How-To: Werkend maken stuurbediening met een Pioneer radio

7 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
How-To: Werkend maken stuurbediening met een Pioneer radio

Dit wordt een How-To in progress over het werkend maken van de stuurbediening. Ik heb niet de tijd om het in 1 keer af te maken, ik moet ook nog foto's maken dus die komen later, maar misschien zijn er mensen die al aan de slag willen.
Hier word de originele bedrading vervangen, maar met behoud van de originele sleepring met stuurbediening.
Als je een andere radio wilt, of de bedrading wilt vervangen omdat de boel niet lekker meer reageert, is dit de How-To voor jou!
Dit vond ik de ideale oplossing omdat je de functies zo kunt kiezen.

Let op! Er wordt hier van uitgegaan dat er al wat minimale kennis is wat betreft elektronica. Heb je dit niet, is het handig om je eerst wat in te lezen.

Het schema met de weerstanden staat hier; De verlichting van de knoppen gaat buitenom.
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-TM3QK4OL.jpg)

De benodigdheden:
-Ratel met Torx 30 om de airbag te kunnen verwijderen
-Kruiskopschroevendraaiertje om de knoppen te kunnen losdraaien.
-Een soldeerbout.
-Soldeertin.
-4 x PC header jumpers met 4 aansluitingen. Dit worden de nieuwe stekkertjes die rechtstreeks op de knoppen gaan. Deze dus:
IMAGE(http://www.leapsecond.com/pages/tbolt/tbolt-power-connector-8.jpg)
Deze vind je vaak in oude computers, daar heb ik de mijne ook uit gehaald.
-1 x PC header jumper met 5 aansluitingen. Hier komt de stekker van de sleepring op. Deze dus:
IMAGE(http://eval.3dpublisher.net/showmodels/CONTENTCENTRAL%5CPinHeaderX5-1%5CPinHeaderX5.JPG)
Je kunt ook als je wilt de connector van het originele pcb'tje gebruiken, dit heb ik ook gedaan.
-Draad.
-Krimpkous.
-De juiste weerstanden. Ik heb metal film weerstanden genomen. Je kunt 8 functies kiezen. De waardes zijn in kΩ. Kies de ideale waarde die het meest in het midden ligt van de nummers die hier staan.
Source: 0.4 en 2
ATT (Mute): 2.5 en 4.5
Display(song tag info): 5 en 6.5
Next track/tune up: 7 en 9
Previous track/tune down: 9,5 en 13
Volume up: 13.5 en 18.5
Volume down: 19 en 29
Band/escape: 37.5 en 88

Preset folder up: 7 en 9*
Preset folder down: 9.5 en 13*

*-hier zijn diodes nodig; deze zijn nodig voor de preset folder up en preset folder down. Een standaard diode volstaat, 2 per functie.
-Een 3.5mm stereo! Jack. De stereo is belangrijk.
-Een multimeter is wel handig voor troubleshooten.
-Een projectprintje waar je de boel op kan solderen.
-Nieuwe lampjes voor de stuurbediening. Gelijk vervangen die boel!

Tip; Bestel iets meer dan je eigenlijk nodig hebt. Dit geldt met name voor de weerstanden. Ze kosten geen drol, en als je er 1 kapot maakt is het ook een stuk minder erg.

In dit geval gaat het over een Pioneer interface, maar dit kan op elke radio toegepast worden. Als je de juiste weerstandswaardes maar hebt. Voor de populaire merken zijn die weerstandswaardes makkelijk te vinden.

En laten we maar beginnen!
Allereerst beginnen we door de -pool te verwijderen van de accu. Een kwartiertje wachten om veilig te kunnen werken.
Er zitten 2 torx30 schroeven via de achterkant het stuur in naar de airbag. Schroef deze los. Verwijder de airbag uit het stuur.

Nu zie je de bedrading zitten. Haal de stekker van de sleepring uit het printplaatje. Draai de schroefjes los bij de knopjes. Verwijder vervolgens de knoppen met bedrading.

Zo, nu zijn we echt goed bezig. Trek de originele bedrading van de knoppen af. Bewaar de originele bedrading wel. Je weet nooit wanneer je het nodig hebt. In de weg liggen doet het ook niet.

Het ontwerpen van het plaatje.
Pak het projectprintje, en teken precies de vorm over van het ouder pcb'tje. Dit is handig, omdat je de boel dan op dezelfde manier kan terug stoppen. Maak een layoutje van hoe je de weerstandjes en de diodes wilt hebben. Let erop dat de diodes in een bepaalde richting geplaatst moeten worden. Zo dus:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-NIBADNUH.jpg)
Meest logische is om de weerstand of weerstand/diode combinatie al in de richting van de knop te leggen die je daarvoor wilt gebruiken. Heb je minder bedrading nodig, wat dus ruimte scheelt.
Zorg dat je de 5 pins connector voor de sleepring op dezelfde plek hebt als de oude. Dan is het nog meer een kwestie van plug & play.
Schrijf alles uit op het plaatje hoe je het wilt hebben.
De 5 pins is nodig omdat dat meer klemt. Maar we hebben er maar 4 nodig.
3 ervan gaan naar de stereo jack.
Dit zijn de tip, de ring, en de sleeve. De 4e aansluiting is voor de verlichting.
Wijs deze toe aan de pinnetjes van de connector.
Zo, als je zeker weet dat je de boel goed hebt uitgetekend, maak je aan beide kanten de markeringen voor de bedrading naar de knoppen.
Nogmaals, hier is waar een multimeter handig is, dan kun je naderhand aan de achterkant van de sleepring meten wat wat is.

