Gevraagd: Hulp bij controleren of vervangen distributieriem

Pagina's

32 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
TomKlaassen
afbeelding van TomKlaassen
Gevraagd: Hulp bij controleren of vervangen distributieriem

Hoi allemaal,

Mijn XM heeft hier en daar een deukje en een krasje. Ze is niet moeders mooiste, maar echte schoonheid zit van binnen. Want ze heeft ook weinig op de teller en rijdt fenomenaal. Mijn vriendin en ik zijn er erg blij mee, en willen graag nog lang met haar op pad. Maar de vorige eigenaar heeft erg slecht voor haar gezorgd. Veel onderhoud is veel te lang uitgesteld, maar we weten niet precies wat. De historie is nauwelijks bijgehouden. Bij ieder garagebezoek komen forse gebreken aan het licht die veel geld kosten om te repareren. Nu eens een rotte kabelboom, dan weer remschijven dun als scheermesjes. Nu is ze afgekeurd voor de APK. Maar we willen Denise niet weg doen, dus alles wat stuk is wordt gemaakt, en dan laat ik d'r nog een keer keuren. Ik maak me alleen inmiddels ernstige zorgen om de distributieriem. De auto heeft inmiddels 130.000 kilometer gereden, en ik weet simpelweg niet zeker of de riem ooit vervangen is. De vorige eigenaar zegt dat het 'volgens hem een keer gedaan is' bij een grote beurt, maar die kan zoveel zeggen. Op het blok zit ergens een verweerd stickertje, maar dat is onleesbaar geworden... Ik ben bang dat straks alle investeringen voor niets zijn geweest als het motorblok ineens uit elkaar dondert. Maar het vervangen van de riem bij een garage is nu, zeker gezien de andere reparaties, even te duur.  Zijn er in de gelederen van de club mensen die kunnen inschatten hoe oud zo'n riem is? En of hij vervangen moet worden? En die me daar dan eventueel bij kunnen helpen? Ik woon in Utrecht.

Groet!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Hulp bij controleren en eventueel vervangen distributieriem

Inschatten of die vervangen moet worden, als je het mij zou vragen, ongezien is het antwoord JA.

Uitstel is vragen om problemen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
RE: Gevraagd: Hulp bij controleren en eventueel vervangen

Zonder voorgeschiedenis is dat niet in te schatten.. Een riem van 10 jaar kan er keurig uit zien en een van 1 jaar kan slijtplekken vertonen.. Als ze gaan, scheuren ze gewoon in een keer.. Is niet een kwestie van rustig door schuren.

Zoals Mark al zegt: gewoon vervangen. De distributie is nu juist het enige deel waar je die gok niet kunt nemen.. Kan de garage waar die ooit is onderhouden geen uitsluitsel geven? Vaak staat t wel in de computer genoteerd..

Mocht je hulp van een mede club of forumlid willen, over welke motor hebben we het hier?

 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:
Ik dacht dat het een es9 v6 betrof. Als dat zo is dan is de riem meestal niet het probleem. Het oude type spanner is dat wel. Bij vervangen van de distributie zeker het nieuwe type nemen! Ook alle rollen en de waterpomp mee vervangen. Je kunt de goedkope oudere type waterpomp monteren als je er een oog afslijpt. Dat klinkt moeilijker/drastischer dan het is!
Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Gevraagd: Hulp bij controleren distributieriem

Volgens mij is het een 16-klepper, toch Tom?  Ik zou het gewoon preventief laten vervangen. Dat is bij een 2-liter-motor niet zo heel moeilijk en daarom ook niet zo duur.

__________
Crepuscule

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Gevraagd: Hulp bij controleren en evt vervangen distri

Staat er geen sleutelmeeting gepland binnenkort?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

TomKlaassen
afbeelding van TomKlaassen
RE: Gevraagd: Hulp bij distributieriem

Bedankt voor al jullie reacties. Het gaat inderdaad om een 2 liter 16-klepper uit 1998. Een tijd geleden heb ik geprobeerd te achterhalen of de riem ooit vervangen was door de vorige eigenaar te bellen. Die heeft d'r gekocht bij 80.000 km en er toen naar eigen zeggen 'van alles' aan laten doen. Volgens hem is toen ook de riem vervangen, maar da's dus niet zeker. Welke garage dat heeft gedaan weet ik niet. Er staat niks meer in het boekje sinds de tweede eigenaar.

