Mijn TCT is een heethoofd. In de winter is het nog wel te doen, maar met de temperaturen van afgelopen weken ervaar ik het volgende:
- 100/110 km per uur op de snelweg: 90 graden;
- 130/140 km per uur op de snelweg: 100 graden;
- bergop in de alpen: 110 graden;
- als de toeren dalen (afrit snelweg), dan daalt de temperatuur gelijk een graad of 8 tot 10.
Dit alles terwijl er een 82 graden thermostaat in zit. Die heb ik vorig jaar (20.000 km geleden) nog gewisseld. Dat gaf toen verbetering, maar nu zijn de problemen dus weer terug.
Diverse checks uitgevoerd (ontluchten, koelfans, bitronmodule), maar dat was allemaal goed. Ook een afwijking in de meter lijkt me uitgesloten, want in de winter bleef wel ie wel netjes op 82 graden.
Heb daarom besloten de thermostaat weer te wisselen, maar wil het nu ook wat grondiger aan te pakken. Als eerste heb ik het koelsysteem leeg gemaakt (had ik vorige keer niet gedaan). Dat leverde me dit resultaat op:
Links kwam als eerste uit het systeem en rechts kwam uit de radiator (even de tuinslang er op gezet om door te spoelen). Het ziet er niet echt lekker uit. Zou er soms olie in zitten? Er drijft niets op...
Zo ziet de binnenkant van de bovenste slang op de radiator er uit:
Is dat normaal die bruine aanslag? Of lekt de koppakking misschien olie in het koelsysteem? Ik heb geen koelvoeistofverbruik en uit de uitlaat komt geen blauwe/witte/zwarte rook. Wel wat olieverbuik (gemiddeld 0,2 liter per 1000 kilometer).
Slangen verder los gehaald en verder gekeken. Ik zag dat de airco compressor één gore bende is (olie). Lastig te zien van bovenaf:
Verder even onderop het blok gekeken. Carterpan had ik laatst nog schoongemaakt:
Er loopt nu weer een baan verse olie op de carterpan. Zie de rode pijl.
Wat zit er precies boven deze baan en de aircocompressor? Dat is het oliefilter en de oliekoeler/warmtewisselaar. Deze dus:
Gaan die dingen stuk? Of zou het alleen de pakking kunnen zijn? Pakking is besteld, maar de oliekoeler zelf is lastiger te vinden (NFP?).
Eens dat ik het bij de oliekoeler moet zoeken? Of moet ik toch vrezen voor de koppakking?
Ik denk dat ik begin met het vervangen van de pakking van de oliekoeler, een nieuwe thermostaat monteer en het systeem vul met verse koelvloeistof. Even kijken wat dat met de temperatuur doet.
Of kan ik beter gelijk de oliekoeler vervangen? En de radiator, aan te raden om die ook gelijk mee te pakken, gelet op de inwendige vervuiling? Misschien beter eerst het probleem oplossen en dan vervangen.
Alvast bedankt voor het meedenken :)
Dat is vervelend als het alles wat warm wordt. Mijn ervaring (heb in het verleden ook TCT's gehad) was dat het vaak de thermostaat was. Ook heb ik gehad dat er tussen de airco condensor en radiator veel vuil zat waardoor er onvoldoende lucht door ging (en dus mindere koeling). Dit was toen gevalletje radiator los halen en er tussen in schoonmaken. Kwam bij toen bizar veel vuil vandaan. Weet niet hoe oud de radiator is maar zijn meen ik niet overdreven duur dus als het systeem leeg is dan misschien idee meteen te vervangen. Heb zelf de ervaring niet maar heb wel eens gehoord dat de warmtewisseler niet meer goed werkt en stoorzender is in het geheel.
Airco werkt alles nog wel goed? En in het expansievat geen drap achtige taferelen? Zou het je niet durven zeggen v.w.b. olie in de koelslang wat het kan zijn maar zou zeggen dat als er olie in het koelsysteem komt je zit in het expansievat zou moeten zien. Heb wel, ook bij m'n huidige, carterpan pakking vervangen omdat die niet meer goed was.
Overigens: met de hele warme dagen, is mijn ervaring, zet ik de airco op recirculatie i.p.v. de lucht van buiten pakken. Hoeft het alles stuk minder hard te werken om het koel te houden. Nu heb ik de airco/climate altijd op auto stand staan (met dan op de hele warme dagen de recirculatie stand ingeschakeld). Scheelt dacht ik ook paar graden in de motortemperatuur.
