harde vering, hoe herken ik een versleten hydractief bol?

8 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
ed8die
afbeelding van ed8die
  • TCT turbo 1996
harde vering, hoe herken ik een versleten hydractief bol?

 Citroen XM TCT 1996 Orga 7175

# Ik realiseerde me dat ik een probleem met de vering had toen ik begon te merken dat de voorkant stuiterde alsof alles helemaal vast zat. Van het XM gevoel was niets over.

Mijn vaste Citroen garage heeft toen de vier hoekbollen vervangen (deze waren aan de voorkant nog maar 10bar en achter nog slechter). Ze hebben een storing verholpen in de elektronica (los contact in de kabelboom in de voetruimte van de bijrijder) en nu zou alles in orde moeten zijn.

Ik moet zeggen hij veert nu zeker beter dan eerst, maar ik heb nog steeds het gevoel dat mijn XM vroeger zachter veerde. Drempels die wat scherper zijn, zijn duidelijk voelbaar, een klinkerweg is niet smooth zoals ik zou verwachten. De wat bollere drempels neemt hij prima, waarbij duidelijk merkbaar is dat de achterkant zachter veert dan de voorzijde.

Om te ontdekken of het misschien toch alleen tussen mijn oren zit omdat ik er nu extra op let en alles denk te voelen, heb ik alle tests gedaan die ik in de diverse forums kon vinden.

- motor starten, achterkant indrukken voelt zacht aan, voorkant indrukken 10 tot 15 cm indrukken en is niet “solid” hard zoals met de motor uitgeschakeld, maar wel stugger dan achter (maar ik begrijp dat dit ook zo hoort te zijn).

- motor uit, vering is dan nog steeds zacht. Wachten op het uitschakelen van de kleppen voor en achter. Dit gebeurt na ongeveer een halve minuut en dan is de voor en achterkant weer keihard. Het geluid is eerder een zachte tik dan een luide “clack” zoals op de Engelse clubsite beschreven wordt. Dus de E-kleppen lijken wel te werken.

- ik heb de afgelopen dagen een paar keer gegymd om te zien of dat helpt. De auto zakt redelijk snel naar de laagste stand maar voordat hij weer op rijhoogte of de hoogste stand gaat (bij stationair toerental) duurt toch wel een paar minuten, schat ik. Daarbij komt de achterkant sneller omhoog dan de voorkant.

Bij normaal gebruik brandt het STOP lampje na het starten hooguit 2 seconden voordat ik kan wegrijden. Ook het controlelampje voor het veersysteem doet het - op contact brandt het lampje even en na starten gaat het uit – bij het inschakelen van de harde stand gaat het lampje branden. (toen ik de elektronica storing in het systeem had werkte het veersysteem lampje niet).

Alles lijkt bij de controles in orde, maar voor mijn gevoel rijd ik in de “harde” stand. Ik vraag mij af in hoeverre een kapotte of oude hydractiefbol aan de voorzijde invloed heeft op de vering. Ik lees dat de hydractiefbol zorgt voor de zachte vering omdat hij links en rechts met elkaar verbindt en zo het drukverschil opheft (zeg ik dat goed?).

Wie kan me uitleggen wat het effect van een versleten hydractiefbol is in de zachtheid van de vering? De mijne is 8 jaar oud – 35000km . . . Hoe weet ik wanneer die aan vervanging toe is?

De LHM is in 2009 helemaal vernieuwd en in 2017 is er na een stevige lekkage 2 liter bijgevuld. De kleur op dit moment is mooi groen, niet heel donker in elk geval. De banden zijn nieuwe Michelin Cross Climates  met de goede bandenspanning.

Graag jullie advies.

Eddie

blaueboot
afbeelding van blaueboot
RE:

Je hele uitgelegde manier van verschil testen tussen harde en soepele stand is correct. Alleen bewijs je hier alleen maar mee dat zowel de hydractief elektrokleppen nog functioneren en de hydractiefbol niet (zo goed als) leeg is.

De hydractiefbol is (per as  een extra bol die 'bijgeschakeld' kan worden. Dit geeft een groter gasvolume en daardoor zactere vering. Ook verbind hij inderdaad de veerpoten met elkaar op hydraulisch vlak. Als deze koppeling er niet is tijdens de harde stand helt de wagen minder over in de bocht.