De XM staat momenteel bij een garage waar er voor een flink bedrag aan versleuteld wordt. Daarbovenop ook nog de riem vervangen kan ik nu even niet betalen. Daarom wilde ik het zelf doen en/of de hulp inschakelen van iemand die kan zien hoe het ervoor staat.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Gevraagd: Hulp bij vervangen distributieriem

Dat is duidelijk dus: er valt niets aan te zien en bij onbekendheid en twijfel is vervangen de enige optie.

Dat betekent: nu extra geld uitgeven of de auto even stallen totdat je genoeg gespaard hebt. Of er moet iemand zijn die je voor een krat bier wil helpen, maar de distriset is zelf ook niet de goedkoopste, dacht ik.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
RE: Gevraagd: Hulp bij controleren en evt vervangen

De set is voor een 2-liter rond de 100-150 euro gok ik. Gemonteerd en wel zou voor rond de 350 moeten kunnen.. Let wel, ik heb t nooit laten doen, maar dat zijn ongeveer de prijzen..

Vooral niet te lang mee wachten want de 2.0 16v is gevoelig voor het breken van de riem..

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Gevraagd: Hulp bij controleren en evt vervangen

Oh dat valt dan nog mee.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Gevraagd: Hulp bij controleren en vervangen distributieriem

Eerlijk gezegd heb ik in de 14 jaar dat ik XM rijd en actief ben op diverse XM fora, nog nooit gehoord dat de iemand zijn distributieriem daadwerkelijk was gebroken. Maar goed; voorkomen is beter dan genezen natuurlijk....

__________
Crepuscule

TomKlaassen
afbeelding van TomKlaassen
RE: Gevraagd: Hulp bij controleren of vervangen distributieriem

Ik hoor dat dus ook nooit, ook niet bij andere auto's. Maar dat kan natuurlijk ook komen doordat iedereen ze netjes op tijd vervangt omdat de gevolgen anders zo groot zijn. Ik zie bij wat rondkijken prijzen voor zo'n set tussen de 60 en de 150 euro. Da's nog wel te overzien. Alleen montage is dus ook prijzig.

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
RE:

Niet? Ik heb 5 sloop 16v's gehad met gebroken riem. De nieuwe eigenaar van mijn eerste xm 16v wist dat de riem gedaan moest worden. Zes maanden later belde die of ik wilde kijken, z'n auto was spontaan uitgevallen.. Ook een gebroken riem!

ik durf te zeggen dat t een van de meest voorkomende 16v problemen is en dat kun je op internet vast ook wel terug te vinden..

Het is niet voor niets dat veel dealers adviseert de vervangingstermijn op 100.000 of zelfs 80.000 te houden ipv de 120.000 welke de fabriek aangeeft.. Let op de staat van je krukaspoelie. Die verdraait wat een verkeerde timing van de nieuwe riem kan betekenen..
Uiteraard is er geen zekerheid. Ik ken ook mensen die fluitend 220.000 hebben gereden zonder hem ooit te vervangen of zonder dat die ooit is gebroken, maar het komt wel degelijk voor en die kans is best aanwezig. 
Hou er dan rekening mee dat een gebroken riem betekent dat je in ieder geval je kop moet reviseren, ook je riem moet doen, je koppakking mee kunt pakken, je moet hopen dat je geen schade aan zuigers hebt (meestal niet) en dat je 16 nieuwe kleppen kunt kopen. Een tweedehands kop is ook een optie, maar is dat echt wat je zou willen?

