Hydraulisch systeem

20 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
jurjen.van.vliet
afbeelding van jurjen.van.vliet
Hydraulisch systeem

Hallo allemaal,

Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een Citroen XM uit 1994 (2.0i). Dus ben ik
ook maar meteen lid geworden van de XMclub. Eindelijk is mijn jongensdroom in vervulling
gegaan! Vanavond wederom een stukje gereden en toen lichtte af en toe de stoplamp op in
combinatie met de (i). Volgens het boekje moet ik dan direct stoppen en naar de garage
want er is iets mis met het Hydraulische systeem. Kijkend onder de motorkap zie ik dat het
oranje parapluutje heel laag staat dus ik denk dat er LHM-olie bijgevuld moet worden. Kan
ik dit zelf doen en klopt het dat ik deze olie gewoon bij de Brezan of Citroen-dealer kan
halen? Klopt het ook dat ik dit kan bijvullen bij het klepje dat je er zo af kan halen en waar
de slangen op gemonteerd zitten? Ik rijd morgen zowieso even langs de Citroen-dealer maar
misschien kunnen mijn nieuwe vrienden me op dit forum ook helpen. Oh ja; mijn XM heeft pas
118.000km gelopen dus komt dit niet wat snel of is dit gebruikelijk?
Groeten, Jurjen

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Hydraulisch systeem

Hoi Jurjen,

Welkom alhier!

Een te lage LHM stand kan een oorzaak zijn van achterstallig onderhoud. Lees de diverse topics hier over het veersysteem maar eens door, dan zul je al snel begrijpen hoe het e.e.a. werkt. LHM kun je rustig zelf bijvullen tot het paraplutje binnen de 2 rode ringen valt. Check vooraf even de staat van je LHM, dit moet fel groen zijn. Donkere LHM duid op achterstallig onderhhoud en dan raad ik je aan het te gaan verversen/spoelen.

Als laatste we zijn gek op foto's hier.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Hydraulisch systeem

Aanvulling: tijdens het vullen moet de auto in de hoogste stand staan en met draaiende motor.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Hydraulisch systeem

Welkom en gefeliciteerd met je Xm, mooie km stand hoor!

LHM bijvullen kun je zelf inderdaad. Auto in de hoogste stand zetten en met draaiende motor kijken naar het niveau van het oranje parapluutje. In de hoogste stand moet je hetg niveau aflezen en moet het pluutje tussen de streepjes staan. Is dat in de rijstand al niet het geval dan eerst bijvullen! Anders zuig je waarschijnlijk lucht je systeem in. Normaal gezien raak je geen LHM kwijt, maar misschien is er ooit ververst en te weinig in gegaan oid. LHM vullen via de grote dop op het zwarte LHM reservoir.....

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: Hydraulisch systeem

Nou, als het al zo laag staat zal ik er eerst in de normale stand bijvullen tot dat het parraplutje goed staat, daarna in de hoogste stand en nog een keer bijvullen totdat het paraplutje goed staat. Zo voorkom je dat je lucht rond gaat pompen. als je hem met veel te weinig LHM in de hoogste stand zet.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Hydraulisch systeem

EDIT: Jongens jullie maaien gewoon al het gras voor mijn voeten weg! :lol:
in de bovenstaande 3 posts staat exact wat ik hier wilde melden. Oh, behalve:

Welkom en gefeliciteerd met je XM!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Hydraulisch systeem

Hahaha, zelfs dat had ik al geschreven :mrgreen:

jurjen.van.vliet
afbeelding van jurjen.van.vliet
Re: Hydraulisch systeem

Hallo allemaal,

Wat een leuk en actief forum! Ik zal in de loop vd week wat foto's maken en uploaden.
Laatste vraag; kan ik ergens zien of de LHM-vloeistof velgroen is ipv donker van kleur?
En; dus eerst in de laagste stand bijvullen totdat parapluutje goed staat en daarna in hoogste stand om lucht in het systeem te voorkomen. Klopt?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Hydraulisch systeem

Wat dacht je van het vuldopje eraf halen en een witte zakdoek erin dopen en ophalen? :D

Papier kan natuurlijk ook.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

jurjen.van.vliet
afbeelding van jurjen.van.vliet
Re: Hydraulisch systeem

Mark zegt:

Wat dacht je van het vuldopje eraf halen en een witte zakdoek erin dopen en ophalen? :D

Papier kan natuurlijk ook.