Michael
Dank voor je reactie! Nee, zat geen drab in het expansievat. Airco doet het prima, hoewel op hele warme dagen hij wel moeite heeft om de boel goed koud te krijgen binnen. Goede tip van die recirculatie!
De radiator is niet heel oud, maar zal inderdaad eens demonteren en schoonmaken (stond al op de planning). Zal de conditie dan ook even beoordelen en mogelijk is vervangen geen slecht idee.
Wat die meuk is die uit je koelsysteem komt kan ik niet helemaal plaatsen.
Positief gedacht zou ik hopen dat er meerdere kleurtjes KVS in hebben gezeten die niet lekker willen mengen, maar dat lijkt me ook een beetje vreemd.
Ik zou dan toch er op gokken dat de oliekoeler olie lekte richting het KVS systeem. En dat de gelekte olie dan bezinkt in de slangen vlak erna?
Lekke koppakking is een optie. En zo dat ie niet lekt naar de cillinders, dus aan je uitlaatgas zie je niets, maar dat er een lek is tussen de kvs en olie leidingen.
Maar dan zou ik als eerste gewoon de oliekoeler met verse pakking terug monteren en het KVSsyteem afpersen. Dan weet je meteen of dat dicht is of niet. Zoniet, kan je verder gaan zoeken.
(overigens: die bruine aanslag in je slangen heb ik vaker gezien. Dat is volgens mij gewoon oxidatie die in de loop der jaren daarop neerslaat)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dank! Goede suggestie ook om even af te persen.
Wacht nu op een nieuwe radiator. Dan eerst maar eens even het systeem weer vullen met de nieuwe pakking en de nieuwe thermostaat. Dan zien we daarna weer verder :)
Ik heb met mijn ex XM ook een tijd lopen tobben met warmlopen. Alles nagelopen, gecheckt, etc, etc, snapte er geen biet van. Je schrijft dat de radiateur niet al te oud is, welke heb je gekocht?
Want... bij mij werden de problemen veroorzaakt door de nieuwe radiateur. De aftermarket (Nissens) bleek, ondanks als passend voor het type aangegeven, net te weinig koelcapaciteit te hebben.
Ik heb toen stad en land afgezocht naar een NOS Valeo, gelijk aan OEM montage. Die gemonteerd en voila, opgelost.
(ik heb nog eentje liggen overigens, een nieuwe oem Valeo, maar weet ff niet of die ook op een TCT past)
Ah, interessant. Heb nu eentje van International Radiators. Die heeft de vorige eigenaar er enkele jaren geleden in laten zetten.
Het viel me al op dat er verschillende diktes te koop zijn: 32, 34 en 36 mm. En dan 'koelribben mechanisch gelast' of 'koelribben gesoldeerd'.
Heb inmiddels al een gesoldeerde 36 mm variant besteld. Denk dat ik het daar even mee ga proberen (maar dank voor het aanbod).
International Radiators is volgens mij hetzelfde als Van Wezel. Nou zou ik over de prestaties niks durven te zeggen, maar alles wat ik van die merken in handen heb gehad wist me nou niet te overtuigen. Ik zou het als B-merk omschrijven. Die spullen waren gewoon heel grof in elkaar gezet. Ik bestelde eens een condensor van Van Wezel en kreeg toen een International Radiators. Hij was wel zwaarder dan concurrerende condensors, maar ik sneed m'n handen ook zowat open aan de randjes... Ik heb ook knipperlichten van Van Wezel gehad. Die pasten prima nadat ik de zaag erin had gezet ;).
Ergo: het zou me niet verbazen als je radiateur het probleem is. Maar zeker weten doe je natuurlijk pas als je het probeert.
Vandaag kwam de nieuwe radiator binnen. Zoals gezegd wilde ik het dit keer grondig aanpakken. Dus eerst maar 'even' het front verwijderd:
En maar goed ook. Inderdaad heel veel rotzooi:
Diverse soorten insecten, hair extensions (ja echt) en vooral heel veel bladeren. Vooral tussen de intercooler en de airco condensor (die zitten nog voor de radiator):
Gok dat daar een kwart tot een derde van de luchtstroom geblokkeerd werd. Het lijkt er dus op dat we de (mogelijke) oorzaak van het koelprobleem te pakken hebben. Het was duidelijk nog nooit schoongemaakt daar.
