hydractieve 2 elektroklep veersysteem vooras

14 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
merty
afbeelding van merty
hydractieve 2 elektroklep veersysteem vooras

HELP!!! mijn xm break 16v automaat van 1996 heeft een nieuwe/werkende elektroklep vooras nodig. Het is een hydractive 2 systeem, een achtboller die helaas bolt als een simpele auto.Ze blijft op sportstand rijden.Ook de diodeoverbrugging in de veercomputer geeft geen resultaat, vermoedelijk is de spoel van de elektroklep doorgebrand...En liever dan dit vliegend tapijt op de buik te leggen door  aan de dissectie van de klep te beginnen, zou ik dolgraag reeds een andere werkende klep in mijn bezit krigen. Help!! Wie verkoopt er één of toont me de weg naar iemand die ze te koop heeft. dank bij voorbaat greetz merty

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Hangt er vanaf waar je woont: zoek er eentje uit die bij je in de buurt zit.................

Onder 1 van deze XM's zit er vast nog wel eentje

https://www.onderdelenlijn.nl/voertuigen/

 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: hydractieve 2 elektroklep veersysteem vooras

Even om dat 'vermoedelijk' uit te sluiten. Als je van de veercomputer de witte stekker loshaalt dan kan je met een multimeter de weerstand van de elektrokleppen door meten.
De draden die je moet meten zijn (nummers staan klein in de stekker gegraveerd):

Tussen 1 & 8 = Elektroklep Voor (3.9 / 4.8 Ohm)
Tussen 2 & 8 = Elektroklep Achter  (3.9 / 4.8 Ohm)

Oneindig hoge weerstand of 0 Ohm zal wel betekenen dat er een 'dood' is.
Waardes wel in orde (of niet heel ver afwijkend) dan is ie in ieder geval niet doorgebrand.

Dan kan je met een deur / kofferklep open de witte stekker weer vastzetten en goed luisteren. Je hoor de kleppen dan een tik geven. Ook als je de stekker weer loshaalt hoor je ze uitschakelen. Wel goed opletten dat de klik ook tussen de voorwielen vandaan komt en niet alleen achter.

Geen klik => De klep staat vast. Dus schoonmaken of vervangen. (Of die sturende transistor in de computer is overleden. Diodes plaatsen is ter voorkoming daarvan. Maar gaat een doorgebrande transistor niet weer laten werken.)
Wel een klik. => De klep werkt gewoon. 
Dan wordt het een hydraulisch probleem. De elektroklep zet namelijk alleen een kanaaltje open waardoor de daadwerkelijke 'schuif' in de hydrauliek in de juiste stand wordt gezet. Of deze schuif zit 'vastgeplakt' door intere vervuiling, of de druk in het systeem is te laag door een verouderde HDpomp of Drukregelaar. Dan gebeurt dit niet omdat de veerbol een hogere tegendruk geeft en de 'schuif' in de stugge stand gedrukt houdt.
 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

merty
afbeelding van merty
RE: hydractieve 2 elektroklep veersysteem vooras

bedankt voor de reactie, we hadden 0 ohm gemeten, die transistor is dat vierkantje dacht ik en heb meteen een andere veercomputer met niet verkleurde transistors (en de diodes daarvan 'overbrugd' tis te zeggen er van elks één bijgesoldeerd) gemonteerd. Na openen van een deur klikte enkel de achterste...dus de voorste werkt nog niet...morgen gaat ze wéér op de brug en zullen we nog eens uitmeten...bij 0 ohm, is de spoel dan kapot of kan de klep ook nog door vervuiling vastzitten en aldus 0 ohm geven?

 

 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Als ze op de brug staat dan is het mooiste om op de aansluiting van de klep zelf onder de wagen te meten. Als je dan 0 Ohm kunnen er 2 dingen fout zijn.
1. De diode is doorgebrand en maakt kortsluiting. (Dit is heel zeldzaam. Diodes branden meestal door en geven juist geen stroom meer door)
Dit zou je kunnen verhelpen door 'm weg te boren. Maar dat heb ik nog nooit gedaan. Hij zit in het bruine blokje van de aansluiting tussen de 2 pinnen. Boor erdoor en dichtkitten zou 't moeten doen. Hier iemand die zo'n klep eens heeft ontmanteld

2. De spoel zelf maakt sluiting. Dan is 't over en uit en moet je 'm gewoon vervangen. (Dit is het meest waarschijnlijk)

Als je nu wel de juiste weerstand meet, heb je ergens in de kabelboom de sluiting zitten. Dan kan er dus niet voldoende stroom over de elektroklep lopen.
Tenminste.., ik ga er even vanuit dat de 0 Ohm die je al gemeten hebt dus gemeten is via de stekker bij de computer.

