info betreft V6.24 laatste type gevraagd

18 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
cevisxm
afbeelding van cevisxm
info betreft V6.24 laatste type gevraagd

Wie kan mij verwijzen naar een tekening van het motorblok van eeen V6.24 laatste type. ik wil namelijk graag weten hoe ik de achterste (uiteraard ) nokkenaskeerring moet vervangen. kan ik dit doen met alleen het tandwiel los halen of hiervoor het complete nokkenashuis (zo noem ik het maar) verwijderd worden.

en moet ik de gehele distributieriem wel of niet loshalen (en dus vervangen, met alles erop en eraan).

Mijn dame lekt namelijk olie zodra de motor warm wordt krijg ik allemaal verbrande olie rook walmen onder de kap vandaan. klepdeksel pakking heb ik al vervangen dus deze is het niet. de koppakking lijkt mij niet te lekken anders kan het nooit op de uitlaat komen.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: info betreft V6.24 laatste type gevraagd

Dat is inderdaad een bekend euvel waar dit type motor op een gegeven moment gaat lekken.

Ik heb het kort geleden bij mijn Multimedia ook laten vervangen. En inderdaad is toen ook direct de distribuitie vervangen.

 

__________
Crepuscule

cevisxm
afbeelding van cevisxm
RE: info betreft V6.24 laatste type gevraagd

Heb je dit laten doen of heb je dit zelf gedaan.

Zal wel flink in de papieren lopen zeker.

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Als ik het WPHB mag geloven worden de nokkenaskeerringen na revise van een kop op het plaats geslagen dmv van een stempel C.0187 D.

Wij, leken, zouden dat doen met een dop ..... . Aangezien je ze dus, aan het eind van de revisie op hun plaats moet slaan zou dat, naar mijn mening, betekenen dat je ze eruit kan trekken naar verwijderen van poelie 8 en (misschien ook wel niet) opsluitplaat 6.

https://www.qclt.com/html/%E6%A0%87%E8%87%B4307_607%E7%BB%B4%E4%BF%AE%E6%89%8B%E5%86%8C/607/info/gb/b1eg1tk3.htm

 

Die DB riem kan je dan gelijk vervangen afhankelijk van je km-stand............

Deze link heb ik gebruikt voor vervangen van mijn V6 DB-riem

https://www.youtube.com/watch?v=p1nBbbUZWKQ&t=198s

Oh ja, vervang dan ook gelijk de geleiderollen, spanner, waterpomp en multieriem.

 

Succes met je project !!

 

 

 

 

cevisxm
afbeelding van cevisxm
RE: info betreft V6.24 laatste type gevraagd

Citroen26

Veel info dank je. Ik merk aan mezelf dat ik denk,  waar begin ik aan. Eigenlijk is het natuurlijk alleen riem wisseling (wat al lastig genoeg is) met als extra uitstapje het los halen van de poelie en verwijderen cq plaatsen van een keerring.. Begrijp ik uit de omschrijving dat ik de nokkenas moet blokkeren voordat ik de poelie los haal?

Oeps moet eerst maar effe kijken of dit niet te hoog gegrepen is.

Ik realiseer dat als de eerste keerring het nu begeeft de rest volgt, de levenduur zal wel gelijk zijn. De achterste is natuurlijk door de temp het meest kwetsbaar. Dus alle 4 vervangen is de beste logisch stap.

 

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Mmm, die nokkenassen zul je zeker moeten borgen maar op het moment dat je die poelie verwijderd om de keerring te vervangen verdraaid die nokkenas !! Nou zul jezelf creatief bezig moeten met tipex om dit te ondervangen.  Je zou het kunnen oplossen door de positie van de poelie t.o.v. de DB-riem te markeren en als je de overige 3 keerringen ook wilt vervangen de poelie's 1 voor 1 te verwijderen en weer terug te zetten.