Ik snap overigens wel waarom, want (anders dan bij een V6?) kan je de radiator van een Turbo CT in principe prima wisselen zonder het front te demonteren. Dat was kennelijk al eens op die manier gedaan, want tussen de radiator en de intercooler was het brandschoon. Echter, als je het front niet demonteert, heb je geen zicht op wat er zich tussen de condensor en de intercooler bevindt.
Het lijkt me in bepaalde zin dus ook een typisch Turbo CT probleem, aangezien de ongeblazen 2.0 natuurlijk geen intercooler heeft. Als je dan de radiator wisselt via de motorruimte, dan kan je alles tussen de condensor en de radiator gewoon goed schoonmaken.
Al met al een klus die veel voldoening geeft. Nu nog even tijd vinden om de boel weer op te bouwen.
Jakkes wat een rotzooi. Goed bezig Mark. Daar zal de koeling hopelijk een stuk van opknappen.
__________
Crepuscule
Vandaag de boel schoongemaakt en de pakking van de oliekoeler vervangen.
Links de radiator (die er in zat) en rechts de intercooler. Het verschil in leeftijd is duidelijk te zien.
Op de intercooler zat een soort 'koek'.
Geen wonder dat de luchtstroom niet optimaal was...
Omdat ik geen zin had om het airco systeem leeg te halen en weer te laten vullen, heb ik condensor laten zitten en op deze manier schoongemaakt:
Alles redelijk schoon gekregen. Volgende klusje was de oliekoeler:
De pakking die er af kwam was eigenlijk nog best prima (links oud, rechts nieuw):
Ik denk eigenlijk ook niet dat de oliekoeler of de pakking de oorzaak is geweest van de problemen. Maar goed, ik had toch al een nieuwe pakking liggen en (preventief) vervangen kan natuurlijk nooit kwaad.
Dan nog iets wat me opviel. Ik had de oude koelvloeistof opgevangen, ook de bruine troep die uit de radiator kwam. Dat ziet er nu zo uit:
Alle bruine troep is naar de bodem gezonken. Wat mij betreft goed nieuws, want dan was het in elk geval geen olie (ik was nog steeds een beetje bang voor de koppakking).
Next up: nieuwe radiator terugplaatsen, vullen en ontluchten.
Mooi werk. Het is de moeite waard om voor het terugbouwen van de voorkant even te meten wat de temperatuurval over de radiateur is. Het temperatuurverschil tussen het ingaande en uitgaande koelwater moet bij stationair en stilstaand minimaal 6 tot 10c zijn. Dan heb je een indicatie of er genoeg koeling is. (Ik heb daarvoor 2 NTC-tjes met printplaatjes liggen van Aliexpress, meten op het rubber heeft niet zoveel nut. Als alternatief kun je met een IR meten op de aansluiting van de cilinderkop en het thermostaathuis. Is wel minder nauwkeurig.)
Dit weekend het systeem weer opgebouwd en gevuld.
Vanochtend het eerste ritje gemaakt. Temperatuur bleef keurig op 83 graden op de snelweg. Nu zijn de temperaturen op het moment wat lager natuurlijk, maar de eerste tekenen zijn in elk geval gunstig :) Even aankijken maar.
Overigens paste de nieuwe radiator helaas niet, andere aansluiting (en ik had geen zin in om te boel te verbouwen). Maar eigenlijk was dat niet zo erg, want de oude was nog in hele goede staat (even los van de kwaliteit).
@ChrisB: Dank voor de suggestie! Helaas heb ik niet de beschikking over dergelijke apparatuur, maar mocht ik problemen houden dan lijkt me de radiator inderdaad de hoofdverdachte. Mogelijk meld ik me dan nog even voor die NOS Valeo radiator.
Zo'n blokkade zal niet helpen inderdaad zeg! Misschien heb je het probleem inderdaad nu wel opgelost . De radiateur van een prv is helaas anders dan die van een Turbo CT, dus dat zal je niet helpen. Er zijn vast wel medeforummers die toegang hebben tot Service Box? Want die zouden aan de hand van je chassisnummer moeten kunnen zien welk onderdeelnummer je radiateur heeft. Verkleint de kans dat je de verkeerde hebt aanzienlijk!
