FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

224 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:

Schijf eraf klinkt simpel, maar dat was het helaas niet. De boel zat erg vastgerot. Niet zozeer de torx schroefjes, die kwamen zo los. Ook het eerste stuk ging wel, maar de rest niet. Uiteindelijk met gepast geweld uiteraard wel gelukt.

Vervolgens de plek voor het verlijmen van de gespleten abs ring schoon gemaakt. Ik heb een beetje vals gespeeld en niet alles op de hand gepoetst. Auto gestart en doordat het rechterwiel op het oprijbruggetje rustte (niet stond, er stonden ook assteunen onder) begint dan het linkerwiel door de weerstand van de olie in de automaatbak zachtjes te draaien. Zonder veel kracht, je kunt dit met de hand tegenhouden. Vervolgens de draaiende as schoongeschuurd door met schuurpapier en een oude schroevendraaier de boel te bewerken. Heel gecontroleerd en haast zonder moeite! Locktite aangebracht en een slangklem om de ring om deze goed te klemmen. Vervolgens een tijd laten drogen.

Daarna de remcilinder teruggedraaid in de klauw en schijf en blokken gemonteerd.

Toen aan de rechterkant begonnen. Zelfde verhaal met de schijf, muurvast. Maar omdat deze toch al rot was kon ik meer geweld gebruiken mrgreen

Vervolgens ook hier de naaf mooi schoongepoetst door de motor te starten en de linkerkant te blokkeren. Erg makkelijk!

Cilinder terug draaien ging hier gelukkig ook zonder problemen. Schijf en blokken gemonteerd en het wiel er weer opgezet. Toen wachten tot zondag om de andere kant af te maken. De locktite moest goed drogen.

Zondag dus de slangklem verwijderd en het wiel gemonteerd. Oprijbruggetjes weer geplaatst en de Xm in de hoogste stand. Assteunen verwijderd en een stukje proefrijden. Remt goed, geen ABS storingen of LHM lekkages dus op naar de herkeuring!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Gelukkig geen nare verrassingen!

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Leuk verhaal zo, hoe heb je de remschijven nou losgemaakt? Met een blokje hout en een hamer? En de naaf met schuurpapier of staalborstel? Mij staat ook nog een remschijf en remblok wissel te wachten voor de V6.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:

de schijf die nog goed was (maar ik had een betere) inderdaad met stukje hout en vuistje. Dan proberen vast te zetten met hout tegen de bevesting van de remklauw omdat de schijf de neiging heeft te kantelen en dan sla je hem zo dat het schrankt. De andere kon zonder hout omdat die toch slecht was. Je slaat er echter wel putten in, dus als je de schijf wilt hergebruiken moet het toch met iets van beleid. Ik denk echter dat als het zo moeizaam los gaat je de schijven beter niet kunt hermonteren maar vervangen. Al dat rammen erop zullen ze ook niet beter van worden. En als je de hele boel gemonteerd hebt en dan bij testrijden blijkt dat je de schijf krom geslagen hebt oid kun je toch weer aan de gang. De schijven die ik gemonteerd heb kwamen van mijn sloper en waren als nieuw. Die vielen er ook gewoon af toen ik de torxjes losdraaide....

Schoonmaken inderdaad met staalborstel, schuurpapier en Brillo. En dus door de motor te laten lopen waardoor een soort draaibank ontstaat icon_mrgreen

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan toch?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Ah oke, dan durf ik er wel met een gerust hart aan te beginnen! icon_e_biggrin Schijven worden niet hergebruikt, dit is echt een wissel, nieuwe schijven erop. wil gelijk de boel spoelen en ontluchten!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000
Dat zou ik dan doen als de schijven eraf zijn. Dan heb je net wat meer zicht op die ontluchtingsnippels namelijk. Vooral voor is dat een beetje gedoe. Maar wellicht is dat alleen bij de nieuwe V6?
Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Goed dat je dat zegt.. Denk dat het bij beide types evenveel gedoe is eigenlijk. Maar thanks voor de info, ik ga ermee aan de slag!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:

Vandaag de bij de aanschaf al aanwezige carkit verplaatst naar een voor mij fijnere plek en het dashboard weer met alle schroefjes netjes vast gezet. Dit was er na de vorige keer rommelen wat bij ingeschoten

 

Carkit bediening zit nu op de middenconsole tussen bediening achterraam links en de blokkering van beide achterramen.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Waar normaal de stoelverwarming zit, bedoel je.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Daar inderdaad. Niet zo geweldig in het zicht en goed bedienbaar. Het dingetje is ongeveer even groot als een schakelaar. Je kunt er toch alleen maar mee opnemen of neerleggen en harder en zachter zetten.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000
Ook van dit draadje de spinnenwebben en het stof verwijderd. Omdat de hele kerst opzitten en pootjes geven niet echt fijn is vanmiddag de lekke middendemper van de break maar vervangen. Stond al even op het lijstje, gelukkig is het geen echt winter weer! De middendemper had ik liggen, een originele Citroën demper die nog in geweldig goede staat is. Best wat geklooi op oprijbruggetjes, maar het is weer gelukt! Fijn voor de volgende eigenaar ;-)
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

De break heeft een nieuwe eigenaar gekregen vandaag. Vanmorgen is ze opgehaald.

 

 

Dit topic mag op slot

Pagina's

Onderwerp gesloten