Beste XMers,
Ik was vandaag bezig met het vervangen van de koelvloeistof. Ik kon echter de ontluchtingsnippels niet vinden (m.u.v. die op de thermostaat). Volgens de Haynes moeten die op een koelbuis en boven op de radiateur zitten? Ik kan ze echter niet vinden:
Daarnaast viel het mij op dat (als ik het goed heb) de retourslang naar het expansievat ontbreekt:
In de Haynes lijkt het dat de retourslang links van de thermostaat uit de motor moet komen.
Kloppen mijn vermoedens dat hier een slang ontbreekt? Zo ja, dan vraag ik me af waarom iemand dit ooit heeft verwijderd en of dit veel schade heeft aangericht. En waar zitten bij een TCT de ontluchtingsnippels?
Er ontbreekt inderdaad een slang. Het lijkt of ze bewust een circuit hebben afgesloten.
Op dit filmpje blijkt het inderdaad iets anders in elkaar te zitten....
https://www.youtube.com/watch?v=soVpjRCte6k
__________
Crepuscule
Ik kan natuurlijk ook zelf ff een foto voor je maken Je kunt 'm vergroten....
__________
Crepuscule
Alleen op het hoogste punt ontluchten ,met draaiende motor en en tijdens draaiende motor bijvullen volstaat meestal. Op die foto van Veen zie je een boutje M5 met ringetje zitten links achter het kleppendeksel (die orginele plastic ontluchtingsnippels breken vaak af). Hij zou ook nog kunnen zitten waar de slangen het schutboard ingaan naar de kachelradiateur. Of er zit een imbusje in het verwarmingsbuisje wat achter en evenwijdig aan het kleppendeksel loopt.
Succes
Bedankt voor de reacties! Hiermee moet het wel lukken om de ontluchtingsnippels te vinden. Wat betreft de missende slang: ik heb zelf nog wat zitten zoeken en daarbij viel mij op dat bij de volgende advertenties de betreffende slang ook mist en op dezelfde manier is afgedopt: https://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/motor-en-toebehoren/m1409156001-complete-motor-2-0-turbo-ct-citroen-peugeot.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr https://www.autoscout24.nl/aanbod/citroen-xm-2-0i-turbo-c-t-benzine-grijs-0c093b85-bddc-8137-e053-e250040a9930?cldtidx=13 Hoewel ik het er vreemd uit vind zien begin ik nu enigzins te denken dat het zo uit de fabriek is gekomen en dat ik het dus zo kan laten. Weet iemand hier meer vanaf? Zou dit bij latere bouwjaren zo zijn geconstrueerd? De mijne komt uit 1998 en die van autoscout uit 2000. @Veen: welk bouwjaar is die van jou?
Ja opvallend inderdaad. Mijn TCT is van mei 1995. De TCT uit het filmpje is ook een vroege serie 2 (te zien aan het dashboard kastje / geen 2e airbag)
Misschien heb je gelijk en is er bij de laatste modellen iets gewijzigd. Zou toch terug te vinden moeten zijn in documentatie....
__________
Crepuscule
Vandaag wat zitten zoeken naar te koop staande late TCT's met foto's van de motorruimte. Deze heeft het ook:
https://www.mobile.de/nl/Auto/Citro%C3%ABn-XM-Turbo-C.T.-Pallas/vhc:car,pgn:3,pgs:10,ms1:5900_27_,ful:petrol,dmg:false/pg:vipcar/275106917.html
Lijkt inderdaad of ze iets hebben gewijzigd..
Ik heb een TCT handgeschakeld uit 1998 en die heeft ook die leiding niet.
Ik heb nog een vraagje met betrekking tot het koelsysteem. Ik wil de thermostaat vervangen, op service.citroen.com kom ik uit bij 83 graden als ik mijn VIN intyp. Op Autodoc heb ik veel meer keuzes, ook 88 graden. Welke heeft mijn auto nodig? En nog een aanrader wat betreft merk?
Als dat specifiek vermeld wordt, dan zou ik toch die 83 graden aanhouden.
__________
Crepuscule
Doen ze idd niet voor niks.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Thanks, heb thermostaat die open gaat bij 83 graden besteld.