Dat zou best kunnen. De enige andere XM met zo'n soort interkoeler zou een 2.1TD zijn, maar die zie je niet zo veel meer.Helaas te vroeg gejuicht... Vanochtend (met 17 graden buitentemperatuur) leek het allemaal prima, maar vanmiddag (met 26 graden buiten) weer vrolijk over de 90 graden. Dit terwijl ik met een slakkengangetje over de snelweg tufte (95 km per uur). Durfde eigenlijk niet veel harder...
Lijkt me dus toch dat de radiator wat te weinig koelcapaciteit heeft. Tenminste, ik kan niets anders bedenken waar het nog aan zou kunnen liggen:
- thermostaat is vervangen
- koelvloeistof is ververst
- geen lekkages
- geen koelvloeistofverbruik
- fans werken correct
- 2x ontlucht
Kan niets anders zijn denk ik?
Werkt je koelvloeistoftemperatuursensor (hou je van galgje?) wel goed? De blauwe is volgens mij voor de temperatuur in het tellerblok. Je zou eens een andere sensor kunnen proberen of je zou je auto eens aan de Lexia kunnen hangen. Dan kun je kijken welke temperatuur het motormanagement binnenkrijgt. Die gebruikt de groene sensor. Ik heb wel eens gezien dat zo'n sensor er best een eind naast zat (10-15 graden te koud, in dat geval).
Maar onder druk mag de temperatuur toch best boven de 90gr uitkomen? Snap wel dat je bij deze snelheid liever lager blijft, maar bedrijfstemp is toch wat hoger normaal
Jaap
Ja klopt, die 90 graden is ook het probleem niet. Echter onder zwaardere omstandigheden wordt het dus nog wel eens een stuk warmer. Naar mijn idee zou de radiator het systeem gewoon op 83 graden moeten kunnen houden. Althans wel bij 26 graden buitentemperatuur en een snelheid van 95 km per uur.
@Feije: ik denk wel dat de sensor correct werkt, want als het buiten koud genoeg is blijft het wijzertje gewoon keurig 'hangen' op 83 graden. Hoe dan ook goed idee om even uit te lezen, moest ik toch al doen om de stuurhoeksensor te resetten.
Aangezien de temperaturen nu gaan dalen, zit ik voorlopig wel even goed. Heb ik mooi de tijd om op zoek te gaan naar een andere radiator.
Wederom veel dank voor het meedenken!
Het wordt inderdaad koeler dus dat scheelt maar kan me voorstellen dat je het gewoon goed wil hebben. Helemaal als het eerder niet was. De airco hadden we benoemd maar werkt je kachel ook (goed)? Zit hier nu hardop te denken hoor.
De sensoren zou ik ook wel oogje op houden. Bij die van mij (V6 24v) heb ik zel wel vervangen. Ze hadden een wat hysterische waarde weergave. Denk daarbij een een tik/tak ritme tussen 80 en 90 gr., koudere weergave tonen naarmate je langer op de snelweg zit bijv., en nog meer van dat leuks. KVS bleef netjes op niveau en schoon. De olie ook brandschoon. Nadat ik ze vervangen had was dit alles verleden tijd en weer mooi stabiel. Nu blijft ze bij het rijden netjes op 83-85gr staan. Ook wanneer je op de snelweg rijdt met airco aan, zelfs bij 38gr. Rij ik daarna de file in of stadt dan komt ze niet boven de 90gr (ook bij 38gr).
Michael
Ah, sensoren kunnen dus ook spoken? Goed om te weten (ik dacht ze doen het wel of ze doen het niet). Om te beginnen a.s. zaterdag bij het magazijn maar eens uit laten lezen! Kachel en airco doen het goed trouwens.
Dank voor de vele suggesties!
Wat is nu eigenlijk de originele schakelwaarde van de termostaat? 83graden of +/-90graden?
Want ongeacht wanneer de termostaat opent, gaat dat niets aan de koelprestaties van de radiateur veranderen. Het enige wat het monteren van een lagere waarde doet is dat de thermostaat te vroeg opent en de wagen nooit lekker op bedrijfstemperatuur gaat komen tenzij je flink gaat trappen.
Even door redeneren op je 'meting' van vanochtend.
