hoe snel moet de radiateur warm worden

12 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
hanshorters
afbeelding van hanshorters
hoe snel moet de radiateur warm worden

Ik heb het idee dat mijn radiateur niet snel genoeg warm wordt.
mijn (3L V6 12 kl) XM klimt in ongeveer 15 minuten vam nul stand op de temperatuur meter tot ongeveer 90 graden.
Daarna klimt hij nog even door tot net boven de negentig. en blijf naar mijn idee redelijk stabiel.
Als ik echter na een minuut of twintig de radiateur voel is deze nog lauw.
Voordeel is wel dat mijn interieur binnen 4 minuutjes lekker warm is :)
Is dat normaal?

detlev
afbeelding van detlev

Nou, met dit weer wordt de mijne ook niet echt warm... Als je een 80km weggetje hebt heeft hij al zowat last om op temperatuur te blijven!

En een handtekening!!!!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Misschien blijft de thermostaat hangen waardoor die niet volledig opengaat en daardoor de motor alsnog warm/heet wordt.

wimb
afbeelding van wimb

Met dit weer zou ik me niet druk maken over een lauwe radiateur, zolang 'ie maar niet koud is.
Een groot deel van de motorwarmte gaat naar het interieur, de radiateur is in deze periode redelijk werkloos.

Zie je de temperatuurmeter tussen de 85 en 90 graden terugvallen tijdens het warm worden? Door het openen van de thermostaat komt er een grote slok koude koelvloeistof binnen waardoor de temperatuur enkele graden daalt.

hanshorters
afbeelding van hanshorters

De bovenste waterslang (van termostaat naar linker bovenkant van de radiateur)word goed warm, dat is volgens mij de uitgaande toevoer naar de radiateur. dat aou betekenen dat de termostaat netjes open gaat
KLopt dat?

hanshorters
afbeelding van hanshorters

Sorry nog niet op je reactie gereageert.
Nee ik zie de temperatuur niet terug vallen.
Maar dat zal waarschijnlijk ook niet zo duidelijk zichtbaar zijn omdat de sensor op de termostaat zit en niet in de radiateur.
Bij mijn CX zit die op de radiateur. daar kan je op de seconde af zien wanneer de terostaat open is gegaan

wimb
afbeelding van wimb

Ja klopt. <kniesoormodus>Alleen is het naar de thermostaat toe.</kniesoormodus>
Eerlijk gezegd klinkt het allemaal goed.

hanshorters
afbeelding van hanshorters

Bovenste slang is toch niet de slang die van de pomp komt, :oops:
Die zit er onder, die is niet bijster heet.
Wel vreemd dan geeft mijn temperatuur meter ongeveer 95 graden aan, blazen mijn ventilatoren op de lage stand maar is de radiateur lauw tot koud, lijkt me toch niet helemaal in orde.
Maar goed, ze wordt niet overdreven heet, heb geen zin om in de kou te sleutelen, en mijn kachel stookt de boel lekker snel op binnen.
Ik laat het maar even zo.

JaapJ
afbeelding van JaapJ

Als je interieur goed warm wordt en de bovenste slang vanaf de thermostaat wordt goed heet, zoals je omschrijft, hoef je iig niet bang te zijn dat je thermostaat open blijft hangen.

Ik kom zelf (bijna) nooit aan de radiator en weet niet hoe warm die aanvoelt bij deze winterse omstandigheden, maar als ik je verhaal zo lees schat ik dat er niks loos is....

hanshorters
afbeelding van hanshorters

De zekering van de snelle stand was uitgefikt.
vermoed dat mijn rechter vin vastgevroren heeft gezeten aan de kooi waarin die draait.
Er lag een laagje ijs in de kooi en de vin maakte veel herrie bij het rond draaien.
Heb het ijs verwijdert en nu lopen beide vinnen weer zoals het hoort. Zekering blijft heel.
De zekering van de langzame stand was niet gemonteerd!!
Die heb ik nu aangebracht.
Het relais 815 deed het soms wel en soms niet dus in de lagzame stand had ik soms een onderbreking op het maak contact en was de koeling niet betrouwbaar.
Heeft waarschijnlijk een tik gekregen van de geblokkeerde vin.
Heb het relais vervangen.
Even afwachten wat het resultaat is.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

hanshorters zegt:

De zekering van de langzame stand was niet gemonteerd!!

Dat zou kunnen duiden op een te warm worden v.h. blok en dat ze daarom de boel meteen in hoog hebben laten lopen.

Maar daar kom je pas in het voorjaar of zomer achter. Nu is koeling niet zo'n groot probleem.

Heb je nog naar de toestand van het KVS gekeken? De lichtmetalen blokken schijnen erg gevoelig te zijn voor verkeerde KVS. In die van mij is alleen maar de originele KVS van Citroen gebruikt en dat kun je duidelijk zien, geen spoortje van aanslag in de koelkanalen, dat kon ik zien, heb afgelopen zomer thermostaat en koelwaterpomp vervangen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

hanshorters
afbeelding van hanshorters

Lijkt me niet slim.
Ze zal dus eerst tot minimaal 105 graden oplopen, dan gaan pas de twee ventilatoren op 12 volt i.p.v. 6 volt (in serie) draaien.
Maar het zal inderdaad moeten blijken hoe ze zich gedraagd als het wat warmer wordt.