Als de hydractiefbol zijn druk langzaam aan verliest zal de soepele stand steeds harder worden. Tot het punt dat de bol compleet leeg is en er geen verschil meer is tussen harde en soepele stand.

Je hoekbollen zijn nu vervangen. Dus je harde stand is weer zoals hij moet zijn. Zoals je zelf al aangeeft is er nog steeds een verschil tussen hard en soepel. Maar dat zegt dus alleen dat de hydractiefbollen nog niet helemaal leeg zijn. Om exact te weten wat de toestand van die bollen zijn zullen ze gedemonteerd moeten worden waarna de druk die er nog opstaat gemeten kan worden. 

Afhankelijk van gebruik, origineel/imitatie en multilayer membraam (3 ingeslagen punten) kan de levensduur van een bol van 2 tot 10 jaar zijn. Absoluut een gevalletje van meten is weten of gewoon preventief vervangen. Voornamelijk in geval van de achterste hydractiefbol aangezien pas bereikbaar is na demontage van de uitlaat.

De voorste is beter bereikbaar. Maar als ik zo de restdrukken en leeftijd van de hoekbollen lees dan durf ik redelijk zeker te zeggen dat de hydractiefbollen ook wel op zullen zijn.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: harde vering, hoe herken ik een versleten hydractief bol?

Eens, maar misschien ook het systeem een keer spoelen met hydraurincage. Als LHM er grotendeels 10 jaar (sinds 2009!) in zit kan er hier en daar nog wel iets vuil neergedaald en opgehoopt zijn. Leeghalen. Reservoir goed uitspoelen. Hydraurincage erin. Goed op laten komen en ook de remklauwen even doorspoelen. Tijdje ermee rijden (ca. 1000 km of als je veel rijdt enkele weken) en dan weer vervangen door LHM.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: harde vering, hoe herken ik een versleten hydractief bol?

By the way: een TCT uit 1996 met maar 35.000 km op de teller. Zeldzaam! Wees er zuinig op.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

ed8die
afbeelding van ed8die
  • TCT turbo 1996
RE: harde vering, hoe herken ik een versleten hydractief bol?

Heel erg bedankt voor jullie tips. Ik ga er mee aan de gang. Ik heb 6 ltr LHM+ besteld en wil alle vloeistof binnenkorteens helemaal verversen. Ik ben me al aan het inlezen over hoe dat precies moet. 

De hydractief bollen laat ik nakijken of maar meteen vervangen. Trouwens, Marc, die 35000km is de rijtijd van mijn hydractiefbol en niet van de auto. . . . Ik heb de auto gekocht in 2009 en hij is nu 232000km oud. Echter sinds ik met pensioen ben komen er niet zo veel km meer bij per jaar. (15000km in de laatste 4 jaar). 

ed8die

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

En laat je de hydractief bollen vervangen of bijvullen laat ze dan 10 a 15% overvullen dan veert de auto in comfortstand nog fijner en is die hard en veilig in de sportstand wanneer die hard moet zijn. 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

XM205
afbeelding van XM205
  • Citroën XM V6.24 1994
  • Peugeot 205 GTI 1991
  • Peugeot 205 GTI 1987
  • Peugeot 407 SW V6 2005 Rampauto
RE: harde vering, hoe herken ik een versleten hydractief bol?

Of maak een afspraak in Almere bij Chyparse

Anton Willemsma
afbeelding van Anton Willemsma
  • 2.0i-8V Berline 1992, 5-hand, Vert Triton
  • 2.0i-16V Berline 1995, 5-hand, Bleu Stratos
  • 2.0 TCT Berline 1996, 5-hand, Beige Ivoire
  • 3.0 V6-24 Berline Excl. 1999, 5- hand, Rouge Pivoine
  • 3.0 V6-24 Berline Excl. 2000, automaat, Blue Mauritius
RE: harde vering, hoe herken ik een versleten hydractief bol?

Ook mijn xm heeft wat kuurtjes met de vering. In februari (na bezoek  aan Ciparse) top, nu lijkt het weer stugger en zakt in stilstand snel door. Mark, weet jij wat er aan de hand kan zijn?  Groet, Anton