Buitentemp is 17gr, KVS temp is 83gr. Dan is het niet meer dan logisch dat bij een buitentemperatuur van 26gr de KVStemp ook stijgt. Iets minder hard dan de buitentemperatuur, maar die 90gr vind ik niet gek.
Dan ben ik toch benieuwd bij welke snelheid/belasting de wagen de 120gr aan gaat tikken. Dat is namelijk pas het punt van zorgen als we op de metertjes mogen vertrouwen.
Daarnaast..., heeft de TCT ook een olietemperatuur meter? Zoja, ben ik ook wel benieuwd hoeveel die eigenlijk aangeeft.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
De thermostaat van een Turbo CT gaat open bij 82 of 83 graden. Mijn eigen Turbo CT bleef daar meestal ook netjes op staan. Bij 26 graden zou ik zeker niet verwachten dat hij warmer dan die 83 graden zou worden. Alleen met 30+ graden buitentemperatuur werd hij soms een keer 90 graden (maar dan reed ik meestal ook wel 130). Mijn Turbo CT heeft nota bene de originele radiateur nog uit '96, al is het wel een jaar of drie geleden dat ik met die auto reed. Voor de volledigheid: mijn Tct ligt in een Xantia, maar ik zou niet verwachten dat dat echt iets uitmaakt. Het volume van de radiateur is zeer vergelijkbaar.
Nee, een TCT heeft geen oilietemperatuurmeter.
Ik heb zelf 2 TCT's en die verschillen iets in koeltemperatuur-gedrag. De donkergrijze staat strak op 85 graden. Altijd.
Mijn lichtgrijze Corona-TCT was eigenlijk ook redelijk stabiel. Maar nadat ik de airco heb laten vullen en er een stukje koelslang is vervangen, zwalkt de temperatuur tussen de 85 en 95. Bij file tijdens een hittegolf zelfs naar 100.
Als ik de wagen dan stilzet bij een supermarkt voor een snelle boodschap en ik start de motor daarna weer staat er zelfs 115 op de teller maar die wordt direct weer teruggeblazen naar de 95 door de ventilatoren.
Ik werd er eerst ook wat onrustig van maar niets wijst verder op iets ernstigers.
__________
Crepuscule
Kijk.., dat wist ik niet. In dat geval ga ik er volledig in mee dat er iets niet helemaal lekker zit. (ik blijf er wel bij dat ik me niet al te veel zorgen zou maken zolang de meter niet het rood in loopt, en het bijbehorende lampje van oververhitting gaat branden.)
Dan zijn er maar een paar opties...
1. De condensor is nog steeds niet schoon. (ik doe even de aanname dat Mark van voren richting motorblok het ding heeft doorgespoten. Er moet juist tegen de richting in van waar het vuil kwam doorgespoten worden. De aanname komt dus vanuit de foto dat de condensor nog steeds op de wagen zat en dus moeilijk op die manier door te spuiten valt.)
Maar geen idee, misschien is het gewoon netjes gecontroleerd dat 't ding schoon is.
2. Er is niet genoeg doorstroming door het koelsysteem wat onder te verdelen valt in:
- 1. Radiateur verstopt.
- 2. Ergens in het koelcircuit een verstopping. (waarbij het traject naar de kachelradiateur afvalt. Deze loopt parallel en zou bij verstopt zijn geen problemen geven. Behalve dan een koud interieur.)
- 3. Waterpomp die niet meer pompt.
Hier moet Feije even vertellen of dat mogelijk is. Want bij een ES9J4 zit dat ding op de distributieriem en moet ie het gewoon doen als de motor draait. Geen idee of de waterpomp bij de TCT op een aparte riem zit die misschien stiekem zwaar staat door te slippen.
3. Zoals ChrisB al aangeeft zou het mogelijk zijn dat de radiateur te dun is.
Dus in die zin lijkt het mij het meest logisch om dan toch die radiateur als eerste te vervangen als je zeker weet dat de condensor schoon is.
Als ik zoek voor het onderdeelnr. van de radiateur dan krijg ik een leuk lijstje bij gebrek aan een ORGAnr. (handgeschakeld/automaat telt ook mee, maar dat zie ik toevallig aan je tellerbak. ;) )
133002 - uitgezonderd heet climaat
96001830 - Oppervlakte 27dm2 / Tot Orga 6747
1301Z6 - gewoon en heet climaat / Vanaf Orga 6748
Ook nog nummers voor inruil. Die lijken me niet belangrijk. Diktes worden dus niet vermeld en alleen één maal word de opppervlakte vermeld.
