De 2.5TD die ik onlangs kocht heeft de eerste meters geen remdruk. Nu weet ik dat andere dieselautos (of benzine turbo) daar een vacuumpomp voor hebben. Als ik op diverse forums zoek krijg ik eigenlijk alleen de cruise control. Ik zag een onderwerp over een remaccu-bol. Bart Ebben verkoopt een EGR vacuumpomp (electrisch) is die dan voor de CC? Mijn CC doet het prima. Als ik voor de TD een vacuum pump of brake booster pump zoek vind ik elders wel degelijk een onderdeel. Wie kan mij vertellen hoe die remdruk op een 2.5TD werkt en wat ik moet vervangen? Tx guys
Geen remdruk eerste meters TD2.5
do, 04/10/2018 - 19:28
#1
- 2.5TD Exclusive mei 2000
Geen remdruk eerste meters TD2.5
Eerst even goed naar de hydrauliek kijken. Laat je haar voldoende omhoog komen en druk opbouwen, voordat je wegrijdt? Voldoende LHM en schoon? Filters schoon? Lekt de HD-pomp niet?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Moet je Xm iedere ochtend weer vanuit z'n laagste stand omhoog komen of staat hij dan nog in z'n rijstand cq rijhoogte ?
Bij mij was het over na het vervangen van de anti zinkbol. Deze zorgt dan je xm op rijhoogte blijft en voldoende LHM aanwezig is in het remcircuit.
https://www.garage80.nl/a-51122030/met-hydractive/xm-50-ru-constante-hoogte/
Ik denk dat je je bollen eens moet laten vullen / vervangen. Of eigenlijk één specifieke bol. De SC/MAC bol zit er sinds 1997 op en moet druk op het systeem houden. Deze bol zorgt ervoor dat je wagen niet inzakt, sneller op druk is en dat je de eerste meters ook remdruk hebt. (in de volksmond wordt dit de anti-inzakbol genoemd maar deze bol doet dus eigenlijk meer dan dat)
Omdat deze bol op een onmogelijke plek gemonteerd zit (ergens linksachter, boven het subchassis) beginnen veel eigenaren en garagisten hier liever niet aan. Het is namelijk wat meer werk om 'm eruit te krijgen en als de wagen eenmaal wel op druk is maakt het ook niet veel meer uit.
Dit is de betreffende bol. Normaal hangt hier ook nog de uitlaat voor en zie je 'm helemaal niet meer.
Om er bij te kunnen moet een deel van de uitlaat er af en moet men officieel ook het subchassis laten zakken. Daarom laat men het graag achterwege waardoor de bol vaak (vast)roest en gaandeweg meestal ook dezelfde kleur als de rest van het subchassis krijgt. Zo vergeet je vanzelf dat daar ook nog een bol zit.
__________
Crepuscule
Dank voor de tips .. dus iig geen vacuumpomp - die zoekresultaten zullen dan wel fout zijn. De auto zakt niet (nooit, ook niet na weken stilstaan) in, maar ik rij wel rustig weg hoor. Vering lijkt me perfect (ik herken slechte veerbollen inmiddels) dus ik denk dat het advies van de SC/MAC bol het meest van toepassing is. Ik heb net 1400,- riemen, koelwater en andere APK dingen achter de rug, dus dat plannen we maar in voor volgend jaar als ik weer ga rijden. Of de APK van september 2019. Heb de auto net in winterslaap gebracht.
LHM en filters zou ik wel eens kunnen vervangen volgend jaar, goed idee.
XM 2.5TD 2000 Exclusive 170kkm
Het zijn enkel de eerste meters dat je even geen remdruk hebt. Daarna is de auto al snel op volledig op druk. Daar valt wel mee te leven ..
__________
Crepuscule
Ik heb op 2 meter van mijn parkeerplaats voor de deur een gemene straat van rechts, niet echt overzichtelijk en het is ook nog een heuveltje naar beneden, waar fietsers vanaf sjezen.
Kortom: ik hecht vanaf meter 0 aan mijn remdruk.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja dat is wel terecht. Zeker als je in in Maastricht woont onder de omstandigheden die jij beschrijft....
__________
Crepuscule
Wanneer is de voorraadbol vervangen? (Voorin bij het motorblok). Volgens mij is de melding van te lage remdruk voornamelijk van toepassing op te weinig druk in het algehele hydraulieksysteem. De voorraadbol is een druk-buffer voor de pomp zodat er ook voldoende druk blijft mocht de pomp het begeven of gewoon even niet genoeg kan leveren. Met een platte voorraadbol zal het systeem de eerste minuten nog niet genoeg druk opbouwen.
De SC/MAC bol is een soortgelijke buffer. Alleen dan specifiek voor de achteremmen. Mocht de systeemdruk wegvallen dan worden deze door een klep van het circuit geïsoleert. (Is ook tegen het inzakken tijdens stilstand). De SC/MAC bol levert dan nog een reservedruk aan de achteremmen en heeft ook als functie die klep goed gesloten te houden.
Aangezien de wagen netjes omhoog blijft staan denk ik dat deze bol nog wel voldoende druk zal hebben.
En het vervangen van de voorste voorraadbol is een stuk makkelijker dan die SC/MAC.
Maargoed, eerst even checken hoe lang ie er al onder zit. (Er staan productie data op die dingen)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.