(edit) Een vastgeplakte klep is een mechanisch probleem en heeft geen invloed op de weerstand van de spoel.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

merty
afbeelding van merty
RE: hydractieve 2 elektroklep veersysteem vooras

Ok blaueboot, er zijn nieuwe verwikkelingen...we hebben klemmetjes met bevestigde bedrading op de klepaansluiting gemonteerd om de metingen uit te voeren (vorige keer moeilijk bereikbaar) tot onze verbazing gaf de meting 6ohm!!.bij terug monteren van de originele fiche gaf de meting aan de witte steker (1 en 8) ook 6ohm !!! enige uitleg is dat de contacten van de (vrouwelijke) fiche te 'los' zaten??!!amai!! In ieder geval blijft ze te hard lopen en heb ik ondertussen eerdere forumberichten gelezen. We hebben de lhm vervangen door hydrorincage en de filters uitgekuist, dan een tijdje pushups laten doen en morgen duw ik al remmend de laatste vieze lhm via de remnippels naar buiten.Een nieuwe hydractieve bol vooras ligt klaar maar degene voor de achteras(break/station mss verschillend?) nog niet gevonden.De hardheid is zowel vooraan als achteraan dus mss moet ik de veerpc laten resetten? omdat ie in noodloopmodus staat? Zover ben ik gekomen...bij contact aan gaat het  sportstand verklikkerlichtje NIET branden! Dit brandt enkel als je de sportstand inschakelt. Heb je nog meer relevante tips en tijd om die te delen, graag en greetz merty

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: hydractieve 2 elektroklep veersysteem vooras

Losse / slecht klemmende contacten, of ge-oxideerd..
Als je bedoelt dat je met van die krokodillenbekjes hebt gemeten is die 6 Ohm naar mijn mening gewoon goed. Als de klemmetjes niet voldoende druk zetten heb je zo een beetje weerstand extra. Maar het zou misschien oxidatie kunnen zijn. Dat is helaas zo niet te beoordelen.

Hier de IFHS catalogus. Daarin kan je alle uitvoeringen met bijbehorende bollen nummers vinden. Hoe oud zijn de bollen rondom de wagen eigenlijk? Na 2 á 3 jaar kunnen ze al hard achteruit gaan.

Ah..., stom van mij. De VeerComputer staat nog in storing. Nu heeft HA2 eigenlijk niet zo'n drastische 'noodloop' als HA1. HA1 gaat gewoon constant op 'stug'. HA2 gaat daarentegen in de meeste gevallen dan wat sneller van 'soepel' naar 'stug'.
Uitzonderingen voor een probleem met de:

  • Voedingsspanning van de VC
  • VN05N SolidStateRelais in de VC (die transistors waar je de diodes aan hebt gesoldeerd)
  • Elektroklep  (de VC meet de weerstand van de spoel. Kan geen mechanisch defect detecteren)

Graag even de storingen noteren voordat je ze wist. Dan is beter te verklaren wat de oorzaak was en of die ook weer terugkomt. (in geval van andere storingen dan de elektroklep)

En dan natuurlijk.. Heb je beschikken over een Lexia? Hier in Gouda is er wel een aanwezig. Maar dat is niet heel erg in de buurt van België. Wellicht anders even in het Lexia Hulptroepen Topic checken of er iemand dichter in de buurt is.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

merty
afbeelding van merty
RE: hydractieve 2 elektroklep veersysteem vooras

ja een lexia is redelijk dicht ter beschikking, ik maak een afspraak na het schoonmaken langs de remnippels maar dat verklikkerlichtje van de sportstand moet toch altijd branden voor je start, ook als je in gewone stand ingeschakeld staat? zoniet wat is dan de reden? over die solid state relais, ik heb mijn veerpc met bruine licht stinkende vno5's (238000km)vervangen door 1 compatibele(zelfde nrs)met 50000km en gezond gekleurde neutraal ruikende vno5's met daaraan de backup diodes gesoldeerd.Toen ik nog dacht dat de klep de fout kon zijn, maar die klikt nu lekker mee met de achterste.Dus hoe zit dat met dat f*kin lichtje?Kan dat goed komen na restten van de pc?Die bollen zitten er al 4jaar op...maar ze deint echt alsof  iets(noodloop) anders het probleem is. Nu beweer ik niet dat nieuwe bollen geen zachtere vering zouden opleveren hé.

 

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Nee: dat lampje brand alleen als het HA systeem perfect werkt. Bij mij werkt het lampje niet omdat ik weet dat de stuursensor kuren vertoont.

Advies: Uitlezen met de lexia dan komt de fout wel naar boven .........hoop ik. Je kunt 'm ook fff resetten met een lexia. Als het lampje daarna gaat branden bij op contact zetten weet je zeker dat het lampje heel is en dat er een fout zit in HA systeem. Kan (dus) ook 1 van de sensoren zijn welke er voor zorgen dat het systeem switcht van sport naar comfort en andersom.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Ja, sorry.  Op de vraag over het lampje had ik even iets duidelijker moeten zijn.

 Als dat lampje niet 3 seconden brand bij contact aan dan heeft de VC een storing. 
Een kapotte/niet reagerende elektroklep geeft een (permanente) storing. De VC blijft zijn aangepaste gedrag behouden totdat hij ook daadwerkelijk ge-reset is met de Lexia. 

