Hydractive I blijft op sport stand

7 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
MacMike
afbeelding van MacMike
  • 2.0i comfort 1992 Gris Silex
Hydractive I blijft op sport stand

Beste XM liefhebbers,

Sinds kort ben ik weer in het bezit van een XM, een 2.0i comfort uit '92. Een mooie basis uitvoering van het eerste type, zonder fratsen. Er zit wat achterstallig onderhoud aan wat ik nu aan het inlopen ben. Gisteren een tripje naar Chyparse omdat de XM vrij slap veerde en ik geen verschil merkte tussen comfort en sport. Nu bleek dat de 4 bolen bij de wielen van een Xantia waren (niet hydractive). Deze laten vervangen door de juiste bollen en de hydractivebollen zijn netjes gevuld. 

Nu veert de XM echter erg stug, en blijkt deze permanent in de sport stand te staan (wellicht heeft de vorige eigenaar daarom niet-hydractive bollen erop gezet?). Als ik het contact aanzet gaat het lampje van de sportstand niet branden. Wat ik heb kunnen vinden, o.a. hier op het forum, is dat dan de veercomputer in noodstand staat ivm een storing en dat deze uitgelezen en gereset moet worden. Ik ben echter geen elektronica held, en heb geen mogelijkheid (lexia of knipperkastje als ik de berichten hier goed lees) om de VC uit te lezen. Is er iemand die mij hierbij kan helpen of zijn er XM specialisten die jullie kunnen aanraden die hier iets mee kunnen? Ik woon in Amersfoort, maar kan er best even voor in de auto zitten.

Dank alvast voor het meedenken. 

Mike.

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Tja, NIET negatief bedoelt maar als je zelf helemaal geen electronica kennis bezit dag kunnen wij dit Topic wel volplakken maar dan is gebleken dat deze mensen het allemaal teveel aan informatie wordt en het laatste bericht eindigt met zoeits als : ik breng hem wel naar........

Dus bij deze laat ik je een goeie xm specialist zien (ik ben het niet !!!) https://www.entingbv.nl/xm-en-xantia-youngtimers/ Hebben ook nog 2e hands onderdelen in het magazijn liggen !! dus wellicht wisselen ze als eerte de VeerComputer uit en is de diagnose snel gesteld. Succes wink

Of als je je dan toch wat wilt inlezen op de volgende link tikken  https://www.citroen-forum.nl/forums/viewforum/17/ en onderaan het veld de zoekfunctie gebruiken. Tik hierin  "veercomputer".

 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Hydractive I blijft op sport stand

Voor ff de computer uitlezen ben je wat mij betreft welkom bij het clubmagazijn.

Er zijn enkele storingen/oorzaken die de ECU permanent in stugge stand kunnen zetten. Maar 't kan net zo goed zijn dat de hydractiefklep zelf om zeep is of er hydraulisch iets vast staat.

Dus wat dat betreft kan 't van simpel tot ingewikkeld lopen. Maar 't begin is uitlezen van de ECU.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

MacMike
afbeelding van MacMike
  • 2.0i comfort 1992 Gris Silex
RE: Hydractive I blijft op sport stand

Bedankt voor de suggesties. Ik kom graag even langs bij het clubmagazijn, kan ik gelijk ook even kennismaken en ik heb nog wat kleine onderdelen nodig. Graag probeer ik eerst zoveel mogelijk zelf, met de nodige hulp, het is tenslotte een hobby auto. Maar Enting heb ik opgeslagen in mijn favorieten voor als het alsnog nodig blijkt. 

Ik heb al veel berichten hier gelezen op het forum, dus ben nu een beetje bekend met wat er allemaal mis kan zijn. Maar laten we beginnen met het uitlezen. Inmiddels heeft de XM ook even spoepel geveerd na het loshalen van de accupolen, maar nu veert ie weer stug. 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Hydractive I blijft op sport stand

Om teleurstelling te voorkomen: ben je lid van de club? (zie het namelijk niet onder je forumnaaam staan). Anders nog even snel worden. Magazijn is, in tegenstelling tot dit forum, exclusief voor leden.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

MacMike
afbeelding van MacMike
  • 2.0i comfort 1992 Gris Silex
RE: Hydractive I blijft op sport stand

Jazeker, ik ben lid. En als ik het goed heb is het magazijn komende zaterdag open, dan kom ik graag langs.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

Ik heb hetzelfde gehad op mijn serie I.

Punt was dat er geen of onvoldoende spanning op de kleppen kwam waardoor die constant op Sport bleef staan.

Mijn garage heeft toen een truukje uitgehaald en constant 12 volt ergens opgezet, waardoor de wagen heerlijk zweefde totdat een dikke trekker vond dat het genoeg was.

Zoek maar even op het topic V6 gris dolmen, volgens mij heb ik het wel gedocumenteerd daar.

EDIT: Topic onvindbaar........

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.