Beste Xmmers,
In een ander topic meldde ik dat de vering van een onlangs aangeschafte V 6 24 achter niet goed was.
Daar heb ik de bollen van vervangen achter en probleem opgelost.
Bij het veelvuldig trappen op de rem hoorde ik de hd pomp driftig tikken. Zag datt de wagen lekte op de dikke leiding die boven in de pomp gaat.
Een bekent kwaaltje alhoewel mijn andere wagens daar geen l;ast van hebben.
Ik heb de voorraadbol vervangen door een ander exemplaar , tikken is over.
Nu wilde ik ook de lekkage verhelpen.
De oude ring ( je ziet hem bijna niet want is helemaal verhard ) heb ik vervangen voor een nieuw exemplaar.
Lhm verlies bijgevuld en de lekkage is verholpen. Das mooi denk je dan maar....
Nu na eerst twee probleemloze ritten krijg ik de melding hydraulische druk - let op remdruk.
Na een derde rit wilde ik het lhm niveau checken maar de wagen kwam niet in de hoogste stand en reageert ook totaal niet op de hoogte
bediening in de wagen ( dus ook laagste stand wordt niet bereikt).
Daarna wilde ik wegrijden met de melding ( was er een beetje aan gewend ) maar toen had ik echt geen remdruk! Dus de voetrem gebruiken.
Ik dacht altijd dat als de druk niet goed is dat je dat als eerste merkt doordat de rembekrachtiging dan als eerste uitvalt.
Maar die werkt prima.
Nu komt het. Het enige wat ik weet dat misschien fout zit ( na het vervangen van de ring in de pomp ) is het "hoedje" onder de veer in de pomp.
Als je de moer losmaakt en daarop de ring vervangt zie je in de pomp een veer en daaronder zit een soort hoedje.
Nu wist ik niet meer hoe die erin moest. Zit daar de fout? Moet dan op een of ander manier dat hoedje met een magneet eruit halen en opnieuw plaatsen. Weet iemand hoe het zit?
Groet,
Mark
Remdruk is juist het laatste dat wegvalt. Voor de veiligheid.
En een handtekening!!!!
Ja dat weet ik maar bij mij nu niet.
Of zit llicht ( ook ) nog teveel lucht in het systeem?
Groet,
Mark
Lucht zou kunnen. Paar keer flink proberen te gymmen. Heb je bij de vervangacties telkens wel de ontluchtingsschroef een kwart slag gedraaid?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik reageerde vooral op de zin "Ik dacht altijd dat als de druk niet goed is dat je dat als eerste merkt doordat de rembekrachtiging dan als eerste uitvalt." . Is dus juist het laatste waar je het aan merkt ;)
En een handtekening!!!!
Lucht is samendrukbaar dus dat zou ook mijn eerste verdenking zijn. Even goed aan de nippels ontluchten Mark.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Detlev,
Ik dacht dat ik daar stuurbekrachtiging had geschreven , mijn fout.
Ga de ontluchtingsmoer en de vier nippels maar eens ontluchten binnenkort.
Groet,
Mark
Ah, ja, dan had je wel gelijk gehad ;)
En een handtekening!!!!
Als je de HD-pomp los hebt gehad en ook de aanvoerslang van de LHM moet je eerst de slang gaan vullen met LHM met een trechter, duim erop en vastzetten. Op die manier zuigt de pomp geen lucht meer aan en heb je ook geen last van een luchtbel.
Ik krijg nog steeds na een aantal malen de remmen te gebruiken ( en soms ook sneller ) de melding - let op remdruk.
Ik heb de boel wel ontlucht ( Marc ook de ontluchtingsschroef idd ) .
Eerst kon ik niet gymastieken en na het ontluchten wel.
Maar ik bedenk me dat het syteem de eventuele lucht toch uiteindelijk via de retourleigingen toch uit het systeem gaan en in het voorraadvat
terechtkomen.
ES9 toch? Daar zit toch een aparte remaccumulator op? Zou die te weinig druk hebben? Of heb ik het plaatje verkeerd in mijn hoofd...(4 vering, 2ha, 1 remaccu, 1 voorraadbol) ... en nog een smacbol. Nee, dan kom ik op 9, niet op 6+2...
Nou ja, tis laat.
welterusten.
En een handtekening!!!!
Ow? Weer wat geleerd. Maar was er niet een aparte remaccu? Of is dat toch de voorraadbol?
En een handtekening!!!!
Mark, je moet echt ontluchten en dan vooral op de achterremmen, dat zijn de langste stukken en die hebben geen retour!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Xmmers,
Nadat ik de pomp open had gehad om de ring te vervangen want de pomp had wat last van incontinentie
vond ik dat de pomp wat anders klonk.
En maar denken dat het lucht was.
Door drukte vorige week pas de gelegenheid om de pomp toch maar eens te demonteren.
En nu is het weer helemaal zoals het heurt.
De oorzaak zat hem in het interne van de pomp.
De dikke leiding die de pomp induikt heb ik losgehaald van de pomp en dan draai je de moer los
waar de rubberen ring op zit die vaker voor lekkage zorgt.
In de pomp zit een veer en die zit in een busje waar een kogeltje en daarbovenop een hoedje zit die door de veer op zijn
plaats wordt gehouden.
Bij deze wagen die ik een paar maanden geleden had gekocht met een lekkende pomp zat het probleem erin dat de veer
aan beide uiteinde 1 ring van de veer was afgebroken hier kwam ik achter door een magnetische antenne in de pomp/lhm te houden en zo
kwamen de onderdelen uit de pomp die ik hierboven noemde. Het systeem heeft ook het hoedje vernield.
Dus een nieuwe veer en hoedje weer gemonteerd en in de juiste volgorde en alles was weer klaar.
Groet,
Mark
Mooi opgelost zo! En goede vraag, kon je die onderdelen nog nieuw kopen?
Foto,s heb ik wel maar weet niet hoe ik die moet plaatsen op dit forum middels een link naar de foto?
Ik heb nog een tweetal reserve pompen en van 1 van de pompen heb ik de onderdelen eruit gehaald en weer geplaatst in
de pomp van de V 6 24 .
Andere symptomen : Dat de wagen niet goed ( snel ) reageerde op de hoogtebediening en uiteraard de melding , let op remdruk
en die was er ook echt niet , dus remmen met de voetrem/ handrem. Soms na lange tijd en even wat rijden was de remdruk er wel eventjes maar nog steeds de melding op het dashboard.
zet anders gewoon de links in een post, kunnen we zelf even selecteren en klikken. Er is wel een how to over het plaatsen van foto's geloof ik.
Komt er in het kort op neer dat je je foto's online zet en de link plaatst in het daarvoor bestemde vakje dat je te zien krijgt als je op het afbeeldingicoontje (dat plaatje van een soort ansichtkaart met daarop de zon en 2 bergen als het ware) klikt (als je full html bij tekstopmaakt hebt geselecteerd tijdens het schrijven van je bericht)....