Het is inderdaad een pittig klusje.  Het borgen heb ik toen gedaan d.m.v. een 4 tal M8 draadeinden erin te steken Dit kan natuurlijk ook met een 4 tal M8 bouten.  Maar markeer vooral de positie van de poelie's t.o.v. de DB-riem zodat je ten alle tijden kan terugvallen op de oude situatie !!    vanaf 1min25  https://www.youtube.com/watch?v=VAuqOAp72m0

cevisxm
afbeelding van cevisxm
RE: info betreft V6.24 laatste type gevraagd

Citroen26

 

 

theoretisch snap ik het allemaal en heb ik ook wel een beeld van wat ik moet doen en mogelijk tegen kan komen.

Maar ik moet niet halverwege blijven hangen of er niet meer uitkomen. Dus ik moet het goed overwegen of ik het zlef ga doen.

Toch lijkt me wel een uitdaging.

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: info betreft V6.24 laatste type gevraagd

Succes met je afweging.

cevisxm
afbeelding van cevisxm
RE: info betreft V6.24 laatste type gevraagd

Dankno

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Bij mij was de rekening zo’n 1900,- voor de hele reparatie, incl. distributieset en ook Apk 

Oh, en ook het verhelpen van een LHM lekkage...

__________
Crepuscule

cevisxm
afbeelding van cevisxm
RE: info betreft V6.24 laatste type gevraagd

citroen26

 

mooie foto het lijkt er op dat de de poelie er af is van de 2de nokkenas en dat je toch de nokkenes heb weten te blokkeren (of hebt laten doen), dat is hoopvol dat betekent dat ik de poelie eraf kan halen zonder dat nokkenas veranderd van stand. Of de grondplaat waarop de poelie zit moet er ook af, maar dat zal jij ook wel niet weten?

 

Het geeft in ieder geval weer hoop.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: info betreft V6.24 laatste type gevraagd

Nee ik heb het dus laten doen bij Ceulen &Ko in Groningen maar ben halverwege eens gaan kijken en heb toen deze foto gemaakt. Van de hele procedure weet ik niet veel...

__________
Crepuscule

cevisxm
afbeelding van cevisxm
RE: info betreft V6.24 laatste type gevraagd

Veen

 

Oke toch bedankt voor foto mooi plaatje, lijkt wel of ik dus iets kan waarnemen, dus mogelijk een waardevolle foto.

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

Dan nog het afstellen, doordat de tandriem los is genomen moet de timing van de nokkenassen opnieuw worden afgesteld.

Dat is een secuur werkje, zonder het juiste gereedschap lukt dat eigenlijk niet.

https://www.problemcar.nl/nl/particulier/peugeot/192226-vervanging-distribut.html

https://www.youtube.com/watch?v=p1nBbbUZWKQ

Hier wat enkele filmpjes, je bent een kei als het je lukt.

 

 

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Heerlijk als je zo'n blok gewoon op een werkbank kunt aanpassen.

Ik heb binnenkort zo'n ES9J blok op voorraad met maar 140.000 op de teller. Voor als het blok uit mijn Multimedia ooit het loodje legt. Ik heb er immers al aardig wat kilometers op zitten en als er over een paar jaar iets met het blok gebeurt weet ik niet of ze dan nog eenvoudig te vinden zullen zijn. Regeren is vooruitzien zullen we maar zeggen  

__________
Crepuscule

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Dat blok dat in de XM V6 vanaf 1997 zit is een XFZ blok.  Zo rond 2005 is men overgestap op de XFX met 211 PK extra (ES9J4S) en ook nog wat zuiniger in gebruik (variabele kleptiming). Daar zijn er nog genoeg van voorradig. Mocht ik t.z.t. nog steeds niet uitgekeken zijn dan schaf ik die t.z.t.wel aan   Het is al gedaan getuige onderstaand foto.

https://nl.wikipedia.org/wiki/V6_ESL-motor

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Waar staat dat XFZ dan eigenlijk voor?   Ik dacht dat deze V6-motor bij PSA een 'ES-motor' heette.

__________
Crepuscule

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: info betreft V6.24 laatste type gevraagd