Vanuit mijn avonturen met waterkoeling voor de pc bouwen weet ik wel dat de oppervlakte van de radiateur er een stuk meer toe doet. Dikte ga je pas toevoegen als je de oppervlakte niet meer kan vergroten. Elke mm dikker heeft steeds minder effect dan de vorige.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dank voor het delen van de ervaringen met TCT's en de vele nuttige andere info. Hij loopt niet in het rood, dus zo te lezen hoef ik me dan ook niet echt zorgen te maken. Dat stelt me gerust :)
Anders dan de foto misschien doet vermoeden, heb ik de condensor beide kanten op schoon gespoten. En nog voorzichtig geborsteld met een afwasborstel. Zou echter kunnen dat de luchtstroom door de condensor niet meer ideaal is. Hij was behoorlijk vies.
Het is inderdaad jammer dat een TCT geen olietemperatuurmeter heeft. Eigenlijk is dat veel relevanter om te weten.
Ik zal binnenkort nog even een proefrit maken met 130 op de snelweg.
Mark heeft een XM van '99, dus ik denk dat je die middelste van het lijstje wel weg kunt strepen. De inruilnummers lijken mij wel enigszins relevant, want je krijgt er iets andere resulaten voor op bv Autodoc. Voor 1330 02 zou je ook 1331 N3 mogen kiezen en voor 1301 Z6 is 1301 Z8 een alternatief. Wellicht zou je zelfs aan de hand van de foto's wel kunnen zien welke van de twee verschillende types je moet hebben. Je kunt op Autodoc wel zien dat de slangen iets anders aangesloten worden.
Ik heb eens een 2.5 TD gehad met een lekke koppakking (wie niet?). En daarvan liep de temperatuur bij stilstand in de hitte vrolijk naar de 130. Zodra je weer rijwind had zakte het dan weer naar 100 / 110
De wagen reed trouwens nog prima en ik ben zo verder naar Zuid-Frankrijk gereden en weer terug.
Kan me nog herinneren dat ik bij een tankstation stond en de ventilatoren zo hard aan het loeien waren dat een fransman er hoofdschuddend langsliep en zei: 'elle va exploser'
__________
Crepuscule
Dank voor de onderdeelnummers! Mijn organummer is inderdaad 8299.
Ik heb zitten kijken op AutoDoc, maar ik zie dat eigenlijk alle radiatoren dit soort aansluiten hebben:
Dus 90 graden hoek en vrij brede diameter (met een soort trechter en een metalen clip op het uiteinde). Hier kan de slang niet direct op.
Dit terwijl mijn huidige radiator zo is aangesloten:
Dus 30 graden hoek en slang er direct op. Geen clip, geen trechter.
Mis ik dan iets van een flens of een koppelstuk?
@Veen: dat lijkt me wel een spannend ritje geweest!
Je moet 1330 02 hebben . De 1301 Z6 is wat makkelijker te vinden, dus geen wonder dat je die hebt gekregen. Gelukkig kun je de 1330 02 op diverse onderdelensites nog wel vinden van een paar merken (ik zie hem van NRF, Nissens, Abakus en Frigair). Geen idee welke van die merken het best is. Mijn Nissens-radiateur was al lek toen 'ie nieuw was, maar hij koelde wel meteen goed .
EDIT: De NRF lijkt zo op de foto's te zien meer koelkanalen te hebben dan de andere drie, dus wellicht bevordert dat de koeling? Er zijn geheid medeforummers die daar meer verstand van hebben dan ik.
Dat is inderdaad de goede! Die NRF ziet er veelbelovend uit, staat ook specifiek bij 'voor warme klimaatzones'. Die moet het worden.
Super, heel erg bedankt voor het meezoeken!!
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er medeforummers zijn met ervaring met NRF? Ik weet dat het Neerlands trots is (Nederlandse Radiateuren Fabriek) en ik heb er een filter-droger van in m'n Tct zitten. Die filter-droger bevalt prima, maar daar kan ook echt maar bar weinig misgaan natuurlijk.
Bij welke site staat eigenlijk dat die NRF voor warme landen is? Want dit onderdeelnummer is dat volgens Citroën juist expliciet niet.
Pagina's