Kogelregelaar vervangen; Fase 2: Voor blijft in ruste

12 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
nwndk
afbeelding van nwndk
Kogelregelaar vervangen; Fase 2: Voor blijft in ruste

Beste Forumleden;
Graag uw advies;
Van de week begon mijn XM hevig te bloeden.......
Nadere diagnose leerde dat ze (fors) lekte op de voorste hydractief regelaar, op de schroef van de electroklep en het blok zelf. Ik heb hem gister eronderuit geklust. Jammer genoeg een -dunne- hydrauliek leiding verspeeld, deze brak in de regelaar af, net onder de wartel. Het gaat om het stukje leiding van de kogelregelaar naar de antizinkklep rechtsachter.

Mijn eerste idee was om het hele blok + elektroklep te vervangen. Nu ik me wat meer aan het verdiepen ben zie ik echter dat ik met misschien de rubbertjes vervangen ook een eind kom. Op foto's kom ik deze tegen, op Citroen Service echter niet. Weet iemand of de elektroklep pakkingen heeft?
Heeft iemand hier ervaring mee en is het afdoende of is het beter om toch het geheel te vervangen.

De nieuwe leiding, bij de dealer bestellen of zijn er andere slimme oplossingen?

suggesties, tips en trics zijn welkom.
dank alvast
grt Johan

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Advies gevraagd: Reviseren Kogelregelaar of vervangen?

Voor wat betreft de leiding: deze kun je wellicht laten maken met de huidige als voorbeeld.
Er zijn meerdere dealers of garages die dit kunnen doen (ik ben eens naar Van Soest geweest in Bosschenhoofd).
Ze maken deze dan van cunifer, die roesten niet en zij lekker flexibel. Als je de juiste lengte hebt bepaald aan de hand van je huidige leiding kunnen ze die gewoon maken.
Je buigt hem dan in model op de auto. Of natuurlijk naast de auto met de oude als buigmal, hangt er een beetje vanaf wat je het makkelijkst vindt werken.

nwndk
afbeelding van nwndk
Re: Advies gevraagd: Reviseren Kogelregelaar of vervangen?

Oke dank weer voor de tip Gerrie.
Kan misschien via via van iemand hier op het forum een 2e hands kogelregelaar over nemen. Die zet ik er dan onder. Het oude exemplaar ga ik dan op mijn gemak maar eens bekijken.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Advies gevraagd: Reviseren Kogelregelaar of vervangen?

Ik heb er nog wel enkele. Graag PB bij interesse, valt niet in het bestek van dit topic om hier over overname te gaan ouwenelen :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
nwndk
afbeelding van nwndk
Re: Advies gevraagd: Reviseren Kogelregelaar of vervangen?

Da's geweldig, je hebt PB.

nwndk
afbeelding van nwndk
Re: Kogelregelaar vervangen; Fase 2: Voor blijft in ruste

En weer een vraag;
Ik blijf jullie maar lastig vallen, excuses, maar loop vast:
Vanochtend op het gemak de kogelregelaar en defecte hd leiding vervangen (Gerrie en Roger, nog dank).

Lekkage is opgelost. Maarrrrr: achter kom ze lekker en goed omhoog. Voorzijde helemaal niets. Eerst gedacht dat ik de HD leidingen naar de antizakklep verkeerd had gemonteerd. Deze omgezet, geen verschil.

Iemand een idee?
mijn dank is oneindig

wimb
afbeelding van wimb
Re: Kogelregelaar vervangen; Fase 2: Voor blijft in ruste

nwndk zegt:

Ik blijf jullie maar lastig vallen...

:wtf: Daarvoor is dit forum toch: één grote vraagbaak. :wink:
Verder zou ik, in willekeurige volgorde aan de volgende zaken denken:
- je wacht niet lang genoeg. Als alles los is geweest moet de druk weer opgebouwd worden.
- zit het kunststof stangetje van de hoogteregelaar vast? Zo niet, dan kun je lang wachten.
- Heb je de klem op de stabilisatorstang los gehad? Deze bedient via die lange U-bochtstaaf de hoogteregelaar via het kunststof stangetje.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Kogelregelaar vervangen; Fase 2: Voor blijft in ruste

en heb je de ontlastschroef op de hd regelaar een slagje opengezet zodat de lucht er uit kan?

nwndk
afbeelding van nwndk
Re: Kogelregelaar vervangen; Fase 2: Voor blijft in ruste

Haha, ze doet het!

Het was kennelijk punt 1:
Too fast, too soon, mijn jeugdige ongeduld, (als 40jarige).

Kennelijk had ze wat meer tijd nodig, echt blijf het verbazend vinden hoe vergevingsgezind die XM-en (en ook de CX-en zijn.)
Zelfs de allergrootste beun (ik dus) krijg ze toch weer rijdend:).

Volgend projectje:

De afstandbediening die schee er op ongeveer hetzelfde moment mee uit als toen de hd regelaar begon te bloeden....

Op zich geen probleem, maar ik zie iedereen zo vreemd kijken als ik via de achterklep de auto inklim om de CV te bedienen. Ga me maar weer eens inlezen.

@Gerrie moet de LHM boel eigenlijk sowieso ontlucht worden of doet ze dat uiteindelijk zelf?
En weer dank!

wimb
afbeelding van wimb
Re: Kogelregelaar vervangen; Fase 2: Voor blijft in ruste

In jouw geval hoeft er niets ontlucht te worden. Maar het kan geen kwaad om soms de remmen te 'ontluchten'. Het zijn dode einden waar de LHM nooit ververst wordt.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Kogelregelaar vervangen; Fase 2: Voor blijft in ruste

nwndk zegt:

Haha, ze doet het!

Het was kennelijk punt 1:
Too fast, too soon, mijn jeugdige ongeduld, (als 40jarige).

Volgend projectje:

De afstandbediening die schee er op ongeveer hetzelfde moment mee uit als toen de hd regelaar begon te bloeden....

Op zich geen probleem, maar ik zie iedereen zo vreemd kijken als ik via de achterklep de auto inklim om de CV te bedienen. Ga me maar weer eens inlezen.

En weer dank!

Mooi dat ie ut weer doet!
Qua afstandsbediening: is het niet zo simpel dat je batterij leeg is (in de sleutel)? Die dingen hebben ook niet het eeuwige leven weet je.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
nwndk
afbeelding van nwndk
Re: Kogelregelaar vervangen; Fase 2: Voor blijft in ruste

Absoluut, nog dank voor de regelaar.
Batterijtjes inderdaad vervangen maar dat mocht niet baten. Maar goed dat gaat wel lukken.