Heeft iemand misschien ook een suggestie over het monteren van een LED strip(verlichting) in de koplamp aan de voorkant van mijn XM.
Heb de strips al wel maar nu weet ik niet goed hoe ik die moet monteren. Het liefst IN de koplamp. Maar die is niet te demonteren, denk ik.
Groet, Klaas
Jawel hoor, 3 boutjes en een aantal clipjes (je zult het glas er af moeten halen). Maar apk.........
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het lichtbeeld zal nagenoeg ongewijzigd moeten blijven. Verder zul je ze als dagrijverlichting moeten schakelen (maar dit moet sowieso) Anders zul je voor elke apk koplampen moeten wisselen, en als je de lichten niet schakelt als zijnde dagrijverlichting kan bij wijze van elke agent je staande houden voor het voeren van de verkeerde verlichting. Dat laatste zullen ze niet 1-2-3 doen, omdat ze over het algemeen wel betere dingen aan hun hoofd hebben dan een verkeerd lampje....
Hahahaha not, ik ben vorig jaar aan de kant gezet vanwege geel licht.
LIchtbeeld moet ongewijzigd blijven, en niet nagenoeg. Zal dus niet makkelijk worden om ze in het armatuur te krijgen zonder aantasting van het lichtbeeld.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Bedank voor de suggesties en de tips. Ik had het idee van "dat doe ik even, leuk". Maar ik zie toch wel dat het idee misschien "meneer agent-technisch" niet handig is. Dus ik zie er voor nu maar even van af, tenzij iemand toch nog een simpele oplossing heeft.
Groeten Klaas
Zitten bij veel auto's die dingen niet bij de mistlichten? Voor mistlampen zijn niet verplicht als je bereidt bent die op te geven.. Als er geen mistlichten in zitten en geen knop dan zit je al goed dacht ik, dan heb je die twee huizen. Of als je heel erg handig bent met auto plastic twee smalle balkjes in de grille onder de koplampen vandaan zagen en het daarop bevestigen! Die strips zijn inderdaad belachelijk goed te zien, het is alleen niet echt mijn smaak.
Ah, vandaar vaak de plaatsing bij de mistlichten!
Die ka je hier downloaden http://www.rdw.nl/Zakelijk/Paginas/APK-regelgeving-en-boek.aspx?path=Portal/Zakelijk/APK/APK-keurmeesters/APK%20Regelgeving%202013
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Even opgezocht, zat er wat cm's naast. Maar de hoofdlijnen blijven hetzelfde ;)
_________________________________________________________________
Reglement nr. 48 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) — Uniforme voorschriften voor de goedkeuring van voertuigen wat de installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen betreft:
2.7.25.
„dagrijlicht”: een licht dat voorwaarts gericht is en wordt gebruikt om het voertuig tijdens het rijden overdag beter zichtbaar te maken (1)
(1) In de nationale voorschriften mag het gebruik van andere inrichtingen worden toegestaan om deze functie te realiseren.
5.15.
De door de lichten uitgestraalde lichtkleuren zijn als volgt:
dagrijlicht: wit
6.19.
Dagrijlicht
6.19.1.
Aanwezigheid
Facultatief op motorvoertuigen. Verboden op aanhangwagens.
6.19.2.
Aantal
Twee.
6.19.3.
Opstelling
Geen bijzondere bepalingen.
6.19.4.
Plaats
6.19.4.1.
In de breedterichting: het punt van het zichtbare vlak in de richting van de referentieas dat het verst is verwijderd van het middenlangsvlak van het voertuig, mag zich niet verder dan 400 mm van het punt van de grootste breedte van het voertuig bevinden.
De binnenranden van de zichtbare vlakken in de richting van de referentieas liggen ten minste 600 mm uit elkaar.
Deze afstand mag tot 400 mm worden verminderd als de totale breedte van het voertuig minder dan 1 300 mm bedraagt.
6.19.4.2.
In de hoogte: boven het wegdek, ten minste 250 mm en ten hoogste 1 500 mm.
6.19.4.3.
In de lengte: aan de voorkant van het voertuig. Aan dit voorschrift wordt geacht te zijn voldaan wanneer het direct uitgestraalde of indirect via de achteruitkijkspiegels en/of ander weerkaatsende oppervlakken van het voertuig weerkaatste licht de bestuurder niet hindert.
