FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

1241 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

schoon is idd anders...
hopen dat het soelaas biedt!

detlev
afbeelding van detlev

Pas je wel op, volgens mij is het relais van je startmodtor zwaarder dan die van je lampen... Als er drie dezelfde in zitten zou dat ook al wat kunnen verklaren.

En een handtekening!!!!

maartenh
afbeelding van maartenh

Achter de andere koplamp zitten er ook nog een aantal. Maak die ook maar schoon als ze zo vies zijn.

Bij mij zat er geen zwaardere tussen. lijkt mij ook niet echt nodig voor het aantrekken van de bendix.

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Gerrie, gewoon nieuwe kopen bij Brezan ofzo. Zijn niet duur en is een wereld van verschil. Heb ik ook gedaan. Had ook problemen met m'n relais en ze waren lang niet zo smerig als die van jou. Ik heb er in totaal 5 vernieuwd :lol:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie

De schoonmaak van de 3 groene aan de linkerkant heeft helaas geen effect gehad. Het is vast wel nuttig geweest, ze waren behoorlijk vies. Ook uit de relaisvoetjes kwam groene aanslag.

Ook uitwisselen met andere relais (ik heb nog 2 reserve) maakt geen verschil voor het starten :cry:

Vanavond de relais aan de andere kant maar eens doen dan.....

furriegurrie

Hier één van de schoongemaakte en ingevette relais en ook het "tooltje" dat ik gebruik om de relaisvoetjes schoon te maken. Doekje er om heen vouwen en in de uitsparingen van de voetjes drukken en poetsen maar.
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-EEFX3G8X.jpg)

wimb
afbeelding van wimb

Als je toch bezig bent, kun je ook de draden die naar de voetjes lopen 'ns controleren. Misschien dat er daar een beschadigd en dus gecorrodeerd is. Aangetast koperdraad geleidt ook slecht.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Je klacht lezende denk ik toch echt dat je het werkplaatshandboek ter hand moet gaan nemen met het 'start' schema.
Ergens tussen contactslot en startmotor zit iets ernstig fout.

En als die relais aan de buiten zo aangetast zijn, zijn ze dat van binnen ook dus daar zou ik sowie nieuwe voor halen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Vernieuw het hele zooitje in een keer, kun je dat uitvlakken tenminste... :wink:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

ahum...same time, same place Mark :lol:

furriegurrie

ik heb dus al andere relais geprobeerd. Geen verbetering.....

Ik zal me inderdaad moeten gaan verdiepen in de elektraschema's :mrgreen:

maartenh
afbeelding van maartenh

er zit nog een contact in de versnellingspook of je hem wel in P of N hebt staan, wiebel daar de volgende keer eens aan.

furriegurrie

jutteren met de pook had ik al gedaan. Dit maakt geen verschil. Dat contact werkt goed. Toen het relais er nog in zat heeft dat ook nooit problemen gegeven, de auto start alleen in P of N, andere standen niet. Krijg toch steeds meer de neiging dat relais maar terrug te zetten :oops:

JaapJ
afbeelding van JaapJ

Als het niet teveel werk is om die startmotor eruit te vissen zou ik dat eerst doen en 'm eens ff na laten kijken door een electrobeun.

EDIT: want ik ben ff terug gaan lezen, zie dat je al met je tweede startmotor bezig bent sinds de eerste testrit en dat ook deze al op zijn donder heeft gehad door die rare CC schakeling (is die opgelost inmiddels ?):

zegt:

Rustig weggereden en opeens was het geluid van de cruise control er weer boven de 40 km per uur (als de cc geactiveerd kan worden). De monteur doet het raam open en ja hoor, dat klinkt opeens als een startmotor!
Als je dus harder dan 40 rijdt en dan de knop van de cc op het dashboard indrukt blijkt opeens de startmotor te gaan draaien!

furriegurrie

Deze startmotor heeft niet echt veel te lijden gehad hoor, equivalent van een keertje of wat starten terwijl de motor al loopt. Op zich is het een half uur stoeien denk ik om hem er uit te vissen. Ik denk echter niet dat het veel gaat uithalen om hem te laten testen, hij doet het immers altijd als je er normaal 12v op zet. Maar misschien zie ik dat verkeerd?

Die rare schakeling is er nu inderdaad uit. Dat was het extra relais dat er ingezet was en dat er voor zorgt dat de auto altijd meteen start. Helaas is dus ook het verwijderen van dit relais de oorzaak dat dit startprobleem weer optreedt. Ik had de hoop dat het relais er inzat om een echt slechte startmotor te "verhelpen"

wimb
afbeelding van wimb

Ik heb al tijden een startmotor liggen die ik in La Soixante wil inbouwen. De huidige doet het zonder problemen maar is spekvet door de olie. Ik wil nu toch echt voor het einde van volgende week die motoren verwisseld hebben. Dan zouden we mijn gegarandeerd goede 'ns bij jou kunnen inbouwen om te testen.

furriegurrie

als die past lijkt me dat een prima plan!Kunnen we gelijk wat meten enzo

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Ik zou dat eerst even onderzoeken Wim, ik heb zo'n vermoede dat het niet gaat passen.

maartenh
afbeelding van maartenh

Zou je niet eerst iets van een controlle ledje er op beunen ipv startmotoren te gaan wisselen?

Dat ding heeft het maanden zonder enige hik gedaan, jij haalt het beun-relais weg en hij doet het niet meer.
Dan ga je toch niet de startmotor wisselen? :wtf:

furriegurrie

een waar punt Maarten. Maar op zich lijkt het me een aardige test om te zien of een andere het wel doet met de schakeling in mijn auto. Ik verwacht inderdaad dat het niets verbeterd.

