Ik heb 'n XM uit 1994. Sinds een jaar of 4 problemen met de ventilator.
Bij meneer Citroën (Stadionplein) geweest, 'n modulator achter 't dashboardkastje vernieuwd. 3 thermocontacten op 't motorblok, 2 relais boven linker koplamp, 1 relais boven rechter koplamp. Maand geleden de ventilatormotor vernieuwd. Huidige probleem: slaat pas aan bij 100 graden. Vraag: wie weet waar 't blauwe (bovenste), 't bruine (middelste), groene thermocontact (onderste) en de drie relais boven de koplampen. Volgens meneer Citroën is de bruine voor de airco, die ik niet heb. Als je wat weet, zou ik blij zijn met wat antwoorden.
Groet Rob.
Koeling.
za, 08/11/2008 - 17:17
#1
Koeling.
Hallo Rob,
Over welk type XM hebben we het?
Wat ik zo even in de vraagbaak kan vinden moet de eerste fan aanslaan tussen de 90 en 95 graden.
De nauwkeurigheid van het metertje in de auto zou hier ook een rol kunnen spelen.
Groet, Piet
inderdaad: over welk type XM hebben we het?
zit n.l. nogal wat verschil tussen de elektr. schema's
Haai Piet, tof dat je even reageert. Het is een XM 2.0 16v. uit 1994. Omdat ik al een tijdje last heb met die koeling, denk ik, dat de fan ook minder snel draait bij 90 graden dan bij 100. Kan ook zijn dat het motortje verrot was (laatste vernieuwing). Leukste is dat geen dealer mij kan vertellen, welke sensor waar voor is. Bruine sensor is voor airco (heb ik niet) Blauw is voor meterjes, d.m.v. loskoppelen ontdekt en groen mag de lieve heer weten. En dan hou ik me netjes. Ben allang blij dat hij het doet, maar de olie wordt toch wel zwart bij 100 graden.
Groetjes Rob.
Het is een XM 2.0 16V. uit 1994, de allergoedkoopste uitvoering: zonder airco of iets.
Groet Rob.
Beste Rob,
Ik rijd zelf met een diesel dus mijn kennis van een 2.0 16V komt geheel uit de vraagbaak.
Met hoeveel koelfans is jouw wagen uitgerust?
Als het er één is zie ik in het schema een losse weerstand getekend, die kan als ie doorbrand voorkomen dat de fan op lage snelheid draait.
Je beschrijft dat er sensoren op het blok zijn vervangen, zitten er geen thermocontacten in de radiator?
Verder zitten er onder de motorkap voor de accu nog een aantal zekeringen, van een afwijkende maat in een apart kastje.
Deze willen nog wel eens inbranden op de contacten, even eruit trekken en controleren/schoonmaken.
Hoor nog van je, Piet
Haai Piet, sorry dat het lang duurt met mijn reactie, maar ik ben niet zo'n computer-man. Ik heb zelf ook zo'n luxe vraagbaak van Olving en daar is een heel klein schemaatje van 'n één motorige koelingfan, die ik dus heb.
Verders heb ik alle (binnen en buiten) gecontroleerd en schoongemaakt.
Weerstand kan ik niet vinden, zowel niet in vraagbaak als bij fan, tot mijn spijt! Want dat klinkt echt als mijn storing.
Maar het vreemdste vind ik dat niemand iets weet of begrijpt over die drie contacten op blok. Ik was, als oud BX-rijder, op zoek naar contacten in de radiator en bij navraag bij een citroën dealer wees hij op die drie contacten (groen, geel, bruin) bi9j de thermostat. Ik ben allang blij met de tip over de weersstand, die ik naarstig ga zoeken. In ieder geval alvast voor de moeite. Hoor nog van je, Rob.
Rob,
Die drie contacten bij de thermostaat: één voor het motormanagement, één voor de indicatie op instrumentenpaneel, en de laatste is voor signaal naar de modulator.
Deze modulator "leest" de actuele motortemperatuur en schakeld wanneer nodig de koelventilatoren bij.
In de radiator zitten dus geen sensoren meer.
Heb ik ook weer iets geleerd :wink:
Groet, Piet
Besten,
Er is een mysterieus probleem met de koeling van mijn 1999 V6: de radiator wordt niet egaal warm; alleen het allerbovenste streepje van de radiator wordt warm, hij blijft onderaan koel terwijl de ventilatoren al aanslaan. Volgens mijn garagist ziet de waterpomp er nieuw uit. Als je in de slangen knijpt lijkt het erop dat het koelwater wel door de radiator wil stromen omdat je het peil in het expansievat iets kunt zien veranderen. Kan het zijn dat de waterpomp toch niet werkt? Of dat er een verstopping in het motorblok zit?
Een raadsel!