Xmmers,
In mijn wagen zit een temperatuurregelaar middels een draaiknop.
De aanjager heeft een vijftal standen en een auto stand.
Nu heb ik het idee dat de wagen niet meer koelt.
Ik bedoel het volgende in de wagen is het warm en ik zet de blower op stand auto en de aanjager gaat op full power
maar hij stopt daar al snel mee terwijl het nog duidelijk warmer is dan de gevraagde temperatuur en warmer dan buiten.
Ik zie dat de betreffende regelaars ( binnen / buiten ) en stand blowers middels motortje prima werken.
Nu is mijn vraag wat stuurt de temperatuur knop aan? De temperatuursensor met fan doet het wel.
Zou de temperatuursensor defect zijn ? Of wordt er door de temperatuur knop een bepaalde klep aangestuurd die warm en of koud mengt?
Groet,
Mark
Dag Mark,
Denk dat de beruchte F2 zekering niet helemaal meer goed is. Ding zit in de motorruimte en is van 30A. Volgens mij heb je een type 1 en helemaal zeker weten doe ik niet.
Voelertje in plafond oké? Dat is het regelorgaan qwa temperatuur.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Inderdaad, daar zou ik ook aan denken. Ik had last van een niet warm wordende XM in de winter. Ding vervangen en het euvel was over..
Dat ding in het plafond kan je doormeten.
Plafoniere losmaken, dan pak je hem er zo uit. Kan je mooi gelijk de rommel er uit vissen!
Met de stekker los moet je ongeveer 5,7kOhm meten bij een graad of 20.
Als de sensor warm maakt (dat bolletje in de aanzuigopening) dan verandert de meetwaarde.
Jan,
Die plafoniere had ik al los.
Ik zag de fan wel draaien.
De fan zit in een soort kokertje ( zwart ). daar zit dan ook nog de sensor in neem ik aan?
Als ik het nog goed voor ogen heb lopen daar twee draadjes naar toe.
Deze moeten dan allebei los en dan op die contacten de weerstand meten?
Als het b.v. 30 graden in de wagen is dan moet ik b.v 10 kohm meten?
Groet,
Mark
Nog even een update.
Oorzaak is toch het kachelklep motortje.
Nu nog even zoeken naar een ander exemplaar.
Groet,
Mark
Hey Mark,
sorry voor het late antwoord!
Je kan de servo meestal ook zelf fixen.
Demonteren gaat het beste als je dat witte blok met stekkers er af haalt (2x nr10 pijpsleutel)
Dan met een stompje met kruiskop de twee schroeven van de servo los maken.
Als je het kastje van de servo los schroeft, dan zie je een elektromotortje.
Dat kun je uit elkaar halen en dan de koolborstels recht maken met een stukje schuurpapier.
Je buigt gewoon die kleine metalen nokjes een stukje terug tot het metalen deel van het plastic achterkantje af komt.
Het loopvlak van de koolborstels wordt rond, en dan raken ze net het volgende kontaktvlak van de commutator te vroeg.
Met een 9V blokbatterij zijn ze dan nog wel te verzetten, mocht de kachel op heet blijven staan.
In elkaar zetten gaat het makkelijkst door aan de achterkant van het plastic deel een stukje papier te steken waardoor de koolborstels van elkaar blijven staan terwijl je de as van de motor er tussendoor steekt.
Nokjes weer terug buigen, en dan doet ie het weer een hele poos!
LET OP: je kan het motortje verkeerd om in elkaar zetten, en dan loopt ie verkeerd om.... (schade, schande en die dingen meer)
Kijk bij demontage even goed welke kant van het metalen deel er boven zit, en welke kant onder.Bij die van mij stond er een stip op de bovenkant.
Als je het motortje weer terug zet, er voor zorgen dat het pijltje op het tandwiel van de potmeter tegenover het pijltje van het grote tandwiel staan.
Jan,
Ik heb het motortje al uit elkaar gehad en gerepareerd.
Alsnog dank voor de duidelijke beschrijving voor eenieder die ongetwijfeld dit probleempje ook een keer zal treffen.
Groet,
Mark
Hey Mark,
super dat ie het weer doet!!
Ik geloof niet dat hier al een sticky van is, of wel?
Ik heb nog wat plaatjes hierbij, zal ik die er eens in pleuren?
Jan ,
De fototjes van de reparatie van het motortje zou ik er inderdaad bij plaatsen.
Zal je tekst ook nog weer verduidelijken.
Groet,
Mark
Ik heb laatst ook de servo gedemonteerd en de koolborstels weer recht gevijld, waarna het ding het weer wilde doen. Een paar foto's ter herinnering en lering:
De servo, mijne stond op ' heet '.
Hier zat de servo in, wederom standje heet
Servo binnenwerk, let op de pijltjes
Motortje open gemaakt, met de koolborstels in beeld. Even recht vijlen, en het werkte weer.
Overigens was het inbouwen een crime, tot ik - zoals al op het forum beschreven - tijdens het erin frutsen tegelijk de temperatuur aanpaste. Anders krijg je dat tandwieltje niet meer in zijn slotje.
Het kost je wat tijd, en je rug, maar dan zit je er weer warmpjes, of koeltjes, bij.
Groet, Martijn
M. van Riet