TOP BEDANKT!!

groeten, Jurjen

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: Hydraulisch systeem

jurjen.van.vliet zegt:

En; dus eerst in de laagste stand bijvullen totdat parapluutje goed staat en daarna in hoogste stand om lucht in het systeem te voorkomen. Klopt?

Nee,

Peilen moet in de hoogste stand, dan moet het paraplutje goed staan. Maar ik gok dat er niet genoeg LHM in zit om in de hoogste stand te gaan, Dan raakt het vat tijdens het omhoog pompen leeg en ga je lucht rondpompen.
Dus eerst maar alvast afvullen in rijstand tot het paraplutje goed staat, en dan pas in de hoogste stand zetten, zodat hij in ieder geval niet droogloopt en er overal lucht in het systeem komt.

jurjen.van.vliet
afbeelding van jurjen.van.vliet
Re: Hydraulisch systeem

Quoten van het voorgaande bericht is niet nodig. :moderator:
Ok, duidelijk. En als het ververst moet worden, moet dit zeker bij de Citroendealer? Is dat een duur geintje?

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Hydraulisch systeem

De vraag wordt dan vooral: hoe handig ben je, en ben je bereid om te leren?
En ook: wil je vooral geld of bloedzweetentranen investeren in je XM?

Ga niet naar zomaar een Citroën-dealer, wil ik nog als laatste zeggen. De XM is een zeer specifieke auto met zeer specifieke onderdelen en 'geintjes'.
De meeste reguliere dealers hebben allang geen XM-kennis meer in huis, of je moet er toevallig 1 treffen met een XM-fanaat als monteur.
Er zijn diverse XM-specialisten in den lande.
Als je zelf wil knutselen zijn er altijd wel forumleden bereid om je te helpen c.q. van bijdehand commentaar te voorzien :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
jurjen.van.vliet
afbeelding van jurjen.van.vliet
Re: Hydraulisch systeem

Quoten van het voorgaande bericht is niet nodig. :moderator:
Ik wil graag leren en geld besparen dus ga zelf aan de slag of naar een specialist. Ik woon in Hoofddorp en volgens mij zit er een specialist in Abbenes.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Hydraulisch systeem

v.d. Laan in Abbenes is inderdaad een prima keuze als je geen tijd/zin/moglijkheid hebt om aan je XM te werken.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Hydraulisch systeem

jurjen.van.vliet zegt:

Hallo allemaal,

Wat een leuk en actief forum! Ik zal in de loop vd week wat foto's maken en uploaden.

Ook een warm welkom van mijn kant, ik wil wel een vlees keuring komen doen? :mrgreen:

Bij de weg, open een eigen topic en zet daar ook de foto's neer. :wink:

jurjen.van.vliet
afbeelding van jurjen.van.vliet
Re: Hydraulisch systeem

Ok, ik ga binnenkort een topic openen.
Bedankt!

jurjen.van.vliet
afbeelding van jurjen.van.vliet
Re: Hydraulisch systeem

Beste XM fanaten,

Op aanraden van diverse techneuten vandaag de LHM vloeistof gecheckt en deze is nog brandschoon en felgroen van kleur. Verversen was dus niet nodig. LHM vloeistof gekocht want in de hoogste stand stond het pluutje niet op de juiste hoogte (op de normale stand wel!). Ik heb er ongeveer een longdrinkglas extra LHM vloeistof bijgegoten en nu is het niveau goed. Ongeveer 50km gereden en geen lampje meer zien oplichten (stop icm (i)). Conclusie: alles lijkt zo te zijn zoals het moet. Hartelijk bedankt allemaal voor jullie tips!

Groeten, Jurjen

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Hydraulisch systeem

Hallo en welkom, alles al gezegd door alle voorgangers....
Gefeliciteerd met je jongensdroom ! :mrgreen:

Luceo non uro....

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Hydraulisch systeem

+1 :thumbup: