Hallo xm liefhebbers,
Mijn kachel is ermee gestopt van de ene op de andere dag,alles nagekeken,zekeringen ook de 30A.Ik meet geen 12v op de bedrading.De aanjagermotor zelf doet het wel op een aparte accu.Zit er misschien nog ergens een relais?Het is een type 2 van '94 3.0 v6.Wie heeft nog en tip voor mij?Groeten Erwin.
Bedoel je de kachel? Of de aanjager/blazer? Transistoren op de motor stuk? Weerstandjes in de stroomvoorziening stuk?
HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography
ik bedoel de aanjager onder het dashbord.
Erwin
Dan hou ik het toch op de zekeringhouder. Die zal wel zo ver gesmolten zijn dat de klemmetjes net geen contact meer maken met de zekering.
Heb nogmaals de 30A zekering en zijn houder bekeken,die zien er goed uit de zekering is heel en ik meet gewoon 12V op de bedrading!!
Erwin
Bij mij zag het er op het eerste gezicht ook prima uit. Toch bleek het niet ok te zijn.
Dat zag je pas goed toch ik de boel echt los had. Je zit toch een beetje in het donker naar iets zwarts op zwart te kijken.
Kijk anders hier even, dat gesmolten plastic zag ik pas bij 2de inspectie:
http://www.xmclub.nl/forum/topic?f=8&t=550&start=525
De ventilator doet het weer een beetje als ik aan zekering F5 (radio,display,klokje)zit te rommelen,hij draait dan even en houdt er dan weer mee op?Zit er ook nog ergens een relais achter het dashbord kastje?Het relais in de zekeringkast is goed.
Erwin
Hij doet :dans: het weer,het was inderdaad de F2 die niet fris meer was.Allemaal bedankt voor het meedenken.Gr Erwin
Erwin
Ya welcome.
Is het nu F2 of F5 en welke , onder de motorkap of in het interieur? :shock:
( Voor degene die er later ook mee te maken krijgen)
bij een automatische airco is het vaak de F2 onder de motorkap zoals je ook in mijn topic kunt zien...
Ja lijkt mij ook ; maar omdat TS het over F5 had dacht ik , ff checken :wink:
Het was de F2 onder de motorkap,deze was behoorlijk ingebrandt,alles schoongemaakt toen deed hij het weer.
Erwin
Toch weer die vermaledijde F2 :evil:
Ben blij dat je `t gevonden hebt joh. :)
Dan zou ik die toch rap voor een zwevende zekering gaan vervangen, straks brand je de boel uit.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Eens met Mark: Vroeger of later ga je hier idd weer last mee krijgen. En dan eerder vroeger :wink: Gezien de gigantische stromen die over deze zekering lopen zou ik zelf ook geen risico nemen. Vrijwel iedere XM die ik gezien heb heeft dit al gemodificeerd; het is een wonder dat die van jou het nog zo lang gedaan heeft.
Net als die van mij, sinds '98. En de enige reden dat er (merkbare) problemen kwamen was omdat ik de zekering er uit geforceerd had.
Daarna uitvallende aircodisplay/blower, daarvoor geen probleem. Maar zoals te zien is de boel wel redelijk aan het smelten gegaan....
Wat nu wel het probleem is als ik de aanjager op 4 of 5 zet de zekering eruit vliegt!(F2 onder de kap)1 t/m 3 gaat goed.
Erwin
wat voor zekering zit er in dan?
Ik denk dat je massa-kabel bij de blower zelf aan het wegsmelten is (of de weerstand op de blower is gewoon aan het sneuvelen), heb je de blower al in je handen gehad om te inspecteren!?
Bij mijn vaders Xm is dit ook gebeurt, kijk daar even naar voor dat je je Xm kunt gaan blussen. :wink:
Check eerst de zekeringwaarde zoals Maarten zegt. Dat ding hoort 30A te zijn. Sommigen vervangen die door 40A wat ik een beunoplossing eerste klas vind want je verdoezelt het probleem en die zekering is een beveiliging. Als 30A er uit piept is er gewoon iets niet in orde.
In mijn instuctieboekje staat bij F2 een 10A zekering ik heb er nu een 15A in.Wat de bedrading betreft op de aanjager,die zijn goed,maar ook al eens vernieuwd volgens mij.
Erwin
Euhhh, F2 onder het dashboard is inderdaad 10A maar dient de remlichten bij zowel type 1 als 2. De andere F2 (type 2) zit voor het luchtfilter in de motorruimte.
Dat klopt,maar ik had het echt over de F2 onder de motorkap.En in het boekje staat 10A bij F2 of zou dit niet kloppen?Ik durf eigenlijk geen 30A in te doen,ben bang dat de boel dan opbrandt.
Erwin
Onder de motorkap zit een ander type zekering, en op deze plek hoort echt een 30A.
Doe jezelf een lol en voer gewoon de modificatie uit. In de tijd die je nu al kwijt bent met zoeken had je het al gedaan kunnen hebben en rijd je lachend en blowend rond. 8) (that came out sounding wrong :grijns:)
Dat ga ik dan toch maar even doen.Bedankt voor de reactie's.
Erwin