Hoe zie je het voor je met dat ledje? Het draadje dat het startsignaal geeft moet dan de led doen oplichten?
Dat zal dan altijd gaan branden denk ik omdat die draad dezelfde is als die dat beunrelais schakelde......

maartenh
afbeelding van maartenh

Ik zou het ledje op het stuurdraadje van de startmotor zetten.

Maar als hij het 9 van de 10 keer niet doet kan je natuurlijk ook gewoon even gaan meten.

furriegurrie

ik verwacht geen probleem op dat stuurdraadje omdat dat dus dezelfde is die voorheen het beunrelais stuurde. Wat wellicht kan is dat stuurdraadje net voldoende power heeft om een standaardrelaiste laten schakelen maar het eigenlijke startrelais op de startmotor niet???? Ik neem aan, gezien het vermogen dat de starrtmotor nodig heeft, dat het een zwaarer uitgevoerd relais is?
Op dit moment is het inderdaad 9 van de 10 keer mis denk ik. Het lijkt slechter te worden :wtf:

maartenh
afbeelding van maartenh

Je kan het stuurdraadje op meerdere plekken aftappen voor een ledje, op de startmotor zelf, op het relais, na het contactslot.

Ergens gaat het fout. Waar was het extra beunrelais op aangesloten?

furriegurrie

Er komt een bruine draad ergens vandaan (draad is niet orgineel denk ik, oorsprong contactslot, via van alles en nog wat dat waarschijnlijk wel orgineel is). Dit is de stuurdraad. Deze zat als stuurdraad op het beunrelais. Het beunrelais had verder een aardedraad, een rechtstreekse plus van de accu en een draad naar de startmotor. Ik heb de bruine stuurdraad gewoon rechtstreeks aan de draad naar de startmotor gekoppeld met een kort draadje met 2 mannetjes stekkertjes. Plus draad en aarde draad weggehaald samen met het beunrelais. Er is dus eigenlijk niet erg veel veranderd. Beunrelais is vervangen door een kort draadje en uiteraard krijgt de startmotor nu niet direct de plus van de accu maar via het hele startcircuit.....maar de stuurdraad geeft dus volgens mij eigenlijk wel altijd signaal. Ik denk dus alleen te weinig om het startrelais op de startmotor te activeren als dat mogelijk is.....

wimb
afbeelding van wimb

Storingzoeken met een ledje is wel een beunmethode zeg. :shock: Gerrie heeft toch een multimeter? Spanning meten. En weerstand in het circuit van het contactslot via startrelais naar de startmotor.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

furriegurrie zegt:

Er komt een bruine draad ergens vandaan (draad is niet orgineel denk ik, oorsprong contactslot, via van alles en nog wat dat waarschijnlijk wel orgineel is). Dit is de stuurdraad. Deze zat als stuurdraad op het beunrelais. Het beunrelais had verder een aardedraad, een rechtstreekse plus van de accu en een draad naar de startmotor. Ik heb de bruine stuurdraad gewoon rechtstreeks aan de draad naar de startmotor gekoppeld met een kort draadje met 2 mannetjes stekkertjes. Plus draad en aarde draad weggehaald samen met het beunrelais. Er is dus eigenlijk niet erg veel veranderd. Beunrelais is vervangen door een kort draadje en uiteraard krijgt de startmotor nu niet direct de plus van de accu maar via het hele startcircuit.....maar de stuurdraad geeft dus volgens mij eigenlijk wel altijd signaal. Ik denk dus alleen te weinig om het startrelais op de startmotor te activeren als dat mogelijk is.....

Lees het verhaal nog eens rustig na wat je hierboven geschreven hebt, ik kan het helemaal mis hebben maar je moet in volgens mij het probleem zoeken van origineel relais via kabelboom naar accu/startmotor.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Gerrie, ik heb de schema's 'ns bekeken en in het circuit zit alleen het contactslot en het contact van je automaatbak. Ergo, of het contact van de bak is onbetrouwbaar. Of, en die verdenk ik eerder, het contact van het contactslot.

detlev
afbeelding van detlev

Ik snappum ff niet meer... Er zit toch ALTIJD een relais dat gestuurd wordt vanaf het contactslot? Die startmotor trekt nogal wat stroom, dat wil je toch niet over je zielige kleine slotje hebben?

En een handtekening!!!!

furriegurrie

er zit inderdaad eigenlijk altijd een relais op de startmotor, het zogenaamde startrelais, zit meestal vast aan de startmotor zelf. Dat zit er bij mij dus ook. En er zit nog een relais voor de automaatbak zoals Wim terecht opmerkt. Deze zorgt er voor dat je alleen kunt starten in P of/en N. Daarnaast zat er bij mij dus nog 1 die een elektrisch probleem ergens in het startcircuit te omzeilen.

Het contact slot zou een probleem kunnen zijn, dat kan inderdaad te veel weerstand hebben. Echt kapot is het niet omdat het 100% werkt als het extra relais er tussen zit, er loopt dus wel stroom als je start. Overigens is dit al een ander contactslot, de orginele is al eens vervangen volges mij (verschillende sleutels voor deur en contact).

Wim merkt terecht op dat er gemeten moet worden. Daar moet ik maar eens moet voor gaan verzamelen :wink:

maartenh
afbeelding van maartenh

alle normale auto's hebben een startmotor met solenoid (bendix), Het tandwiel wordt naar buiten gedrukt tegen vliegwiel en maakt dan ook een verbinding voor het bekrachtigen van de startmotor zelf.

Een es9 automaat heeft nog een klein relais er tussen wat het starten blokkeert als hij niet in zijn P of N staat.
Ik weet niet of de oudere xm's dit ook al hebben.

Pagina's