Beste forum leden,
Mijn garage heeft de volgende koelvloeistof geadviseerd:
Koelvloeistof Kroon-Oil Organic NF -38°C 5L
Ik wil het systeem verversen. Hoeveel Coolant moet ik kopen en hoe kan ik het beste verversen?
Ik heb al een pompje om alle vloeistof uit de tank te pompen. Nu de vraag hoe ik het beste de vloeistof kan toevoegen, zodat er niet te veel in gaat.
Ik hoor graag jullie mening.
Zou je daar wel zelf aan beginnen? Je hebt daar geen pomp voor nodig maar wel een beetje verstand van zaken. Er is namelijk een aftapplug die je open kan zetten.
Je hebt een mooie motor in je XM liggen waarbij de koeling erg precies komt. Kijk daarom goed uit wat je doet.
xxxxxxm
Mee eens, wees zuinig op je mooie XM. Zelf sleutelen is leuk en erg bevredigend maar als je niet precies weet hoe het moet kan het ook schade geven.
Koelvloeistof is trouwens best troep en moet ook netjes worden opgevangen en afgevoerd.
__________
Crepuscule
Wanneer is er weer een sleutelmeeting. Kan XMFreak het een keer goed aangeleerd krijgen. (moet ie nog wel ff lid worden natuurlijk).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Verder is het de vraag of het verstandig is deze koelvloeistof te gebruiken. Meeste XM's moeten de SP14 van Kroon hebben. Samenstelling wisselt. 2 soorten door elkaar gebruiken is geen goed plan.
Er moet ergens een overzicht zijn wat er in jouw auto moet
Op de site van Kroon staat bij deze vloeistof
MB 326.3
Opel/GM 6277M
Ford WSS-M97B44-D
VW TL-774F
Dus het is denk ik tijd voor een nieuwe garage
Jaap
Zelf vervangen is naar mijn idee niet zo heel moeilijk. Maar je moet inderdaad wel de aftap-pluggen weten te vinden.
Anderzijds is het leegtrekken van het systeem via een vacuüm-pomp ook niet verkeerd hoor. ;)
Wel ga ik er in mee dat je beter Kroon SP-14 er in kan gooien. Die is gespecificieerd voor PSA-blokken.
(Zal voornamelijk te maken hebben met wat voor soorten metaal het koelsyteem uit is opgebouwd. Is alles puur alluminium of komt er ook koper in de mix. Dan zijn er andere toevoegingen nodig om galvanische corrosie te voorkomen)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
C i t r o ë n X M WH5032 Previous owned R25 Baccara Focus Ghia Citroën Xantia
Zonder brug wil ook wel hoor. Auto in hoogste stand, diverse pluggen losdraaien.
Onderste radiateurslang los ben je het meeste water al wel kwijt
Jaap
Met alleen de radiatorslang los krijg je er hooguit 5 liter uit. De overige 5 zitten dan nog vrolijk in het blok.
En daarvoor moet je dan onder de wagen aan zowel de voor als achterzijde van het v6 blok 2 pluggen opendraaien (waarvan één maar als slangpilaar is uitgevoerd, de andere wordt dweilen) welke ook nog eens tussen de uitlaatspruitstukken zitten.
Als XMfreak een daarvoor bedoeld vacuüm-afzuigsetje heeft dan zou ik die zeker gebruiken. Ik heb er nu ook een liggen, alleen nog niet uit hoeven te proberen.
@XMfreak
Heb je een PRV of een ES9j4 motor? Dan zoek ik even voor je op wat de exacte inhoudt van het KVS systeem is. Maar in beide gevallen is het iets van 9 á 10 liter.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.