6.19.5.
Geometrische zichtbaarheid
Horizontaal: 20° naar binnen en 20° naar buiten.
Verticaal: 10° naar boven en 10° naar beneden.
6.19.6.
Richting
Naar voren.
6.19.7.
Elektrische schakeling
Eventueel geïnstalleerde dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn. De automatische inschakeling van dagrijlichten kan zonder gereedschap worden geactiveerd en gedeactiveerd. De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven.
6.19.8.
Verklikkerlicht
Inschakelverklikkerlicht facultatief.
6.19.9.
Overige voorschriften
Geen.
Bron: RDW
Ergo, je kunt je mistlicht units dus er voor gebruiken. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat licht zich houd achter die mistlamp glaasjes, want die zitten er volgens mij standaard in.
Klaas, wat voor strips heb je eigenlijk? heb je een linkje ofzo? ben eigenlijk wel benieuwd hoe fel ze zijn.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ha, grappig, je kunt ze zelfs in / voor je zonnekleppen monteren. Als het maar minder dan of precies 1m50 hoogte is ;)
En een handtekening!!!!
Nog een idee...
Zelf wilde ik dagrijverlichting plaatsen op de plek waar normaal de koplampsproeiers zitten.
Je hoeft dan alleen een stukje sierstrip van 12 cm er tussenuit te halen, gaatjes en alles zitten er al achter!
Verlichting van 12 cm breed is o.a. te koop op Marktplaats voor 9,95 (nieuw).
Heb ze echter nog niet gemonteerd.
Zoiets, maar dan in de strip en niet op de bumper natuurlijk....
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-MHQH66DV-D.jpg[/img]
Zou je eigenlijk de kapjes voor koplampsproeiers moeten zien te vinden (wellicht in de UK of Nordics, daar was dat standaard volgens mij) en ze daar in wegwerken....
kun je toch een simpel relais voor nemen dat de verbinding verbreekt zodra de koplampen spanning krijgen?
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-BLK36X6N-D.jpg[/img]
De eerste er even los in gedaan, morgen de andere en afkitten (onderzijde doe ik met dubbelzijdig plakband zodat ik zeker weet dat ze onder dezelfde hoek schijnen).
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-UT4NCX4J-D.jpg[/img]
Vind het zelf mooi, maar ieder zijn eigen smaak natuurlijk.
Morgen ff op zoek naar een relais, maar sluit ze vanavond in het donker wel even aan op de accu voor het resultaat!
Netjes Johan! Het is niet mijn smaak maar ik vind het zeker niet misstaan. Nou inderdaad nog een fotootje terwijl ze aan staan.
Btw, op deze manier kun je dus alle verlichting gewoon laten zoals het is? Als deze nieuwe verlichting maar uit gaat als je dimlichten aan gaan?
Tot nu toe vind ik het subtiel, ben benieuwd hoe het eruit ziet als het brand.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Djidde; ik heb bij conrad een dagrijverlichtingsrelais (man wat een woord..) besteld, bij starten van de auto gaan ze vanzelf aan, bij inschakelen licht uit, na uitzetten van de auto branden ze nog 30 sec. (coming home functie), kost 17,= en da's idd meer dan de 9,95 die de lampen kosten...
Maar ze doen het:
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-UYC6K7B7-D.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y7SQJGXW-D.jpg[/img]
Cool! Ziet er netjes uit! Erg sjiek
Ik ga ook maar eens aan hobbyen met dagrij-verlichting. 17 euro voor zo'n schakeling is eigenlijk geen geld..Al zal ik een andere plaatsing gebruiken...heb nog een lege plek van de Morette's te vullen.
Ik ben van mening dat ze zelfs te iel zijn. Moest wel 3 keer kjken wat er nu anders was aan de foto.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
[quote=Mark]
Ik ben van mening dat ze zelfs te iel zijn. Moest wel 3 keer kjken wat er nu anders was aan de foto.
[/quote]
Dat beschouw ik dan maar als een compliment voor de gekozen plaats en de montage.
Immers; een kenmerk van een topklasse auto is toch dat alles er wel op zit maar niet op een opvallende, aandacht vragende manier....