Hallo medeleden,
Druk doende mijn tuut op de weg te krijgen, loop ik (vaak) tegen problemen aan. Pragmatisme, Google en de kennis alhier helpen ze me overwinnen.
Maar nu heb ik een (wellicht voor u stom) probleem: ik heb de voorste veerbollen zonder enig probleem gewisseld. De achterste echter, zitten muur- en muurvast ! Alles geprobeerd: domme kracht, hamer/beitel, vloeken: niet los te krijgen.
Er staat vast druk op. Na het op bokken zetten in de hoogste stand heb ik de laagste stand gekozen om druk af te laten. Dat is voor de voorste gelukt, kennelijk niet voor de achterste.
Ik kan geen -WPH bij de hand- drukontlastschroef o.i.d ontdekken.
Kortom mijn vraag aan u is: hoe kan ik de achterste bollen drukloos krijgen?
Alvast dank voor uw reactie,
Wim
Lijdzaam onderhoud ondergaand:
Als ik mij goed herinner is de procedure om de auto, met gesloten deuren, in de laagste stand te zetten en 10 (?) minuten te laten draaien, als je na die 10 minuten een voorportier opent, dan zou het achterste relais ook moeten openen (dan springt de achterkant even op) en dan is de druk er af.
Niet vergeten om de druk bij de HDR te laten ontsnappen, zit een boutje 12 aan de achterkant die je 1 a 1,5 slag met openen, niet helemaal er uit halen!
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Gert de Jong liet de wagen achter eerst een paar keer 'stuiteren' met behulp van de brug. Volgens hem een handige truc om ze makkelijker los te kunnen draaien.
Misschien werkt een paar keer op de trekhaak duwen / springen ook wel ... Zou ongeveer hetzelfde effect kunnen hebben...
__________
Crepuscule
Officiële procedure van Citroën:
Nu zou het systeem drukloos moeten zijn.., maar...
Zelf heb ik tot nu toe nog steeds net zoals jij dat de achterzijde nog steeds onder druk staat. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het Anti-Inzak systeem. Immers... zodra de systeemdruk wegvalt (openen van de ontlastbout) sluit de Anti-Inzak klep van de achterkant. Deze wordt dus niet drukloos. De druk kan namelijk nergens heen.
Nu heb ik eenmaal wel de handel drukloos gekregen achter door de wagen op te krikken na het ontlasten en weer te laten zakken. Of iets dergelijks. Ik krijg het namelijk niet meer voor elkaar tot nu toe.
Wellicht dat je hier een beetje mee kan spelen.
Wat misschien nog iets kan opleveren, maar wat ik zelf nog niet heb geprobeerd is om na het ontlasten eens goed met het rempedaal te gaan pompen. De achterste remmen worden namelijk gevoed door de druk uit de veerbollen van de achterbrug en de zogenoemde Anti-Zink (SC/MAC) bol. Deze bol is een voorraadbol is die het hydraulische circuit een tijdje op druk kan houden mocht de motor tijdens het rijden uitvallen zodat de achterste remmen blijven functioneren en ook de wagen op hoogte kan blijven.
Enige waar ik dan theoretisch nog tegen aanloop is dat de achterremmen lastafhankelijk zijn. De remkracht wordt bepaald door het gewicht van de achterkant en is geloof ik nul als de wagen in de laagste stand staat. Dat is misschien op te lossen door de achterzijde op te krikken en te laten zakken met hetr rempedaal ingedrukt.
Dus helaas geen kant-en-klare oplossing. Alleen enkele suggesties. Mocht het je lukken hoor ik het graag.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dank u allen voor de tips, zodra e.e.a is verholpen meld ik me.
Groet uut Lhee,
Wim
Liever oud Frans dan jong Japans
Wim ,
Ik maak bij een bollenwissel mijn auto niet drukloos.
Eerst een tikje op de bol dat je hem een klein stukje ziet verdraaien en dan drukloos maken en zo
krijg ik altijd mijn bollekes los.
Groet ,
Mark
Die tik op de bollen (met een beitel in de losdraairichting) moet je bij de achterste veerpoten doen als de wagen in de hoogste stand staat. Dan zit namelijk de veerpoot gefixeerd. Anders kan deze een beetje bewegen en sta je eerder je HDleidingen krom te te slaan dan je bol los te tikken.
Oh, en de bol rustig losdraaien. Zodra deze olie langs de draad gaat lekken rustig uit laten lekken. Anders wordt je getrakteerd op een olie-douche.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ikzelf zet de te vervangen bollen ook altijd een tikje los met de druk er nog op. Mochten ze dan vastzitten gaat inderdaad die poot niet meedraaien.
Als je de voorste hebt vervangen lijkt het mij dat op die moment de systeemdruk eraf was. Anders was die bol ook weggeschoten door de aanweizge druk.