How To demonteren body delen

Pagina's

34 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
How To demonteren body delen
BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Kijk, dat is handig! :D

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Super Mark :!:

IMAGE(http://img.smileys.nl/274/book.gif)

Thanks :!:

wimb
afbeelding van wimb

Mijn dank is groot, dit soort plaatjes heeft docbackup weer niet.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Bij het verwisselen van mijn paravan heb ik een aantal foto's gemaakt. Misschien wel handig voor iemand die deze klus ook wil gaan doen. Dit als aanvulling op de door Mark geplaatste Citroën demontage handeleiding hierboven.

In mijn geval gaat het om een XM serie1 die was uitgerust met een serie2 paravan. Vandaar de wisseling. Maar het kan nooit kwaad om de paravan eens te demonteren. Door de jaren heen verzamelt zich er een hoop troep onder die met name de aanzuiging van de ventilatielucht in het interieur kan belemmeren.

Mocht ik ergens foute conclussies trekken, ben vrij om onderstaande te corrigeren of aan te vullen!
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ESIQ3W88.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4LNOPSFS.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FXUIBKU7.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XWLCIJDP.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GMFLXLYJ.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-D3OACZ4K.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CWNLYO8T.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GWTVMKBC.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OZOPEKO6.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OVKL7IND.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MITWZJRO.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4EMZMXOZ.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZRZL6XPU.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YJRLDOVT.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3MG3IFCJ.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-G6QZX3P8.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JLLNJNZN.jpg)

wimb
afbeelding van wimb

En als je over dat beschermrooster een pantykous trekt (zo'n goedkoop gevalletje van de Action) hou je heel veel rotzooi tegen die anders door de ventilator gaat. En met zo'n panty is het ook weer simpel terug te klikken. ;-)

wimb
afbeelding van wimb

Stooftaker heeft de achterbumper gedemonteerd. Hierbij zijn toelichting op de WPH-instructies van Mark.

Stooftaker
Vandaag de achterbumper gedemonteerd, en dat was nog best even zoeken vandaar een korte handleiding.
foto's volgen later.

Voor demontage achterbumper:
- achterlichten verwijderen 2 x M10 per kant
- kruis of torx losdraaien die zich onder de achterlichten bevonden
- 2 x M10 aan weerszijden van het "middenstuk"van de achterbumper onderzijde
- 2 x M13 te bereiken via de ventilatie roosters van de kofferbak.
Hiervoor dien je het stoffen kuipje los te haken en opzij te schuiven, je kan dan met je hand voelen waar de bevestiging zit en deze losdraaien.

Hierna kan de bumperkap erafgehaald worden en kun je de 2 plastic stootkussen verwijderen (beide 2 x vast met M13)

stooftaker
afbeelding van stooftaker

Had deze topic, en de beschrijving via google docs niet gezien...
De 2 bouten echter kun je praktisch niet vinden van onderaf, en via de ventilatieroosters ging dit vrij eenvoudig!
Zal morgen nog een paar foto's maken ter verduidelijking, als het weer wat meer meezit dan het vandaag deed :wink: Voordeel van het van binnenuit werken is natuurlijk ook dat uje niet onder de auto hoeft te zijn en dus geen brug of assteunen/garagekrikken nodig hebt :)

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Laat die foto's maar doorkomen. :wink:
Ben wel benieuwd hoe je dan van binnen uit bij de bumperbouten kunt komen.

Ik heb nu al 3x een a.bumper eraf gesleuteld en altijd van onderaf. :roll:
Als je eenmaal de bout hebt gevonden, en je zet er een ringratel op dan gaat het wel.

