Bij de garage geweest om de airco te laten testen/vullen omdat het ook dit jaar weer niet koel wordt in de wagen.
Uit de test en de daaropvolgende grondige zoektocht blijkt er een lekkage op de snelkoppeling te zitten die de leidingen van de compressor en verdamper met elkaar verbindt.
Ff loshalen en nieuw o-ringetje erop en laten vullen maar zou je denken. Maar na een uurtje rommelen aan het ding ben ik nog geen steek verder. Aangezien er op internet geen klap te vinden valt over deze koppeling en Citroën niet de moeite heeft genomen hier een onderdeelnr aan te hangen kom ik niet veel verder. Dus dan toch maar eens hier gaan vragen of er iemand hier ervaring er mee heeft of een idee heeft hoe dit los zou moeten kunnen.
Voor de duidelijkheid nog 2 foto's van 't ding in het echt. Lijkt met een soort van spiraalveerbandje (of hoe het ook heet) vast te zitten.
Het donkere "schijfje" waar de veer in ligt zit vast aan de buis richting compressor (rechts). Deze buis zou als ik het goed begrijp een borst bevatten en ín de pijp die richting verdamper (links) gaat gestoken zitten.
De 2 pijpen draaien wel een klein beetje ten opzichte van elkaar wat dus aangeeft dat dit geen muurvaste verbinding betreft.
Iemand enig idee? Ik begin aan 't leer te plakken namelijk.
Pak een badhanddoek.
Niet dat je daar de koppeling los mee krijgt maar het helpt tegen klamme billetjes![](https://www.xmclub.nl/profiles/commons/libraries/ckeditor/plugins/smiley/images/icon_mrgreen.gif)
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mark.., topidee! Al stukken praktischer dan die kamerventilator die ik op m'n dashboard wilde monteren.![](https://www.xmclub.nl/profiles/commons/libraries/ckeditor/plugins/smiley/images/meneus.gif)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Zo te zien is dat een geperste koppeling waar je niks anders mee kunt dan compleet vervangen. Misschien heeft een hydrauliekspecialist gereedschap waarmee je de verbinding nog wat kunt krimpen en dat het dan afdicht. Anders zou ik het niet weten.
En we hebben 'm los...
![](/sites/default/files/styles/large/public/images/airco01.jpg?itok=LHP49R_3)
Zoals te zien op de foto hierboven zit er op de linkerpijp een kleine velsrand waar een veerband omheen geklemd zit. De veerband ligt op zijn beurt in de zwarte 'kom' die op de rechterpijp zit. (Zie foto hieronder)
Om de pijpen uit elkaar te kunnen schuiven moet deze veerband dus 'opgerekt' worden binnen de zwarte kom.
Zelf heb ik dat voor elkaar gepruts door een op maat geknipte tyrap om de pijp te draaien en deze dan rondom onder de veerband te duwen. Omdat de veerband de geknipte tyrap er weer onder vandaan wil duwen fixeer ik de geknipte met nog een strakgetrokken tyrap er tegenaan.
Daarna is het een kwestie van met veel geduld en aardig wat kracht (de 2 nhbr afdichtringen geven behoorlijk weerstand) de pijpen uit elkaar trekken.
Als ik op de buis zelf meet dan was de diameter van het geultje waar de ringen in vallen 15mm en 2mm breedt.
Welke maat ringen er nu echt op moeten heb ik nergens kunnen terugvinden. Wat er af kwam leek op 14IDx2mm. Omdat die niet in m'n assortimentsdoosje zaten maar wat andere maatjes geprobeert.
14IDx2,5mm was iig te dik om de pijpen nog in elkaar te krijgen.
Dus uiteindelijk een 6IDx3mm er overheen getrokken welke door het oprekken dun genoeg werd maar nog steeds dikker bleef dan wat er origineel op zat.
Het in elkaar schuiven van de pijpen doet de naam 'snelkoppeling' pas echt eer aan. Zonder gereedschapjes klikt de veerband weer mooi op z'n plek en zit het zaakje weer steving vast.
Nu even wachten tot de nieuwe filter/droger geleverd wordt zodat ik die kan monteren en dan kan de airco weer getest/afgevuld worden.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dank voor de foto's Tobias! Zo worden we met z'n allen weer wat wijzer![](https://xmclub.nl/profiles/commons/libraries/ckeditor/plugins/smiley/images/icon_thumbup.gif)
__________
Crepuscule
Dat is mooi werk! Niet gedacht dat zo'n koppeling uit elkaar kon, weer wat geleerd.
Om het verhaal nog even af te ronden...
Vanochtend het airco-systeem vacuum laten testen. En geslaagd! De koppeling zit weer mooi dicht.
Omdat het systeem toch een tijdje open heeft gelegen had ik ook maar meteen de droger/filter vervangen. De o-ringetjes die op de 2 koppelingen en de drukschakelaar gebruikt worden hebben de maat 9IDx2mm.
Dus deze zomer kunenn we weer lekker rondrijden met de airco op 15c en de stoelverwarming op standje 3.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
lekker koel
Dan mag het buiten weer bloed heet worden ![](https://www.xmclub.nl/profiles/commons/libraries/ckeditor/plugins/smiley/images/sun.gif)
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Waar heb je die droger gevonden? Heb begrepen dat die zeldzaam worden.
__________
Crepuscule
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik wil de droger uit mijn 95er Turbo-CT ook vervangen. Die heeft ook bijna een jaar opengestaan. Als je van je Nissens af wil wil ik 'm wel overnemen.
Dit is mijn huidige...
__________
Crepuscule
Had je deze van Autodoc?
__________
Crepuscule
Ja inderdaad, dat is het nummer wat ik ook heb besteld. Alleen dan bij Mister-Auto. Die heeft er nu nog 1 op de plank liggen voor je. ;)
Die ik zelf nu er bij heb hou ik liever even op reserve denk ik. Geen idee hoe lang de levensduur van zo'n droger is, maar ik wil niet zonder komen te zitten heb ik gemerkt.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ook prima. Die laatste van Mister Auto is nu onderweg.
Dank voor de tip.
__________
Crepuscule
Heb mijn droger ook binnengekregen. Was niet echt de laatste want ze hebben er nu opeens weer 8 zie ik.![](https://xmclub.nl/profiles/commons/libraries/ckeditor/plugins/smiley/images/koffie.gif)
__________
Crepuscule