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/211175

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/209764/#1392579

Zelf heb ik helaas geen tijd; veel te druk met andere bezigheden en mijn eigen xm... Veel succes in je zoektocht!
Tipje, pak wel gelijk die waterpomp en alle rollen mee. Ik denk dat daar het prijsverschil wat je noemt ook in zit. De ene aanbieder heeft een set inclusief pomp, de ander verkoopt het los.

Let daarbij echt even op de staat van je krukaspoulie en je multiriem en spanners. Als die er af loopt, slaat de boel net zo goed tussen je distributie..

Succes met de keuze en de klus! Mocht je hem gaan doen..

 

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
RE: Gevraagd: Hulp bij controleren of vervangen distributieriem

http://www.mijnautoonderdelen.nl/distributieriem-kit-incl.waterpomp-gates-KP25468XS2.html

Hier 132 euro inclusief de waterpomp! Laat de delen wel even uitzoeken op chassisnummer. Er zijn 2 soorten 16v blokken. Uiterlijk zijn ze identiek, inwendig zijn ze anders. Zo is er een flink verschil in klepdiameters. Het eerste type was wat gevoeliger voor kantelende zuigers. Ik durf niet meer te zeggen of er ook verschil zit in de riemsets, de 16v is voor mij wat dat betreft net even te lang geleden...
Nogmaals succes!

TomKlaassen
afbeelding van TomKlaassen
RE: Gevraagd: Hulp bij controleren of vervangen distributieriem

Dank je! Ik ga maar eens bij mijn garage navragen wat het een en ander kost, want het klinkt allemaal wel als een probleem dat mij boven de pet gaat. En de auto staat er nu toch ;)

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
RE: Gevraagd: Hulp bij controleren of vervangen distributieriem

Je zou ook even op het cifo kunnen vragen of daar iemand je kan helpen. De groep met sleutelaars is daar wellicht iets groter?
Of hier natuurlijk even wachten! Mijn bedoeling is overigens niet om hier nu negatief te gaan lopen doen of om je angst aan te praten. Het is gewoon dat ik te veel ellende door gebroken riemen heb gezien.. Velen hier weten dat ik in de afgelopen 8 jaar best wel eens een xm heb gehad voor de sloop en dat daar regelmatig een 16v tussen zat om die reden. Helaas blijkt dan vaak dat de rest van het onderhoud ook dusdanig achterstallig is dat de auto het niet meer waard is om een complete koprevisie te doen. Te meer omdat je er niet meer mee kunt rijden om de rest van de auto te beoordelen..

Iig veel succes met de operatie! En als dat achter de rug is zien we natuurlijk graag foto's verschijnen! (Al mag dat nu natuurlijk ook al!)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Gevraagd: Hulp bij controleren of vervangen distributieriem

Als je niet regelmatig zelf aan je XM sleutelt zou ik niet met een dergelijke klus beginnen. Laat dat inderdaad lekker aan een garagebedrijf over. Zoals XsaraCoupe aangeeft is het raadzaam ook de spanrollen en de waterpomp direct te vervangen. Maar elke zichzelf respecterende monteur weet dat dat erbij hoort.

__________
Crepuscule

TomKlaassen
afbeelding van TomKlaassen
RE: Gevraagd: Hulp bij controleren of vervangen distributieriem

Daarom, ik ben het niet gewend zelf te sleutelen aan mijn XM, dus ik durf een dergelijke operatie niet goed aan. Ik hou jullie op de hoogte! Ben zelf erg benieuwd.

TomKlaassen
afbeelding van TomKlaassen
RE: Gevraagd: Hulp bij controleren of vervangen distributieriem

'Weet je eigenlijk wel zeker dat het klopt dat die auto 120.000 km gereden heeft?' vroeg de garagehouder aan de telefoon. Er komt telkens weer wat bij. Nou ja, door schade en schande.... 

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
RE: Gevraagd: Hulp bij controleren of vervangen distributieriem

Vanwaar die vraag? Had hij een reden om iets anders aan te nemen?

