Dit forum is een verse start, en ik wil dit topic graag to-the-point houden, als dat mag van jullie, dus voor goede inhoudelijke bijdragen, alvast mijn onstuitbare dank.
Want op de andere citroen forums moet ik tussen al dat geleuter doorlezen.
Aangezien er zoveel gedoe is over die blauwe olie van Renard (Hyken Glacial Blue), dacht ik zo dat we als eerste maar eens moeten beginnen met de technische specificatie van LHM+ en die Glacial Blue.
_____________________________________________________
LHM + Specificatie volgens TOTAL
http://www.lubadmin.com/upload/produit/FichePDF/lang_1/4308.pdf
_____________________________________________________
_____________________________________________________
LHM + Specificatie volgens Kroon Oil
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productcatalogus.php?prodid=124&m=specs
_____________________________________________________
_____________________________________________________
LHM + Specificatie volgens MP Oil
http://www.mpmoil.nl/pdf/nl/producten/specialiteiten/hydraulic/pb-25000.pdf
_____________________________________________________
_____________________________________________________
Hyken Glacial Blue volgens Kendall Motor Oil
http://www.kendallmotoroil.com/NR/rdonlyres/7823A111-C172-4E71-AF9E-A0A1ED1FE00D/0/K_Hyk_Glacial_Hyd.pdf
_____________________________________________________
Nou Jos, wat is dus de conclusie?
Ik zie weinig verschillen.
Gewoon de goedkoopste?
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Hi Jan,
Ok, weinig tijd gehad de laatste tijd, maar toch...
Als er hier iets niet klopt,hoor ik het graag van jullie
Een compilatie van de specificaties...
.................................................................. LHM ..............Glacial Blue
Kinematische Viscositeit -40C [cSt] .......... 1,175.00 ............ 3,341.18
Dynamische Viscositeit -40C [cP] ................ 985.83 ............. 2,840.00
Kinematische Viscositeit +40C [cSt] ................ 18.00 ................ 14.90
Dynamic Viscositeit +40C [cP]......................... 15.10 ................ 12.67
Kinematische Viscositeit +100C [cSt]..................6.30 .................. 4.40
Dynamic Viscositeit +100C [cP]..........................5.29 .................. 3.74
____________________________
Hoe hoger de viscositeit, hoe stroperiger de vloeistof is.
Kendall is dus ...
'Dikker' bij extreem lage bedrijfstemperatuur
'Dunner' bij hogere (normale) bedrijfstemperatuur
Verder zegt Kendall zelf...
Kendall Hyken™ Glacial Blu Hydraulic Fluid is a premiumquality, antiwear hydraulic fluid developed for use in industrial, mobile and marine hydraulic systems operating in extremely cold climates.
_______
Ja, voor marineschepen en industriele toepassingen is de levensduur natuurlijk in principe wat langer dan voor een auto en slijtage kost dan enorm veel geld (dure onderdelen en hoge kosten van het niet in gebruik kunnen zijn). En het lijkt mij dat warmdraaien in dit soort toepassingen geen probleem is, maar met een auto wil je toch eigenlijk meteen kunnen wegrijden.
Dus in Noorwegen zou ie in de winter wel eens te dik kunnen zijn voor een Citroen, in ieder geval voordat de optimale bedrijfstemperatuur is bereikt. Ik denk dat de Citroen ingenieurs daar rekening mee hebben gehouden. Dus... bij normale bedrijfstemperatuur de juiste viscositeit en bij lage temperaturen nog steeds voldoende vloeibaar om er meteen mee weg te kunnen rijden (een uitstekend compromis, dat waarschijnlijk helaas wel ten koste is gegaan van de smerende eigenschappen).
Hydraulische vloeistof die speciaal is ontwikkeld voor industriele toepassingen en marineschepen met een lange levensduur, waar smering van onderdelen in het systeem zeer belangijk is - en ook voor extreem koud klimaat is door die smerende bestanddelen dus dikker dan bijvoorbeeld LHM bij die lagere temperatuur.
De response is bij extreem lage temperatuur (wat hydrauliek betreft) dus zelfs slechter dan LHM maar zou voor een auto in Noorwegen wel eens ten koste kunnen gaan van de veiligheid. Het is immers niet zo erg dat je je auto in de prak draait, maar wel dat als je geen tijd hebt om op te warmen (plotseling nodig om iemand naar het ziekenhuis te brengen of zo) dat dat ten koste zou gaan van de veiligheid ( de remmen gebruiken immers dezelfde LHM!).
Mijn conclusie is voorlopig...
1. Dat blauwe spul is dikker bij lagere temperatuur dan LHM en ik denk dat dat aan die extra stofjes ligt die die zogezegde smerende eigenschappen zou verbeteren.
2. Als je in een normaal klimaat woont, is Kendall qua hydraulisch response iets beter, maar de dempende eigenschappen zijn wel wat minder.
3. Alleen als je in een extreem koud klimaat woont, zou je wel even de motor moeten warmdraaien voordat je ermee weg rijdt, maar dat moet je dan misschien wel sowieso doen.
4. Bij de bedrijfstemperatuur maakt het allemaal niet zo veel uit (hoewel Glacial Blue wel wat beter zal smeren).
Belangrijkste overwegingen lijken mij daarom..
1. de verkrijgbaarheid
2. de kosten
3. en een beetje vertrouwen in de ingenieurs van Citroen
Mijn keuze valt in ieder geval op LHM.
En als je dan toch blauwe olie gaat gebruiken EN ook nog eens je bolletjes gaat opboren, raak je volgens mij nogal wat demping kwijt en de bedoeling van vering is toch echt om die energie te dissiperen en niet om al die energie om te zetten in een stuiterend gedrag (hard bij -40 en stuiteren bij +30)
Mijn advies dus... hou de auto zo origineel mogelijk (dan blijft het ook een Citroen zoals Citroen 'm heeft ontworpen).
Trouwens ... volgens Kendall wordt LHM+ ook aanbevolen voor onder andere ... Jaguar en Rolls Royce.
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productcatalogus.php?prodid=124&m=recommend
Ik bevind me met LHM dus in goed gezelschap :wink:
___________________
Eenheden geconverteerd met behulp van ...
http://www.convertworld.com/nl/dynamische_viscositeit/Centipoise.html