Beste XMers,
De rubber (kunststof) hydrauliek leiding 5270 EA die in een koker ,,loopt,, vanaf de hogeregelaar naar het retourvat met een aftakking naar het stuurhuis is
gebroken , met een pijpje en 2 klemmen provisorie,s gerepareerd . Ik wil graag een betere oplossing, wie weet raad ? het betreft 1999 CT.
Vast bedankt, Gewo
In principe bestaan de retourslangen / 'octopussen' uit ordinaire brandstofleiding, samengevoegd dmv. plastic slangverbinders. (t-stukjes en y-stukken. Uiteraard wel oliebestendig plastic).
Na de slangen op deze stukken te steken werd er een malletje omheen gedaan waarin wat rubber oid. werd geperst om de koppelingen solide te maken en er wat minder 'houtje-touwtje' uit te laten zien.
Dus wil je een mooiere oplossing?
Haal de bundel uit de wagen, meet de interne diameters en lengtes van de slangen en schaf deze aan inclusief de splits-stukjes.
Voor het fixeren van de slangen op de splits-stukjes kan je dan of gewoon slangklemetjes gebruiken (welke waarschijnlijk wel achter vanalles blijven haken bij terugplaatsen van de bundel) of lekker gaan smeren/boetseren met zwatre PU-kit.
Een gebruikte retour-bundel aanschaffen is eigenlijk kansloos. Deze zijn net zo goed uitgehard en staan op punt van breken als wat je al had.
Een stel verse slangen zijn flexibel en veel hanteerbaarder bij het terugplaatsen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Wellicht kan je hiervoor slagen by Chyparse. Ik heb daar recent ook een nieuwe retourleiding gehaald.
Zie https://ds21.eu/hydraulische-leidingen-en-toebehoren.html