Al blijft het even pielen.... :)

stooftaker
afbeelding van stooftaker

Je kan zelfs bij een lege kofferbak in de voituur zitten, kun je de bumper losmaken in de regen :?

stooftaker
afbeelding van stooftaker

hIER zie je het bevestigingspunt van buitenaf juist boven de luchtafvoer zitten.
IMAGE(http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/xm/montagepunt.jpg)
Aan de binnenkant foto´s maken lukte helaas niet :(

Op deze foto zie je de 2 lipjes die de bak omlaag houden net zitten
IMAGE(http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/xm/haakjesstofbak.jpg)
eerst dien je natuurlijk de lip weg te halen die de bak omhoog houdt :wink:
dan omlaag uit de 2 lipjes en dan kun je de hele stoffen binnenbak aan de kant schuiven. je kunt dan vijwel gelijk de M13 bout voelen zitten.
Kwam er overigens gisteren wel achter dat terugmonteren een stuk minder gemakkelijk ging als demonteren, voor ik dat boutje erin gefriemeld had met de hand....

stooftaker
afbeelding van stooftaker

Bij het demonteren van de voorschermen moet je losdraaien±

2 x m13 vooraan bij de neus, bij de plaat die ook de plastic afdekplaat vasthoudt
dan omhoog langs de rand 4 x m10
1 x m10 onder bij de koets achter het spatscherm
2 x M10 van binnenaf gezien bij de deur
1 x M10 achter het stadslicht (deze dus ook demonteren)
1 x m13 waar ook de voorbumper mee vastzit.
Bij auto´s met Diravi is het het gemakkelijkste om dan het voorwiel te demonteren alsook de kunststoffen binnenbak beschermplaat wielkast

Dan vanaf boven optillen en er uit kantelen naar je toe zodat als laatste de onderkantloskomt.
Zal bij droog weer dalijk foto´s maken van de bevestigingspunten :wink:

paar plaatjes van de bevestigingspunten van de voorschermen.
Die bovenop plaats ik niet dat is te voor de hand liggen :lol:

IMAGE(http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/xm/bevestigingspuntenachtervoordeur.jpg)
de 2 deurpunten
IMAGE(http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/xm/bevestigingspuntbumper.jpg)
gezamelijk punt met de voorbumper. lastig te bereiken zonder scheef staand wiel of gedemonteerd wiel
IMAGE(http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/xm/bevestigingspuntstadslicht.jpg)
eentje verstopt achter het stadslicht
IMAGE(http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/xm/bevestigingspuntonder.jpg)
1 onderaan de wielkast aan deurzijde ook achter t spatscherm.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

en door schade en schande wijs worden.
Let vooral op de 2 klemmetjes/ clipjes (1 aan elke kant) waarmee het scherm van onderen tegen de koets wordt gehouden.
bij demonteren na alles losgedraaid te hebben kantel je het scherm naar je toe, en vervolgens dien je het naar onderen te bewegen om het clipje eruit te duwen. Na demontage scherm het clipje erafhalen en bewaren om terug (te kunnen) plaatsen na montage.
Zal vanavond het punt van clipje op de foto zetten en plaatsen. :roll:

chrizzzie
afbeelding van chrizzzie
Re: How To demonteren body delen

Weet ook iemand hoe de achterschermen gedemonteerd kunnen worden? Zitten deze gelast?

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: How To demonteren body delen

Deze zitten rondom gepuntlast en deels nog gekit...
De achterste raampjes moeten er dan ook iig uit gesneden!

chrizzzie
afbeelding van chrizzzie
Re: How To demonteren body delen

Dat is geen leuke plek om een deuk te hebben.

Dan laat ik hem daar maar zitten.

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

stooftaker zegt:

en door schade en schande wijs worden.
Let vooral op de 2 klemmetjes/ clipjes (1 aan elke kant) waarmee het scherm van onderen tegen de koets wordt gehouden.
bij demonteren na alles losgedraaid te hebben kantel je het scherm naar je toe, en vervolgens dien je het naar onderen te bewegen om het clipje eruit te duwen. Na demontage scherm het clipje erafhalen en bewaren om terug (te kunnen) plaatsen na montage.
Zal vanavond het punt van clipje op de foto zetten en plaatsen. :roll:

Ik zat er op te wachten tijdens het lezen.
ze zijn bijna niet te zien 15x15 mm. maar zonder deze met een schroevendraaier naar beneden te drukken komt het scherm niet naar voren.
Belangrijke aanvulling op het verwijderen van de kapjes op het spatboord naast de paravan.
Druk met je volle onderkant van je hand de kap naar beneden zodat deze enigszins begint te buigen, zet je vingers onder de onderrand en trek deze naar buiten, hierdoor komen de haakjes makkelijk vrij.

