Ik heb een kleine koelvloeistoflekkage bij de wartel naast de multiriem, boven de dynamo, daar zweet koelvloeistof uit die op de dynamo belandt. Als de auto een paar dagen stil heeft gestaan zie ik dat er ook vloeistof op de grond ligt. Hierdoor moet ik regelmatig bijvullen. Zit hier een pakking in die wellicht lekt en zo ja, weet iemand hoe ik hier aan kom?
Kleine koelvloeistof lekkage
za, 11/11/2017 - 17:18
#1
- V6 VSX Inclusive 1998
Kleine koelvloeistof lekkage
Dank je. Je hebt gelijk, het is inderdaad hydraulique lekkage en inderdaad langs de grote moer. Ik zal eens kijken of ik een passende o-ring kan vinden. De koelvloeistof lekkage moet dus ergens anders vandaan komen.
Let wel op het materiaal van de o-ring. Beste is om te bestellen bij de dealer op onderdeelnummer, dat kan ik wel voor je opzoeken als je dat nodig hebt. Dan weet je tenminste zeker dat je de goede hebt.
Koelvloeistoflekkage kan uit die regio komen van het reservoir zelf, die willen nog wel eens onderop lek gaan bij de naad.
Ook de dop van het expansievat lekt wel eens. Gewoon nieuw bij de dealer te verkrijgen.
Met vriendelijke groet, Edwin
Als je het nummer voor me wilt opzoeken Djidde, graag!
Edwin ook dank voor je tip. Ik zie geen nattigheid rond de dop, hij lijkt goed af te sluiten. Ook geen damp uit de uitlaat, dus lekkage langs de koppakking lijkt me ook niet waarschijnlijk. Ik zal nog eens goed onder het reservoir kijken.
De garage heeft het vat een keer op druk gezet maar toen zagen we ook geen lekkage.
Groet,
Tom
Laat de auto maar eens stationair draaien met de dop vh koelvloeistof vaatje eraf, geef je gas en zie je dan bubbels > koppakking lek, zie je geen bubbels dan moet je verder op zoek.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Je ziet ook geen lekagge maar wittige aanslag rond de dop en als je in de dop kijkt witte sporen over het rubber waar hij zou moeten afsluiten op het expansievat
Met vriendelijke groet, Edwin
Dank je Edwin. Ik heb dat vandaag eens goed geïnspecteerd maar de dop is schoon aan binnen en buitenkant. Het blijft mysterieus waar het weg lekt.
Vriendelijke groet,
Tom
hmmm zie net dat het een V6 is, welk type? de 24 klepper of de oudere 12 klepper 170 Pk versie?
In het laatste geval zitten er 2 stalen pijpen in het V gedeelte, tussen de cilinders die de ene zijde met de andere zijde van de motor verbinden. De pijpen zitten met o-ringen in het blok, als het daar lekt dan zie je zo niks, want het word er heet dus wat eruit komt verdampt. Je moet het hele inlaat traject eraf halen om er uberhaupt bij te kunnen komen. Geen leuk klusje en als je er leksporen vind dan..........
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Hallo Mark, het is een 24V met nog maar 167.000 km op de teller. Dus net ingereden zou je zeggen.
Dat blok weet ik te weinig van wellicht dat Gerrie daarover iets zinnings kan zeggen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Zoals beloofd hierbij nog de onderdeelnummers van O-ringen van de HD Pomp. Dit gaat dan om de 6+2 plunjer pomp aangedreven door een multiriem, niet de oudere variant aangedreven door een V-snaar zoals op de oudere typen V6!
De nummers 4 en 5 zijn hierbij de boosdoeners.
Beiden zijn nog te krijgen bij de Citroëndealer.
Onderdeelnummers:
O-ring nummer 4: 4026 87. Adviesprijs Citroën: €2,60.
O-ring nummer 5: 4026 88. Adviesprijs Citroën: €2,60.
Trouwens; heb je ook aan de binnenkant van de olievuldop gekeken of daar soms wat witte smurrie aan zit?
Dank je wel Djidde. Aan de binnenkant van de olievuldop zit ook geen witte smurrie, ziet er allemaal goed uit en de olie is nog schoon. Dus koppakking lekkage lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Dat lijkt in ieder geval goed nieuws. Zijn er plekken in de motorruimte waar het wat vettig is en een beetje zoetig ruikt?
Kachelradiateur kan ook lekkend zijn. Toevallig meer last van beslaande ruiten? De radiateur zit aan de linkerzijde van de passagierskant (dus rechterkant van de tunnel).
De enige natte plek die ik zie is de dynamo, dus onder de HD pomp, maar dat is dus LHM. Misschien gemixt met koelvloeistof maar waar het dan uit komt heb ik nog niet ontdekt. Beslagen ramen heb ik niet, maar ja, meestal heb ik de airco aan. Ik zal hem eens uit zetten en kijken of de boel dan wel beslaat. Lekke kachelradiateur heb ik bij mijn vorige XM ook een keer gehad, toen was de hele mat van de bijrijder nat.
Als je airco gebruikt krijg je met (beperkte) lekkage in de kachjelradioteur juist beslagen ramen, omdat de vettigheid van de KVS in het luchtkanaal lekt en het interieur wordt ingeblazen. Zonder airco krijg je zeker beslagen ramen als het koud is buiten. Even de uitgang aan de rechterkant van de tunnel (passagierskant, de diepst zittende opening, dus niet het roostertje) eraf schroeven (2x torx) en met een dot keukenpapier er diep doorheen vegen. Als die schoon blijft of in ieder geval niet vettig nat, dan is er geen KVS lekkage van de kachelradiateur.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
LHM lekkage is inmiddels opgelost door nieuwe ring te plaatsen, met dank aan Djidde. Ik dacht dat de vloeistoflekkage uit het onluchtingsdopje van de radiateur kwam, dat was nat. Dit dicht gemaakt, maar nog steeds lekkage. ER ligt een plasje koelvloeistof op de bak. Ik heb de slangen die daarboven lopen vaster gezet, maar probleem blijft. Als ik de beschrijving van flurriegurrie lees zou het het 2e expansievaatje kunnen zijn. Maar hoe kun je dat in hemelsnaam bereiken?
Alle slangaansluitingen aangedraaid, bleek niet de oplossing. Uiteindleijk naar de garage gebracht. Het bleek dat thermostaatrubber + o-ring verdroogd waren. Ze zijn een dag bezig geweest om het uit te graven en weer in te bouwen. Maar nu is het weer in orde.