Hallo,
ik heb een '97er XM 2.0I 16V
Mijn veersysteem werkt perfect.
Als ik mijn rijhoogte wil veranderen van rijhoogte naar 2de rijhoogte of naar hoogste stand werkt alles perfect.
Ook veert mijn wagen mooi soepel en gaat elke dag netjes op rijhoogte.
Alleen als ik mijn wagen op de laagste stand wil zetten krijg ik hem niet verder naar beneden dan naar rijhoogte en daar zit ie vast.
Hebbben jullie misschien tips wat dit kan zijn en om het eventueel te repareren.
Met vriendelijk groet,
Harold Wolff
Hoi Harold,
dit is meestal wat roest onder de auto. Recht onder de hendel zit scharniersysteem waarmee de hoogtebediening wordt geactiveerd. Het makkelijkst is op een brug, maar met een goede krik of goed gestut wil je dit ook wel eens goed los kunnen krijgen. Omdat ie één kant nog wel op wil (naar boven begrijp ik), denk ik dat je met wat rammelen en goed inspuiten met vet al klaar bent. Althans dat hoop ik voor je.
Je kan de hendel zonder draaiende motor heen en weer schuiven, dus flink rommelen onder de auto, proberen in de auto en zo nodig nog meer rommelen etc.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Het kan ook zijn dat het "rolluikje" van plastic tegen de stof niet lekker vrijloopt onder je console
Hier had ik ook last van. Als je het middenconsole waar je hendel zit voorzichtig los wipt met een platte schroeven draaier kan je het "rolluikje" weer netjes in positie brengen en dan moet het opgelost zijn. Pas wel op met het loswippen want die plastic klemmetjes kunnen bros zijn en afbreken. Aan beide zijde zitten (links en rechts) zitten 2 klemmetjes. Omdat de hendel niet vaak van positie veranderd gaat het plastic zich in één positie vormen en door de hendel naar beneden te bewegen rolt het als het ware op en lijkt het alsof hij vast zit.
Dank jullie wel voor jullie reactie's
Een tijdje geleden wou die hendel nog alle kanten op.
ik wou 2 weken geleden even ''gymmen'' met m'n XM
Toen kwam ik erachter dat hij niet meer omlaag wou.
Dat met dat rolluikje zou ik aanstaande zaterdag even proberen. Anders zou ik de oprijbokken moeten lenen
Controleer eerst het stangenstelsel onder de auto van de hoogte verstelling, niet dat er ergens iets krom is voordat je met het binnen mechanisme aan de gang gaat.
Om bij de verstelling te komen, haal je het beste de rechter zijbekleding los, 2 torxen en een moertje sleuteltje 10 (zit in een gat nabij de bijrijdersstoel), dan zie je het hele mechnisme zitten. Ik vermoed dat je daar ergens de blokkade wel gaat zien.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dank jullie wel allemaal voor de reactie's
Ik heb afgelopen zaterdag weer even geprobeerd: Rijhoogte,hoogste en weer terug naar rijhoogte even weer geprobeerd of ik weer naar de laagste kon. en dat wou
Was dat nog zonder of na een interventie?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
nee ben er nog niet mee bezig geweest.
heb het even geprobeerd. normaal blokkeerde hij tot rijhoogte en wou hij niet meer verder naar beneden.
Tot afgelopen zaterdag en wou hij wel weer
Pleit dan meer voor onder de auto, dan dubbelzittend stripje binnen. Dat laatste gaat namelijk niet vanzelf over. Onder de auto kan nog wel een beetje losser rammelen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)