Citroën XM is bijzonder, Houw hem heel !!

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

chrizzzie zegt:

Weet ook iemand hoe de achterschermen gedemonteerd kunnen worden? Zitten deze gelast?

dit stukje werk staat mij nog te wachten het L.voorscherm heb ik toevallig vandaag verwisseld.
tegen de tijd dat ik met het achterscherm bezig ben zal ik de nodige foto's kenbaar maken.

ERG NUTTIGE SITE Mark proficiat, voor deze problemen zal ieder een wel een komen te staan.

Citroën XM is bijzonder, Houw hem heel !!

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: How To demonteren body delen

Je achterscherm kan niet los, die is 1 geheel met je chassis.:
IMAGE(http://www.myalbum.com/Foto-ZPNOPJCN.jpg)

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: How To demonteren body delen

Het is wel mogelijk het te demonteren, is alleen geen leuk werk en het geheel zal zeker niet onbeschadigd blijven!
En het is zeker niet zonder spuitwerk te doen!

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-MBHZHU6G.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-4DMQDGMU.jpg)

Het zit bovenaan gelast. Deze verbinding zit onder het achterste zij-ruitje. Deze zul je er dus uit moeten (laten) snijden.
Langs de deur zit die dacht ik gekit.
Onderaan zit die zoals op de foto te zien is gelast met een steuntje.
In de kofferbak en langs het achterlicht zit ook een hele verbindingsrand...

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-3ASL7ZSW-D.jpg)

Het vervangen van een achterspatbord is niet ze eenvoudig als het voorspatbord.
Ten eerste zit het zijruitje over de boven kant van dit spatboord. Wil je dit heel houden moet dit worden losgesneden.

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-4ABAEG4M-D.jpg) IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-JQMDMWRF-D.jpg)

Het spatbord zit met 7 laspunten aan de bovenzijde vast en 6 laspunten langs de deur kant en nog eens 3 achter de bumper net onder het kunststof bakje.
Het verwijderen van de bumper is vrij eenvoudig
Achterlichten verwijderen om de twee schroeven uit te draaien.
De twee boutjes van M10 onder de bumper vrij draaien waar deze tussen zit geklemd.
Door het weg halen van de kunststof binnenschermen zijn de bouten met dop M13 los te draaien.
Deze kunnen behoorlijk verroest zijn dus goed inspuiten.
Aan de rechterzijde zit een brandstofklep met 3 Parkers. Achter het vuldoprubber zitten 4 Parkers, deze er uitdraaien.

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-VJI3KFX8-D.jpg) IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-BHMLUJHF-D.jpg)

Na het uitboren van alle puntlassen (met een speciale puntlasboor, hiermee wordt alleen de buitenste plaat weg gefreesd ) kan je met een scherp geslepen schroevendraaier tussen de platen bij de putlassen het scherm los getikt worden.

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-AYRBYDPV-D.jpg) IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-QWUHXRE4-D.jpg)

Met een puntlas apparaat het nieuwe scherm op zijn plaats gelast.

Let op dat op enkele plaatsen opnieuw gekit moet worden voordat het scherm wordt vastgezet.
Oneffenheden wegschuren, en de verspuit er over heen met natuurlijk de juiste kleur verf.

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q4QD4BHH-D.jpg)

Dat doe ik niet graag voor de tweede keer het vergt behoorlijk wat tijd en energie.

De volgende manier om deuken zonder te spuiten te verwijderen is de PDR techniek die tegenwoordig vooral wordt toegepast op moeilijk te bereiken plaatsen.

http://www.youtube.com/watch?v=-RxP-T8fTm8&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=CkN194i0xwo&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=WaAj3EmS9nM&feature=relmfu

Citroën XM is bijzonder, Houw hem heel !!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: How To demonteren body delen

Kunstige huisvleid. Hut ab.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: How To demonteren body delen

Chapeau zeggen we dan! Maar heb je nu niet een mega kleurverschil met de rest van de zijkant??

