Harde Hydractief bollen

11 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
PhilCrown
afbeelding van PhilCrown
Harde Hydractief bollen

Goedenavond! 
 

Deze weken ben ik op reis met mijn XM v6 uit 1995 met hydractief 2. Alle 4 de hoofdveerbollen zijn vervangen en een hoge druk veerbol. Echter merk ik momenteel dat hij bij kleine oneffeheden in de weg wat stijver is dan gewend. Op de snelweg veert het erg goed en zweeft het ook echt meer. Vandaag heb ik nog gekeken of er veel verschil zit in de sportstand zat en in de normale stand en eigenlijk valt het best mee. 
 

betekent dit dat mijn hydractief veerbollen aan vervanging toe zijn? Ik las elders op het forum dat je kan testen door te duwen op sommige plekken met en zonder open deuren of kofferklep, zijn er nog andere testjes?

alvast bedankt! 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Harde Hydractief bollen

Aangezien jij HA2 hebt, ga je in beginsel niet snel verschil voelen tussen de 'Sport' en 'Normale' stand.
Waar HA1 in 'Sport'-stand de vering boven de 30km/u permanent in stug zette, houdt HA2 deze soepel en zal enkel alleen sneller de stugge stand aanspreken in vergelijking met de soepele stand.

Dus naast het 'voelen' door op de hoeken van de wagen te drukken met geopende deuren en draaiende motor voor de soepele stand, en deuren op slot om te verzekeren dat de soepele stand uitgeschakeld is, heb je alleen nog de optie de bollen na te (laten) meten. 
Voor het eerste is ervaring nodig en dan nog geen garantie op een zuivere uitslag.
Voor het tweede een boldruk-tester en de mogelijkheid de bollen te demonteren.

Verder is het met natte-vingerwerk te stellen dat IFHS bollen na zo'n 2 jaar aan de vervangings-waarde komen en originele Citroën bollen zo'n 3 jaar. Tenzij het bollen zijn met 3 ingeslagen puntjen. Die gaan mee tot ze in ene kapot zijn en vindt je enkel op de vooras. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Harde Hydractief bollen

Voor dat nameten van de midden-bollen geld wel dat het net zoveel moeite kost als 2 nieuwe er op draaien.

Dus tenzij je de hele handel vult, is dat nameten ergens zonde van de tijd.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

PhilCrown
afbeelding van PhilCrown
RE: Harde Hydractief bollen

Bedankt voor de tips! Zou het een mogelijkheid zijn dat de xm harder lijkt te veren vanwege harde middenbollen? Of is ligt het vaker aan iets anders. Ik weet dat kleine veranderingen in de weg altijd aanwezig zijn, maar momenteel lijkt het allemaal wat meer getik en gebonk te geven dan gewend. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Om even bij de juiste termen te blijven... Veerbollen worden niet 'hard', ze lopen leeg. En hoe leger ze zijn, des te harder ze veren. :)

Dus hoe meer gas er is om op te veren, des te zachter de vering wordt. 

Dus in de stugge stand, veer je per wiel enkel op de bijbehorende veerbol met zijn gas-inhoud. In de soepele stand worden die 2 veerbollen hydraulisch met elkaar verbonden én belangrijker, er wordt er nog een derde veerbol bijgeschakeld. (de middenbol) Daardoor wordt dus het totale volume gas waarop je veert groter en dus zachter.

Als die middenbol leger raakt heb je minder volume gas en dus stuggere vering in de soepele stand.

Geleidelijk aan wordt je vering dus stugger over de loop van der tijd. De een merkt dat meteen op, een ander rijdt vrolijk stuiterend door totdat z'n vullingen uit z'n kiezen rammelen.

Er zijn trouwens niet toevallig een set nieuwe banden onder gegaan?
Banden zijn voornamelijk verantwoordelijk voor juist de kleine scherpe oneffenheden in het wegdek. En ook in banden zit een verschil in hoe goed die oneffenheden worden weggefilterd. 

Mocht je wat dieper willen inlezen in het technische aspect van hydraulische vering, dan is de volgende webpagina wel een aanrader.
Rechts in de kolom kan je verder klikken voor meer details.
En voor verdere vragen of verduidelijking kan je natuurlijk ook hier weer terecht. ;)
https://citroen.tramontana.co.hu/en/suspension

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

PhilCrown
afbeelding van PhilCrown
RE: Harde Hydractief bollen

Inderdaad goed om te begrijpen hoe de veerbollen werken qua druk. :)

Ik heb inderdaad een nieuwe set voorbanden eronder zitten nu een tijdje, maar ik denk ook dat de middenveerbol hard is vanwege dat ik weinig verschil nog merk in de sportstand en de normale stand. Normaal deed ik hem aan als ik op snelwegen een grote bocht moest maken voor invoegen en dan voelde ik hem merkbaar sneller en iets beter overeind blijven. Nu zit er geen verschil meer in. Ook omdat alleen de voorbanden verwisseld zijn en de achterbanden hetzelfde. Helpt het om de banden iets harder of zachter op te pompen? Ik heb ze volgensmij nu rond de 2.7-3 bar voor zitten (zelfde als aangegeven staat bij de deur dacht ik) .

