Dat de dame aan de motorzijde last had van lekkage was me nog niet eerder gebeurd.....tot een week geleden.
De HD leidingen inspecteer ik regelmatig, maar dit was en is (bijna) niet te zien.
Net boven de aansluiting/wartel op de HD pomp heeft de HD-leiding naar het overdrukventiel een haarscheurtje.
Maar haarscheurtjes of niet.....met de druk van de pomp erop is er geen houden aan en spoot t literje dat ik erbij gooide er in een paar minuten weer uit.
Gelukkig was ik in Eindhoven en kon ik het magazijn van Jan van Gompel raadplegen. Die moest er volgende boeken nog 1 hebben, maar na een zoektocht in het magazijn was er niets te vinden. Van Gompel kan er niet meer aankomen en kon me ook geen ander adres aanraden.
Inmiddels is er al een mail uit naar het clubmagazijn, ga er zaterdag ff langs en heb ik iemand gevonden die auto's restaureerd en er misschien 1 kan maken...als ie een voorbeeld heeft.
Weet iemand 1 van de volgende zaken te beantwoorden?
- Zijn er detailtekeningen met diameters, afmetingen, bochtlengtes en hoeken?
- Waar zou ik voor een type 2 uit 2000, 3L V6 een 2e handse (mag ook een kapotte zijn om na te maken) leiding kunnen vinden?
- Heeft iemand een adresje van een handige beun of garage die dit soort leidingen nieuw maakt?
HD-leiding 2e hands of nieuw
ma, 13/11/2023 - 22:54
#1
- 84-JHX-5, ORGA 8348, 3.0L V6 AUT Exclusive, full options, KQHC**, actief!
- XZ-70-BZ, 2.0i 16v Ambiance, serie 1, overleden
- ZK-28-PF, 2.0i, overleden
HD-leiding 2e hands of nieuw
Kan van der Laan in Abbenes dat niet?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Marc, dank voor je inbreng, heb ze een mailtje gestuurd
84-JHX-5, XZ-70-BZ, ZK-28-PF
Ik heb me laten vertellen dat Goodridge in Pijnacker dit ook na kan maken. Cunifer gaat overigens niet goed bij die leiding: die trilt blijkbaar kapot.
@Feije
Gaat dat dan om leidingen die ook weer echt hetzelfde traject, buigradius in bochten en ophangpunten gebruiken?
Want qua druk moet CuNiFer het makkelijk aankunnen, dat mag 't probleem niet zijn.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dat doet het verhaal helaas niet. De eigenaar van die auto zegt dat die leiding al stuk was gegaan voordat hij z'n auto bij de garage kon ophalen die die leiding erop had gezet. Ook hij had trouwens bij de originele leiding een haarscheurtje op de flens.
Dit is van het citroen forum:
Chyparse gebruikt cunifer leidingen. Dat is prachtig, roestvrij spul, dat zich goed laat buigen.
Maar het is totaal ondergeschikt als HD leiding tussen pomp en HD regelaar, door de drukpulsen, die daar constant doorheen moeten.
Scheurt in de kortste keren kapot, meestal bij de bolletjes, waar de vervorming het grootst was.
Jaap
Weet je dan toevallig van welk materiaal de originele Citroën leiding is gemaakt?
84-JHX-5, XZ-70-BZ, ZK-28-PF
staal
Jaap
Staal lijkt me overigens ook een prima materiaal voor die leiding. Hij is best wat dikker dan de standaard 3,5mm-leidinkjes en de wand van de leiding is dat dus ook. Daar roest je niet zomaar doorheen. Het is een wezenlijk andere situatie dan bijvoorbeeld de dunne leidingen naar achteren, die onder de auto hier en daar ook een beetje in weer en wind (en pekel) hangen.
Je zou citrotech kunnen vragen of ze er een voor je willen maken. Dat kunnen ze wel
Jaap
Denk dat ik maar eens een mailtje ga sturen naar de fabrikant van het CuNiFer wat ik heb liggen.
Nu ik zo'n beetje rond zoek blijkt het een verzamelnaam te zijn waaronder een heleboel mixjes lijken te vallen die qua sterkte uiteenlopen van fors zwakker dan staal tot even sterk / sterker.
Daarnaast eens de wanddikte van de stalen leiding gaan opmeten. Voor de 6.35mm OD CuNiFer leiding wordt 0.71mm opgegeven.
Kan best zijn dat de stalen leiding van Citroën veel dikker is.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Update:
- Onderdeel nummer voor de 3.0L V6 motoren van de 2e serie (ES9J4?) = 5270FQ of 5270.FQ
- De originele leidingen zijn waarschijnlijk staal
- Buitendiameter 6,35mm
- Wanddikte 0,8mm (dus binnendiameter = 4,75mm)
- NB: Connector op de HD pomp is anders dan bij eerdere types.
Deze heeft een kraag ipv een verdikking.
Bij de oudere types steekt de leiding nog een stukje in het aansluitblok
en wordt met een seal/rubberen ring afgesloten.
Fotos: 5270FQ / 5270.FQ
Onderstaande foto met dank aan blaueboot, die er nog 1 vond in ons clubmagazijn!
Punt van falen; oorzaak waarschijnlijk metaalmoeheid (23 jaar oud, nooit vervangen) en/of niet (meer) spanningsvrij opgehangen te zijn.
Aansluiting oudere versie:
Preventie metaalmoeheid is lastig, onze dames hebben nu eenmaal soms een transplantatie nodig ;-)
Preventie kapot trillende HD leidingen is eenvoudiger:
Loop regelmatig je (HD-)leidingen na op lekkage/zweten en spanningen, check de aansluitingen en zet met een marker een streepje op de wartel en aansluiting om later te kunnen controleren of de wartel iets is losgetrild.
Het CuNiFe(r) verhaal gaat nog een staartje krijgen, want de leidingen zijn nieuw niet meer te vinden, dus zal die gemaakt moeten worden.
Ik heb een reactie van Pirtek, die een 6mm leiding kunnen leveren die 340bar aankan, maar dan zit je weer met een specifieke wartel die gemaakt moet worden voor de aansluiting op de pomp en het overdrukventiel.
En deze metrische leiding werkt niet voor de oudere versies, omdat daar een stuk van de leiding in het aansluitblok steekt.
Wordt vervolgd!
84-JHX-5, XZ-70-BZ, ZK-28-PF