Na ruim twee dagen sleutelen zit de nieuwe verdamper erin.
De hele boel weer gemonteerd. De automaat staat op P.
Bijna alles doet het.
Behalve lopen.
Starten gaat goed, gloeien ook, nagemeten.
De raammechanismes nog niet, Daarom vermoed ik ergens iets in of rond de zekeringenkast (nr 52 in de schema's).
Er zat een in onbruik geraakt alarm in, dat heb ik er uit gesnoeid, ik dacht alle losse verbindingen weer te hebben doorverbonden.
Ik vond er toch nog een, nu doet het rechterdisplay het ook weer.
Ik heb nu een aantal uren met alle schema's erbij van alles zitten meten, maar lopen doet hij nog niet (ik ben werktuigbouwer van huis uit).
Wie heeft suggesties of zin, tijd, gelegenheid en verstand van schema's om het ding weer op gang te helpen? (De catering is uitstekend).
Zoals ik op cifo al postte klinkt het als de zelfde situatie die ik had bij het verwijderen van mijn oude alarm. Er waren een rode en groene draad onderbroken en verlengd naar het handschoenkastje waar het alarm zat. De een onderbrak het startsignaal, de andere de brandstoftoevoer of de voeding voor de ecu oid.
Overigens heb je deze situatie (draaiende startmotor, maar niet aanslaan) ook als je geen (goede) code in typt. Gaat dit wel goed? Ecu wellicht onbedoeld geblokkeerd door de alarmdradenboel verwijderactie?
Dan hoor je als het goed is wel een piep...
En een handtekening!!!!
Bij deze auto heb ik nooit een code hoeven intoetsen, stekkertje van het paneeltje was los. Boevendien heb ik nergens een code gevonden. Ik zou de vorige eigenaar eens kunnen bellen.
Bij mij zat het alarm in de middenconsole. De enige ingrepen die ik heb gevonden zaten bij de zekeringenbak links voor. Zoals gezegd, de enige onderbroken verbinding betrof de startdraad., de rest waren aftakkingen.
Ik ben nu bezig om van elke stekker daar (veel!) uit te vinden wat de functie is.
Maar elke suggestie helpt. Vanmiddag zet ik de Lexia in, misschien levert dat iets op.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Ik denk dat je het antwoord zelf al gegeven hebt Jan: Bij deze auto heb ik nooit een code hoeven intoetsen, stekkertje van het paneeltje was los. Boevendien heb ik nergens een code gevonden. Ik zou de vorige eigenaar eens kunnen bellen. Je hebt de boel los gehad en om het nu weer werkend te krijgen zal je hoogst waarschijnlijk weer de code moeten intoetsen. Ik hoop voor je dat dat het is.
Ik heb de boel niet losgehad, de boel was al los toen ik in het ding ging rijden.
Mijns inziens is het zo dat je pas weer een code moet intoetsen NADAT je het paneeltje weer hebt aangesloten. En dat is niet zo, het ligt nog steeds los.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Oke, nou dan heb je de bots knop nog en idd het alarm, ik had begrepen dat je je dashboard er helemaal uit had gehaald, vandaar mijn suggestie.
Ik denk ff mee voor quick-'n-dirty foutzoeken:
-krijgt je ECU werkspanning?
-krijgt het multirelais spoelspanning? En stuurt het ook uit naar ECU, benzinepomp etc? Deze krengen geven nogal eens op onverwachte momenten de geest.
-Wat zegt Lexia over de startblokkering?
-Heb je überhaupt een vonk tijdens starten.
In korte tijd zouden deze tests je al veel moeten kunnen vertellen.
Oew, Wes heeft wel een goeie, de botsknop. Daar klinkt het ook wel naar!
En een handtekening!!!!
Voor degenen die zelf nog 'ns een alarm gaan weghalen zal ik hier herhalen wat ik op CiFo ook al heb gezegd; voor Jan is de suggestie helaas te laat. :?
Als de achteraf aangelegde bedrading niet gedocumenteerd is dan zul je verbinding voor verbinding moeten weghalen. Na elke aanpassing testen of alles nog functioneert. Dus nooit alle er in geklooide bedrading in 1x verwijderen!
De Wet van Murphy geldt altijd, in het bijzonder bij elektrotechniek!
Wet van Murphy: De kans dat er iets fout gaat p=1/(ln(2,7182818284590452353602874713527))
:mrgreen:
En een handtekening!!!!
Het Roode Gevaar loopt weer!
En zoals zo dikwijls was het erg duidelijk toen ik eindelijk rustig de tijd nam om stapje voor stapje door de schema's te gaan.
Terugredenerend vanuit het Bitron relais, waar geen spanning kwam, via kabelboom PB, die langs de kachelventilator naar de zekeringenkast loopt kwam ik uit op een zwarte stekker met 11 pootjes, in het schema jargon een 11N, die aansluit op zekering F31.
Die stekker zit midden op de middelste rijd van 12 stekkers, en die zat (net) niet vastgeklikt.
Nu wel, starten, lopen!
Dus geen alarmgedoe, geen toetsenbordjes, gewoon slordig. Ook de voorste ramen weer.
Nu nog honderd schroefjes en gaan naar de aircoboer, waar het allemaal mee begon.
Dank voor alle goede raad.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
:clap:
En dus meteen naar de aircospecialist http://www.bendex.nl geracet om de boel te laten vullen. De koelfans bleken niet te starten zodra de airco aanging. Na enig zoeken bleek het één van die twee megazekeringen te zijn naast het zekeringenkastje bij de linker koplamp.
Altijd weer raadselachtig, dat zo'n zekering er juist nu mee kapte. Niet helder waarom.
Hoe dan ook, bloedkoud en veel frisse lucht uit de roosters, geen wonder na die sterk vervuilde verdamper.
En als ik stop blazen de fans nog een tijdje na.
Terugkijkend, het is veel werk, maar zeker de moeite waard.
Nu ik de weg weet denk ik dat het in één lange dag kan.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Goed bezig Jan. Eens te meer bewezen: XM's (en electrotechniek in het bijzonder) zijn een zaak van een lange adem hebben en het hoofd koel houden.
Even afstand nemen en vervolgens weer methodisch de zaken bekijken is daarbij altijd een goed idee.