Dat gaat niet zomaar passen weet ik uit ervaring. Hoewel ik daar laatst nog een hoog oplopende welles / nietes discussie over had met iemand die ik ook wel hoog heb zitten betreffende XM's maar goed...
In mijn eerste break uit 93 had ik een tweespakig stuur die ik natuurlijk ook wilde wisselen voor een enkelspakig stuur. Dat wil bijna iedereen dus succes met het vinden van een kandidaat die liever tweespakig wil ;-)
Dus ik naar een locale sloperij achter een woonwagenkamp hier in Groningen. (is 20 jaar geleden en toen kon dat nog) en daar stonden meerdere XM's waaronder 1 met precies het stuur dat jij zoekt. Dus het kapje eraf, bout losgedraaid en meegenomen. Samen met een stel smetteloze sierstrips kostte dat 20 euro weet ik nog.
Thuisgekomen haal ik mijn tweespakig stuur eraf en schuif de enkelspakige erop en..... toen kon ik de bout er niet meer opdraaien omdat ik het stuur er niet ver genoeg op kon drukken. Het enkelspakig stuur heeft namelijk meer 'vlees' aan de achterkant.
Het enkelspakig stuur vomde in den beginne een combinatie met stuurkappen waar een draaiknop voor de verlichting in zat en die hadden een iets andere vorm. Vanaf modeljaar 93 en dus bij de komst van dat tweespakige stuur zat de verlichtingschakelaar op een van de pookjes aan het stuur en zijn die kappen achter het stuur gewijzigd.
Ik heb het destijds opgelost door met een stanleymes een plak van een dikke centimeter aan de achterzijde van het stuur af te snijden en toen paste het uiteindelijk wel.
Het is dus wel eenvoudig op te lossen maar ik ben het wel blijven zien. Dat kon mij toen niet zoveel schelen maar als je een perfecte XM wil is dit wel een dingetje om rekening mee te houden.
Dus naast het stuur, ook de stuurkappen meenemen. Ik heb wel eens een XM gehad, waar het gat nog in de stuurkap zat, maar met een loze dop was afgedekt. Lichtbediening ging gewoon via de stick.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja, zo'n loze dop heb ik ook wel eens gezien. Dus als je die op achter je tweespakig stuur hebt past het enkelspakige stuur misschien wel...
En misschien is dat ook wel het punt van mijn welles / nietes discussie met Dr Theo? Het zou zomaar kunnen dat ze bij Citroen eerst die stapel oude stuurkappen wilden opmaken...
Dat gaat niet zomaar passen weet ik uit ervaring. Hoewel ik daar laatst nog een hoog oplopende welles / nietes discussie over had met iemand die ik ook wel hoog heb zitten betreffende XM's maar goed...
In mijn eerste break uit 93 had ik een tweespakig stuur die ik natuurlijk ook wilde wisselen voor een enkelspakig stuur. Dat wil bijna iedereen dus succes met het vinden van een kandidaat die liever tweespakig wil ;-)
Dus ik naar een locale sloperij achter een woonwagenkamp hier in Groningen. (is 20 jaar geleden en toen kon dat nog) en daar stonden meerdere XM's waaronder 1 met precies het stuur dat jij zoekt. Dus het kapje eraf, bout losgedraaid en meegenomen. Samen met een stel smetteloze sierstrips kostte dat 20 euro weet ik nog.
Thuisgekomen haal ik mijn tweespakig stuur eraf en schuif de enkelspakige erop en..... toen kon ik de bout er niet meer opdraaien omdat ik het stuur er niet ver genoeg op kon drukken. Het enkelspakig stuur heeft namelijk meer 'vlees' aan de achterkant.
Het enkelspakig stuur vomde in den beginne een combinatie met stuurkappen waar een draaiknop voor de verlichting in zat en die hadden een iets andere vorm. Vanaf modeljaar 93 en dus bij de komst van dat tweespakige stuur zat de verlichtingschakelaar op een van de pookjes aan het stuur en zijn die kappen achter het stuur gewijzigd.
Ik heb het destijds opgelost door met een stanleymes een plak van een dikke centimeter aan de achterzijde van het stuur af te snijden en toen paste het uiteindelijk wel.
Het is dus wel eenvoudig op te lossen maar ik ben het wel blijven zien. Dat kon mij toen niet zoveel schelen maar als je een perfecte XM wil is dit wel een dingetje om rekening mee te houden.
__________
Crepuscule
Dus naast het stuur, ook de stuurkappen meenemen. Ik heb wel eens een XM gehad, waar het gat nog in de stuurkap zat, maar met een loze dop was afgedekt. Lichtbediening ging gewoon via de stick.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja, zo'n loze dop heb ik ook wel eens gezien. Dus als je die op achter je tweespakig stuur hebt past het enkelspakige stuur misschien wel...
En misschien is dat ook wel het punt van mijn welles / nietes discussie met Dr Theo? Het zou zomaar kunnen dat ze bij Citroen eerst die stapel oude stuurkappen wilden opmaken...
__________
Crepuscule
Klopt, ik heb er een met dop, en daar past meteen een eenspaaks stuur op.
Bedankt voor de tips! Die van mij heeft de dop, dus ik hoop dat het stuur meteen past. Nu nog wel even het meest begeerde stuur zien te vinden....
Armand.