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Gevraagd: Hulp bij controleren of vervangen distributieriem

Tja dat weet je natuurlijk nooit helemaal zeker als de geschiedenis niet goed traceerbaar is. Dat je de remschijven inmiddels hebt moeten vernieuwen bij deze km-stand is eigenlijk wel vrij normaal. 

__________
Crepuscule

TomKlaassen
afbeelding van TomKlaassen
RE: Gevraagd: Hulp bij controleren of vervangen distributieriem

Gezien de technische staat wel. Maar het kan ook gewoon zijn dat het uitgevoerde onderhoud broddelwerk is, en dat er ook heel erg veel niet gedaan is. Er zijn in ieder geval een paar reparaties vreselijk slecht uitgevoerd. 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Gevraagd: Hulp bij controleren of vervangen distributieriem

Een keer (laten) kijken in NAP verheldert de km-stand wel, denk ik.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

TomKlaassen
afbeelding van TomKlaassen
RE: Gevraagd: Hulp bij controleren of vervangen distributieriem

Het is een duur geintje geworden, maar ze rijdt weer! Ik zal morgen een paar foto's plaatsen, maar eerst moet de spons er even overheen. Da's ook al een half jaar niet gebeurd... ;)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:

Ben benieuwd. Ook wat er allemaal gedaan is. Distri gelijk meegenomen, hoop ik?

 

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

TomKlaassen
afbeelding van TomKlaassen
RE: Gevraagd: Hulp bij controleren of vervangen distributieriem

Er is veel gebeurd. Komtie:
- Twee nieuwe voorbanden
- Remschijven voor
- Remblokken voor en achter
- Handremkabel links
- Retourslangen LHM links en rechts
- LHM-lek bodem
- Distributieriem
- Remlichten achter
- Knipperlichten voor

Al met al een hele operatie, maar van buitenaf is er niet zoveel aan te zien. Daarom maar even wat algemene foto's :)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Gevraagd: Hulp bij controleren of vervangen distributieriem

Wel een mooie XM Tom. Banden en en remmen zijn natuurlijk typische slijtagedelen. Je kunt weer een tijdje vooruit ;-)

__________
Crepuscule

TomKlaassen
afbeelding van TomKlaassen
RE: Gevraagd: Hulp bij controleren of vervangen distributieriem

Ja, op de foto's lijkt het heel wat. Maar wacht maar tot je d'r van dichtbij ziet ;).

JJ
afbeelding van JJ
RE: Gevraagd: Hulp bij controleren of vervangen distributieriem

Dat zijn allemaal hele gewone onderhoudszaken gelukkig, behalve dat ene LHM lekje. Ziet er goed uit allemaal.

Ierse zoefmachine

Jaap80
afbeelding van Jaap80
RE: Gevraagd: Hulp bij controleren of vervangen distributieriem

Zeker een mooi ding! Heb je er in de tussentijd nog meer aan gedaan?

TomKlaassen zegt:

<p>Er is veel gebeurd. Komtie:<br />
- Twee nieuwe voorbanden<br />
- Remschijven voor<br />
- Remblokken voor en achter<br />
- Handremkabel links<br />
- Retourslangen LHM links en rechts<br />
- LHM-lek bodem<br />
- Distributieriem<br />
- Remlichten achter<br />
- Knipperlichten voor<br />

Heb je al deze onderdelen zelf vervangen? Ook de remschijven? Die moet ik namelijk ook vervangen maar lijkt me erg lastig en om het door de garage te laten doen is weer zo duur. Vond op deze website remschijven voor mijn vooras voor een goed prijsje en wilde het nu zelf proberen. Ik ben opzich wel handig maar heb hier nog geen ervaring mee dus zit in dubio.

go with the flow

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:

Dat is op zich heel goed zelf te doen. Volgens mij heb ik het in 1 van mijn topics over mijn Xms dit beschreven. Wat natuurlijk wel iets is om in je achterhoofd te houden, is dat het je remmen betreft die voor de veiligheid van jezelf en anderen cruciaal zijn. Dus is het wel handig als je een beetje weet waar je mee bezig bent....

Pagina's