Het weghalen van de aanzuigbuizen: JPen

10 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citrophile
afbeelding van Citrophile
Het weghalen van de aanzuigbuizen: JPen

Het doel van het weghalen van de extra aanzuigbuizen is het aanvoeren van directe koude rijwind aan de motor. Koude lucht bevat een hogere dichtheid [kg/m^3] :arrow: meer kg lucht per volume dan warme lucht. Ook de aanzuigsnelheid zal meer behouden blijven dan met een bochtige traject. De drukval neemt minder af en daarmee neemt de massa lucht toe [kg]. Het effective koppel [Nm] en daarmee het vermogen [kW] neemt toe.

Gebruiksaanwijzing JPen:
1.Maak de motorkap open en zoek naar het boutje met ringetje in de buurt van de kleurcode. Het zit wat onder de kabels verstopt. Dit de enige bevestiginspunt van de grote bochtige aanzuigbuis. Bij punt 4 is op de foto dit bevestigingsgaatje in het plaatwerk te zien, net ver het grote gat.

2.Demonteer de lv wielkuip (bestuurderszijde), de bochtige aanzuigbuis is nu duidelijk te zien.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/rarebuisconstructie.jpg

3.Trek de aanzuigbuis uit een recht stukje buis dat weer in het luchtfilterhuis zit.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/rarebuisconstructie2.jpg

4.Nu kun je in het luchtfilterhuis kijken en ziet het er zo uit:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/rarebuisconstructie3.jpg

5.Verwijder het plaatje achter de bumperrooster. Bij mijn XM was dat gepopnageld en bij de vroege XM `s was dat met schroeven. Als het plaat weg is gehaald moet je door het rooster naar buiten kunnen kijken.
Hiermee wordt direct koude rijwind toegevoerd:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/rarebuisconstructie4.jpg
Om het effect van de koude lucht aanvoer te versterken, kan er een flexibele buis aan het rechte korte pijpje vastgezet worden met een slangeklem. Met het andere uiteinde aan / bij het bumperrooster worden vastgezet met een slangeklem of tie-wraps aan de liggende plaat of aan het rooster zelf.

6.Verwijder de aanzuigbuis/pijp uit het luchtfilterdeksel.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Aanzuigbuizen%20JPen/pijpindeksel.jpg
Aan de buitenzijde bij de verbinding naar de motor zit een parker/schroefje.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Aanzuigbuizen%20JPen/schroefbuitenzijdedeksel.jpg
Schroef deze los en schuif de buis/pijp naar je toe via de 2 schuifgeleidingen. Maak het ontstane gaatje van de parker/schroef dicht d.m.v. boutje met moertje, met plastic drukknop o.i.d. om geen valse lucht aan te kunnen zuigen.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/inlaatbuisonderdedeksel.jpg

7.Reset de injectiecomputer
Door de injectiecomputer te resetten na het JPen, kan de "nieuwe" situatie zonder de aanzuigbuizen en pijp door de injectiecomputer gemapt worden. De reset kan een verschil in brandstofverbruik geven.

Deze foto's zijn van mede club- en forumlid La Noir Verni en eXpelliarMus. Ik ben hun bijzonder dankbaar voor de gebruikmaking van de foto's voor de verduidelijking om de buizen weg te halen :wink:.

xmbreak
afbeelding van xmbreak

In één woord GEWELDIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Meer, meer, meer...................

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Thnx :wink:

stooftaker
afbeelding van stooftaker

gisteren bij Renard ook 2 XM-men zien staan (zonder zijscherm) waar een flexibele buis/pijp was gebruikt voor de lucht aanvoer. morgen foto's hiervan.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Dan is het dus al meer mensen opgevallen :wink:

xmbreak
afbeelding van xmbreak

Dit weekend de TD een beurtje gegeven. Ik heb alleen de aanzuigbuis in het deksel en de losse buis onder het luchtfilterhuis verwijderd. Nieuw filter erin. Scheelt al enorm deze halve uitvoering. 8)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ook bij een diesel merk je het :wink: , als de onderste bocht en plastic flap weg is zul je het nog beter merken door de koude lucht aanvoer :wink:

PBO
afbeelding van PBO

Ik kan me voorstellen dat een motor als de ZPJ4, die van nature snel warm wordt, er profijt van trekt, maar een 2.1 TD? Let wel: een hoger vermogen en koppel klinkt me aantrekkelijk in de oren maar heb nog vraagtekens óf en zo ja wát bij een diesel de nadelige lange-termijn effecten zijn (meer slijtage door later/minder op bedrijfstemperatuur draaien?)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Het rendement van de turbo zal iets stijgen omdat er meer massa koudere lucht door de compressor wordt aangezogen en gecomprimeerd. De intercooler zal iets minder warmte uitwisselen, omdat de begintemperatuur op een lager niveau begint.

Het klopt dat het opwarmen van de motor iets minder snel zal plaatsvinden, maar met een iets dunnere motorolie 5W40 bijv. zal de slijtage niet veel meer toenemen. De bedrijfstemperatuur wordt nog steeds bereikt, alleen iets minder snel.

Een dunnere motorolie biedt minder weerstand tijdens het starten en de oliepomp verpompt de iets dunnere motorolie makkelijker naar de hogere plekken die gesmeerd moeten worden.
Een dunnere motorolie laat zich ook makkelijker opwarmen dan een dikkere olie. Het neemt de hitte makkelijker op door de gesynthetiserde basisolie structuur.
De hitte opname zal in verhouding meer door verbrandingswarmte plaats vinden dan door afschuiving van de motorolie.

Zo dramatisch zal het effect door het weghalen van de buizen ook niet zijn, dat de (diesel)motor amper op temperatuur komt :wink:. Het is een subtiel verschil maar wel merkbaar.

PBO
afbeelding van PBO

OK, helder 8)