Het maken van het plaatje.
Sommige projectplaatjes hebben al gaatjes, andere hebben dit niet. Boor in het laatste geval de gaatjes.
Plaats eerst alles. Kijk of het goed ligt, of het niet ongewenst contact met elkaar maakt. En belangrijk, hou alles goed uit elkaar. Dan hoef je dit maar 1 keer te doen, in plaats van de 3 keer die ik het moest. :lolno:
Weet je zeker dat alles goed ligt, kunnen we gaan solderen. Gebruik niet teveel tin. Gewoon dat het netjes vast zit. Ik kan dit niet heel duidelijk beschrijven, omdat er verschil zit in de functies die er zijn. Ik upload tzt wel de foto's van mijn eigen configuratie.
Nu heb je het plaatje af! That wasn't so hard, was it?

De knoppen:

Nu heb je als het goed is de knoppen los voor je liggen. Er is een bepaalde layout van de pinnen.
Dit zal later dan wel komen.
Om het even te beschrijven bij mijn situatie:
Draai de knoppen om, en zorg dat ze niet ondersteboven liggen.
Van links naar rechts is de layout:
Signaal knop. Massa. Voeding verlichting. Signaal knop.
Een multimeter is hier handig, meet het voor de zekerheid na, zodat je niet voor verrassingen komt te staan
Hier zijn de 4 pins pc headertjes nodig. Deze passen er zonder aanpassing op. Als je ze uit een oude computer hebt getrokken, net als ik, zit er vast nog wel wat bedrading aan, met de bijbehorende pin in de stekker. Heb je dit niet, moet je hier eerst aan zien te komen.
Meet hoeveel draad je nodig hebt vanaf de knop naar het plaatje wat je hebt gemaakt. Zorg dat je met iets meer begin, afknippen kan altijd nog.
Gebruik verschillende kleuren draad voor de functies, zodat je het uit elkaar kunt houden. Probeer overeenkomende kleuren te gebruiken per stel knoppen. Makkelijker solderen als je weet dat alle massa bijvoorbeeld zwart draad is, en alle verlichting groen draad.
Soldeer de bedrading vast op de daarvoor bestemde plekken op het plaatje. En nogmaals; niet teveel tin!

Als alle draden van de knoppen naar plaatje gesoldeerd zijn kun je het even kort testen. Pak een multimeter dr bij, en zet de + op de pin die je hebt uitgekozen die naar de sleepring gaat. Zelfde geldt voor de -. Druk nu 1 voor 1 alle knoppen in en kijk of alle waardes kloppen. Klopt er iets niet, ga dan vanaf de knop beginnen te meten wat er mis kan zijn.

Als het wel klopt, ben je eigenlijk good to go met wat er in het stuur zit!

Volgende stap is een kabel maken vanaf de sleepring naar de radio. In totaal 4 draden waarvan 3 naar de 3.5 jack, en 1 naar een interieurlampje. De 3.5 jack heeft tip, ring en sleeve. Op het schema staat wat waarnaartoe moet. Hier een foto hoe je deze 3 uit elkaar kan houden op het stekkertje zelf;
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-KH6ZREKB.jpg)
Pak de 5 polige PC header. Deze past zo op de sleepring. Meet voor de zekerheid door welke pin wat was, het kan zijn dat het nu in spiegelbeeld staat door de sleepring. Meten = weten en op dit punt wil je het zeker weten :lol:. Meet hoeveel bedrading je nodig hebt vanaf de sleepring naar de radio, en zorg dat je wat iets teveel hebt. afknippen kan altijd nog. Gebruik weer herkenbare kleuren. Voorbeeld bij mij: tip is rood, ring is blauw, sleeve is zwart, en verlichting is groen. Knip de bedrading in de hoeveelheid die je nodig hebt.
Maak de bedrading in het 5 polige headertje op de juiste pinnen. Doe er krimpkous of snakeskin omheen om het netjes te houden
Soldeer vervolgens de 3 daarvoor bestemde draden netjes op de 3.5 jack. Gebruik krimpkous om de contacten netjes vrij te houden. De draad voor de verlichting kun je alvast wel een stukje van af strippen

Binnekort weer een update!

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: How-To: Werkend maken stuurbediening met een Pioneer rad

Mocht er iemand toevoegingen hebben, zijn ze van harte welkom. Een how-to schrijven is best lastig omdat je gauw vergeet wat je hebt gedaan. En het dan nog opschrijven in stappen is al helemaal een ramp :)

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: How-To: Werkend maken stuurbediening met een Pioneer rad

Je bent heel goed bezig kerel, ik hang aan je lippen... :clap:

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: How-To: Werkend maken stuurbediening met een Pioneer rad

En nu nog ergens zodanig opslaan dat iedereen het weer vinden kan.

Dat is mijn algemene klacht bij forums als deze: een eindeloze herhaling van vragen die al tig keer beantwoord zijn en nergens een rijtje stickies per onderwerp, zeg maar zoals Wikipedia.

Ik zou daar best wat tijd in willen steken. Maar mijn ervaring met suggesties in deze club zijn uiterst mager.......

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: How-To: Werkend maken stuurbediening met een Pioneer rad

Volgens mij worden alle How-to's door de TC beoordeeld en vervolgens netjes HIER geplaatst.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

wimb
afbeelding van wimb
Re: How-To: Werkend maken stuurbediening met een Pioneer rad

Yup. Netjes en overzichtelijk. En zonder lange discussie zodat het beknopt blijft.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: How-To: Werkend maken stuurbediening met een Pioneer rad

Heb weer een kleine update gedaan, het gaat de goeie kant op. Volgende keer moet die af met alle juiste foto's erbij!