Ik zit nu in het buitenland dus het vervangen van de veerbollen gaat hem niet worden denk ik. Wel weer wat nieuws geleerd! Nogmaals bedankt voor de tips en de handige link! 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Harde Hydractief bollen

PhilCrown zegt:

[...] Ik heb ze volgensmij nu rond de 2.7-3 bar voor zitten ...

Dat is stevig! Wat een XM 12v hoort te hebben weet ik niet, maar een 24v uit die tijd geeft in de deur 2,6 bar aan (en dat is al het hoogste wat ik ooit heb gezien bij een personenauto). 

Terzijde: wat voor banden heb je er nu onder zitten? Niet alleen merk en type, maar ook de snelheidscodering en load index kunnen wellicht van belang zijn. 

Dat je weinig verschil merkt tussen de twee standen van hydractive 2 is normaal, maar ik kan me wel voorstellen dat je voorheen meer verschil merkte: in de sportstand veer je vaker op alleen je hoekbollen, en voordat je ze verving waren die stugger dan ze nu zijn. Nu je de hoekbollen hebt vervangen zijn beide standen zachter geworden, maar de sportstand is méér zachter geworden dan de normale stand -> het verschil is dus kleiner. Om het verschil weer gelijk te krijgen, zou je de hydractivebollen ook moeten vervangen (ervan uitgaande dat die net zo leeg waren gelopen als de hoekbollen. In mijn ervaring is dat vaak niet helemaal het geval). Overigens zou ik altijd óók de hydractivebollen vervangen, want die zijn erg belangrijk!

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Harde Hydractief bollen

Mwààààhhhh....

Ik zou toch even wat druk van die banden halen. xD

Bandenspanning is afhankelijk van de bandenmaat die onder jouw wagen zit, maar ik denk dat die van jouw 205/65r15 94V heeft, toch?
Dan zou je 2.5bar voor en 1.9bar achter moeten hebben.

Dat uitgaande van dat de banden 'koud', dus buitentemperatuur, zijn en dat die buitentemperatuur  20grC is.
Per 10grC verschil gaat er een 0.1 bar bij of af. 
Dus bij 0grc 2.3bar voor 1.7bar achter en bij 30grC 2.6baar voor 2.0bar achter.

Als je zwaar beladen bent en/of harder dan 160km/u gaat rijden moet de spanning omhoog naar 2.7 voor en 2.0 achter.
Dat hoeft niet meteen als je eens de 180 gaat aantikken, maar als je van plan bent ff 200 over de autobahn te knallen voor een paar uurtjes, dan is 't wel aan te raden.


Een korter antwoord zou zijn om eens op de sticker in de deurstijl van je bestuurdersportier te kijken. :P 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

PhilCrown
afbeelding van PhilCrown
RE: Harde Hydractief bollen

Vergeten te verduidelijken! De 2.7 bar was na een tijd gereden te hebben. Dus dan zou het werkelijk rond de 2.4 moeten zitten lijkt me toch? 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Harde Hydractief bollen

Als je op Zandvoort of Assen reed wel! Er schijnt inderdaad drie tiende verschil te zitten tussen koude en warme banden, maar ik heb dat verschil nog nooit zo groot gemeten (afgezien van weersinvloeden). Koud meten lijkt me de enige goede oplossing. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Harde Hydractief bollen

Als die 2.7 warm is, dan zou het kunnen kloppen.

Eerlijk gezegd heb ik ooit de moeite genomen om te meten hoe heet een band wordt. Maar de enkele keer dat ik er na, dan wel niet, stevig rijden aan voelde brandde ik er nooit m'n handen aan. Dus veel warmer dan 60grC zal een band met weg gebruik niet worden.

Maar om nu met een thermo-meter bij het pompstation eerst m'n bandentemp op te nemen alvorens er lucht bij te doen gaat me wat ver.

Dus zoals Feije zegt, als ze koud zijn weet je het best de temperatuur. (en 'koud' zijn ze ook nog wel als je er een stukje rustig op hebt gereden.

Bij twijfel kan je er trouwens altijd beter iets teveel in hebben zitten dan te weinig.
Met een te harde band mis je iets aan comfort, grip en slijt de band minder mooi af. (ahet midden van het loopvlak slijt sneller dan de randen)
Een te zachte band slijt juist aan de buitenranden van het loopvlak extra. Groter probleem is dat ie veel warmer wordt. Bij hoge snelheden kan ie heet genoeg worden om het loopvlak los te laten. Dat is dus een stuk linker.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.