.
De ES9J4 is volledig vervaardigd uit aluminium, de oudere blokken niet. Wel zijn de ZPJ en ZPJ4 zeer sterke blokken en hebben ze het voordeel van een distributieketting ten opzichte van een distributieriem.
Ik ben zelf verknocht aan de ES9J4 motor. Met een handbak is dat echt een zalige combinatie, alhoewel ik elke V6 motor een heerlijke roffel vindt hebben. Wat de ZPJ4 boven elke andere motor heeft is het geluid, dat is echt niet te verslaan.
Het is jammer dat de ZPJ motoren een hoek van 90 graden hebben en zo weinig ruimte geven onder de kap. Een ZPJ met turbo lijkt me heel interessant..
Hahaha, ja inderdaad, een turbo bijplaatsen is misschien nog wel een leuk project eens hij helemaal af is! :p ik heb al gelezen dat je er dan tot boven de 400pk mee kan halen. Kan me bijna niet inleven hoe dat moet rijden. Ik die denk dat de schrale 125pk in mijn xsara al heel wat is. Nu ik er toch over bezig ben, wat denken jullie van de wegliggig van de XM? Ik heb dit eigenlijk nog nooit kunnen testen, ik weet dat ik met mijn xsaar vele bmw'tjes en mercedes'jes gedag kan zwaaien in een bocht, door de meedraaiende achteras, maar i.v.m. een XM ben ik nog altijd leek. Mijn vriend vertelt mij altijd uitdagend dat ik hem niet zou kunnen volgen met zijn XM... Is dat zo? :D
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd!
https://youtu.be/gVPXgvOl0xc
Zo'n halve Marc....... met 12 klepjes![](http://xmclub.nl/profiles/commons/libraries/ckeditor/plugins/smiley/images/smiley-talk040.gif)
En betreffende de wegligging, die is fenomenaal. doordraaiende bochtend even in sportstand zetten en je kunt er vol doorheen gaan.
Maar de dame laat zich vooral heerlijk zwevend door het landschap toeren. Gebruik ligt deels aan je rechtervoet, maar de " echte" V6 en lusten wel een aardige slok inderdaad, ik ben altijd erg gelukkig als ik beter dan 1 op 8 scoor, maar dat gebeurd eigenlijk alleen op de lange afstanden.
Ik heb daarstraks toch eens een testritje gedaan met de dame. Het gevoel hiermee te rijden is niet echt te omschrijven, ik heb na de rit niet veel gezegd, maar de smile op mijn gezicht sprak wel boekdelen denk ik!![kiss kiss](http://www.xmclub.nl/profiles/commons/libraries/ckeditor/plugins/smiley/images/devil.gif)
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd!