Ben er nu onderhand klaar mee! Wie heeft dit ook wel eens gehad en kunnen oplossen:
XM V6 24v 1992:
Ik krijg non stop de melding dat de remlichten achter, zowel R en L niet werken. Dat doen ze overigens wél
De meldingen beginnen doorgaans na een kilometer of 5 te komen en blijven dan geheel de rit. Inmiddels ben ik er wel achter dat 90% van de tijd de melding komt als ik de clignoteur naar L of R doe.
Alle massapunten zijn al ooit vervangen en schoongemaakt.
Nu begrijp ik dat er achter de zekeringenkast een knipperlicht relais zit. Zou deze een storing kunnen geven??
En waar zit dit relais dan?
Alvast dank voor de moeite!!
Ik weet wel dat de aarding van de draden daar achter het stuur te wensen overlaat. Ik heb (vooral bij vochtig weer) regelmatig de melding dat mijn deur opens staat, en dan vooral gegenereerd als ik óf richting aangeef, óf het rempedaal aanraak. Dus lijkt me dat allemaal dezelfde kabelboom met een probleem.
En een handtekening!!!!
Ik heb bij mijn XM extra massadraad per lichtunit gemonteerd op het massadeel van de fittinghouder. Een gaatje in het aluminium massadeel boren en een kabeloogje aan de draadeinden knijpen, boutje met moertje door oogje en het geboorde gat aandraaien en ander uiteinde op een bestaand massapunt in de kofferbak plaatsen. Het normale achterlicht zal ook minder meeknipperen met het knipperlicht. Dit heeft bij mijn vroegere BXen, de vorige als huidige XM geholpen :wink:.
Extra draadje eraan solderen niet simpeler?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Er zitten al extra massa draadjes op de - plaat van de achterlichtunits.
Kun je de zekeringskast gemakkelijk demonteren?? Of heeft iemand daar foto's van??
De zekeringenkast kun je uit de scharnieren aan de bovenkant eruit klikken, dan hangt de zekeringenkast aan de stekkers met diverse kabelbomen, aan de voorkant zitten de zekeringen en aan de achterkant zitten de relais. Zodra de stekkers losgetrokken zijn, kun je wel bij de zekeringenkast bij.
Morgen eens proberen dan! Thanks!!
Trekhaak gehad?
Ja verrek, klopt! Maar die is afgekoppeld en de bedrading heb ik met textiel tape afgesloten....maar dat kan best wel niet mee zo lekker zitten! Goed punt! Waarop werd die bedrading afgetakt?? Bij de zekeringkast??
Het knipperlichtrelais is de middelste van de onderste 3 relais. Succes!
Isolatie-tape gebruiken i.p.v. textiel-tape?
Of natuurlijk weer een trekhaak. Hoop voor je dat het zo iets simpels is.
Als je nog bedradingsresten van de trekhaak hebt: alles verwijderen! Werd vaak van de originele achterlichtbedrading afgetakt, die onder de mat van de kofferbak loopt. Langs de achterdorpel. Soms ook bij 1 van de 2 achterlichten. Alles verwijderen behalve de originele bedrading, niks aftapen of wat dan ook!
Ik ben het met Jabaar eens dat hier more likely het probleem zit dan in je zekeringkast.
Ik heb wel foto' s denk ik, maar dat is type 2.
Maar het is simpel zoals JP al zegt. De schroefjes etc zijn wel duidelijk. De bak zit aan de achterkant gehaakt/geklikt op 2 pennen. Naar voren trekken en wringen en hij hangt nog aan de stekkers. Wellicht is de boel dan voldoende manipuleerbaar om bij de relais te komen zonder de stekkers te lossen. Misschien dat je in mijn topic (pag 1 voor inhoudsopgave) wel wat foto's vindt bij de verdampersessie. Anders moet ik ze ff opzoeken....
Dankje Gerrie!