De vraag naar de ouderdom van de bollen was voor de zekerheid. Was niet duidelijk voor mij wanneer je de wagen voor het laatst goed heb voelen deinen. Niet de bedoeling om je een set nieuwe bollen aan te smeren.  


Maargoed.., resetten en zweven, als 't goed is.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

merty
afbeelding van merty
RE: hydractieve 2 elektroklep veersysteem vooras

owkai, doe ik. Er was ook een fout met de stuursensor, die bekijk ik ook nog eens want ook dan gaat dat verklikkertje Niet aan vermoed ik nu. Het gaat alleen branden met contact op als er dus geen enkele fout in de pc zit.merci voor de hulp.greetz

 

merty
afbeelding van merty
RE: hydractieve 2 elektroklep veersysteem vooras

Gelukt! Na een andere veerpc met backup diodes ingesoldeerd en massapunten opgeschoond en na uitmeten elektroklep (was ok) naar de Lexiaman gereden. Daar gaf lex een blijvende fout in de elektroklep, dus waarschijnlijk mechanisch vast. Eindelijk tot het werkelijke euvel geraakt, De klep heb ik bij Jan van Gompel gevonden, de oude verwijderd (dat ging niet zonder slag of stoot) en de nieuwe erin samen met een nieuwe break- hydractive voorasbol . Nog altijd met de spoel LHM erin gaan testrijden en ja hoor ze deinde weer als voorheen!Ik werd een beetje zeeziek, zolang was het al geleden dat ik de corbiard in normaal verende staat had rondgereden. Die stugstandwagen was ik dik beu! (hoewel ze nog goed genoeg(BMW rijdt ook rond)) haar werk deed.Volgende week terug naar de Lex om die fout te wissen en dan zien of het oranje 'proficiat' lampje brandt...Als dit ook blijkt te werken dan krijgt de corbi nieuwe bollen all around en vers groen sop. Mijn LPG backfire probleem is blijkbaar ook opgelost door het vervangen van mijn nieuwe aftermarket lambdasonde door een gebruikte originele Bosch van de Gompelman uit Eindhoven. Nu rijdt ze soepel verend met bollen van 4j oud (uitgezonderd de vooras hydractive) lekker op LPG en ze is uitgerust met een automaat!! DE beste beslissing van mijn autominnend leven! Een automaat Citroen rijdt mijn gedacht nog leuker op Lpg (mixer,geen injectie)omdat als je gas lost ze lekker doorbolt ipv in te houden zoals op benzine. In ieder geval bedankt voor je hulp en de hulp van de gehele xm club nederland die me forumgewijs foto's en docu bezorgden en me zelfs tot in Engeland brachten voor de nodige info. Thanks en greetz from Brugge, België

mbriet
afbeelding van mbriet
RE: hydractieve 2 elektroklep veersysteem vooras

Dag Merty,

Hoe heb je deze voorste elektroklep verwijderd? Ik "liep" tegen deze elektroklep en behuizing aan in een poging het stuurhuis te demonteren. Sommige leidingen krijg ik  niet (goed) los en ik maak liever de problemen niet groter met verdere beschadiging...

Groet,  Menno

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Je wil dus het hele regelblok weg hebben als ik je goed begrijp. 

Systeem is al drukloos aangezien je leidingen los hebt gekregen. Of alleen dat (retour)slangetje wat onder de voorkant uitsteekt? Want dan natuurlijk wel eerst drukloos maken. 
Veerbol er af om ruimte te creëren. 
De voorste veerpootleiding (een van de 2 dikke) kan je met sleutel 17 losdraaien. De leiding zit ietsje verderop bovenop de voorbrug met een boutje 10 vastgeklemd. Dat loshalen en de leiding krijgt een hoop bewegingsvrijheid.
Voor de andere dikke geld ook dat deze in een klem zit. Deze keer niet met een boutje maar gewoon geklikt. Ergens op de voorbrug in de buurt/achter de hoogteregelaar.
Om het geheel wat flexibeler te maken kan je alvast bouten van het regelblok lossen en de montagebeugel loshalen. Montagebeugel zit met 3 boutjes/moertjes door het frame en de 4e is een vaste draadpen met een moertje.
Het blok zelf zit met 3 bouten op de beugel die bovenop het blok te bereiken zijn met een sleuteltje 10.
Voor de rest nog 2 dunne hydrauliekleidingen (sleutel 8) en dan moet het blok er zo uit kunnen draaien.

Met montage.
Zorg dat het blok al op de beugel zit of in ieder geval de bouten er doorheen zijn gestoken. Dat past anders niet meer als ie al op z'n plek zit. 
Zet de beugel en blok niet meteen vast. De draad zoeken van de hydrauliekleidingen gaat een stuk makkelijker als je het blok zelf ook nog enigzins kan manouvreren. 

Oh en @Merty Leuk om nog te lezen hoe het verlopen is. Ben blijkbaar je post toendertijd misgelopen.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.