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

La Noir Verni zegt:

Chapeau zeggen we dan! Maar heb je nu niet een mega kleurverschil met de rest van de zijkant??

Dat is geen probleem als je het benzine klepje laat scannen bij LESONAL verfindustrie.
En daarvan de verf bestel.
Dat had ik, twee uur voor dat ik verrast werd met deze achterschade, naar LESONAL gestuurd voor de schade aan het voorspatbord.
Ook het ruitje er opnieuw inzetten met had ik nog niet laten zien, afgekit met polyurethan-kit.
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-3Q3ENJYY-D.jpg) IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-EUSDYR3L-D.jpg)

Citroën XM is bijzonder, Houw hem heel !!

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: How To demonteren body delen

:thumbup: Heel benieuwd naar het eindresultaat!

pavang
afbeelding van pavang
  • V6 exclusive 24 met zpj handgeschakeld
Re: How To demonteren body delen

Dat heb je mooi gedaan! Ik heb ook goede ervaringen met lesonal.
Bij mijn Ds een scherm en een deur ermee gespoten en de kleur is exact hetzelfde.
Ze hebben daar nog de kleurnummers van jaren geleden.

Jan-hendrik
afbeelding van Jan-hendrik
Re:

[quote="La Noir Verni"]Bij het verwisselen van mijn paravan heb ik een aantal foto's gemaakt. Misschien wel handig voor iemand die deze klus ook wil gaan doen. Dit als aanvulling op de door Mark geplaatste Citroën demontage handeleiding hierboven.

In mijn geval gaat het om een XM serie1 die was uitgerust met een serie2 paravan. Vandaar de wisseling. Maar het kan nooit kwaad om de paravan eens te demonteren. Door de jaren heen verzamelt zich er een hoop troep onder die met name de aanzuiging van de ventilatielucht in het interieur kan belemmeren.

Mocht ik ergens foute conclussies trekken, ben vrij om onderstaande te corrigeren of aan te vullen!
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ESIQ3W88.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4LNOPSFS.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FXUIBKU7.jpg)

Heel mooie beschrijving met duidelijke foto's. Echter, het afnemen van de kapjes aan de zijden van de paravan met de beschreven methode van voorzichtig loswrikken in opwaartse richting zal hoogstwaarschijnlijk toch leiden tot afbreken van 1 of alletwee de nokjes (serie 2). Misschien hebben niet veel mensen hier het geprobeerd, of gewoon nagelaten hierover te berichten.
Een betere werkwijze is, vind ik, eerst de bovenzijde op te lichten en los te maken en daarna het kapje omlaag te trekken. De nokjes overleven het dan.
Zijn de nokjes reeds overleden, geen probleem. Gebruik wat silicone bij herbevestigen en ook een schroef door het gaatje in de verticale sectie aan de achterzijde houdt het kapje op zijn plaats.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569

Hiroshima, Japan

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Ik wil m'n voorbumper verwijderen maar de link werkt niet meer ..... Mark: kan je een nieuwe link plaatsen ??? ook voor de achterbumper ??

Alvast bedankt !!!

fredixm
afbeelding van fredixm
RE: How To demonteren body delen

ah super dit!! heel handig!

“You only live once, but if you do it right, once is enough.”

Janvb
afbeelding van Janvb
RE: How To demonteren body delen

Jan-hendrik zegt:

Een betere werkwijze is, vind ik, eerst de bovenzijde op te lichten en los te maken en daarna het kapje omlaag te trekken. De nokjes overleven het dan.

 

Ik meen dat het ook zo in het officieele Citroen document vanhierboven ^^^ zo staat.
Wat werkt er nu beter?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: How To demonteren body delen

Beiden werken, of de nokjes heel blijven hangt meer af van de ouderdom dan van de methode.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Pagina's