Hallo allemaal,
dit is mijn eerste post, dus ik hoop dat ik helder overkom. Ik bezit een XM V6 12v uit 1994, een zgn. 'overgangsmodel'.
Bij aanschaf was me al duidelijk dat het hydraulisch systeem nogal was verwaarloosd door de vorige eigenaars, maar door zelf flink te klussen en met behulp van Chyparse in Almere is het weer in acceptabele staat. Enige nadeel is dat de veercomputer ( die ik overigens al keurig heb gemod ) in noodloop staat. Geen probleem toch? Effe uitlezen en gaan!
Dus niet! 2 afzonderlijke Lexia-sessies en uitlezen bij Struyk zowel als Ton van Soest wijzen uit: geen communicatie mogelijk met de veercomputer, maar ook niet met alle andere ECU's. Dat betekent vast rottige bedrading ergens, maar waar begin ik in vredesnaam met zoeken? Weet wellicht iemand van jullie wat de oorzaak kan zijn? En ja, wat de Lexia's betreft, de bruine snertstekker zat er echt echt heel goed in.
Ik word er een beetje moedeloos van, zou zo graag de vruchten van mijn werk plukken en eens echt lekker zweven :)
Je zit blijkbaar in de buurt bij Van Soest. Ik ook. Mocht je nogmaals een Lexia poging willen wagen, dan kunnen we dat eventueel bij mij wel eens doen.
Mocht dat niets opleveren dan kunnen we misschien jouw veercomputer even in mijn Xm hangen, ik kan de mijne namelijk zonder problemen uitlezen. Dan weten we in ieder geval dat de bedrading goed is. Is er dan geen communicatie dan ligt het aan de vc.
Wellicht is de vc dan gewoon te resetten en heb je na terugplaatsen in de jouwe ook een geresette vc....
Dat probleem ken ik. Bij de garage waar ik was, moesten ze helaas concluderen dat de laatste software-update waarschijnlijk de VC van de XM niet meer kent. Hij ziet em wel, maar communicatie rechtstreeks niet mogelijk.