Koude start

14 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Markv624
afbeelding van Markv624
Koude start

Beste Xmmers ,

Een van mijn dames zoals het nu lijkt wil niet starten bij een koude start.

Eerst dacht ik relais schoonmaken en in de vaseline , geen verbetering.

Toen begon ik te vrezen voor mijn contactslot alleen nu realiseer ik me dat de dame direct start

met een warme motor maar koud niet meer.

Dus moet ik het zoeken naast de relais in de bedrading / stekkers die gecorrodeerd zijn.

Als ze niet wil starten hoor ik een tik onder de motorkap en dooft het display van de tijd en temperatuur .

De lampjes van "stop " etc die blijven wel branden.

Waar moet ik het dan in zoeken ?

Groet ,

Mark

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Startmotor die de motor niet laat draaien. Heb je al geprobeerd met een setje startkabels en een ander auto/xm. Je kan de accu ook laten testen.

Zelf verdenk ik de accu daar hij bij warme motor er geen probleem mee heeft cq de accu is opgeladen maar verliest deze lading ook weer na een nachtje staan..............wink

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

De definitie van "niet starten" is dan natuurlijk wel belangrijk in de openingspost. Is dat als in "startmotor draait niet of zeer langzaam" of "startmotor draait maar motor slaat niet aan"?

Markv624
afbeelding van Markv624
RE: Koude start

Citroen26 ,

Mijn accu is het niet , Mijn verlichting blijft ook branden en dimt ook niet.

Chris ,

Niet starten is als startmotor draait niet want ik hoor dan een tik onder de motorkap.

Ik verdenk of mijn startmotor en heb het idee dat het toch misschien het contactslot is.

Hoe zou ik kunnen uitsluiten dat het het contactslot is?

Na contactslot om te draaien hoor ik dus de tik en verder gebeurd er niets , dus contactslot is toch goed ?

Hoe denken jullie daarover ?

Alvast dank .

Groet ,

Mark

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Koude start

De tik die je hoort is het startrelais/startsolenoide die bekrachtigd wordt. Het startrelais zou dan, naast de bendix tegen de starterkrans trekken, contact moeten maken met de startmotor zodat deze gaat draaien. (startrelais en startmotor zitten tegen elkaar aan in geheel). Dat na de tik de startmotor niet gaat draaien kan betekenen dat:

- Contactslot goed is

- Accu wel genoeg geeft voor het startrelais maar te weinig om te motor rond te krijgen

- Startmotor stuk is

Het lijkt mij dus accu of startmotor. Als je de accu hebt getest dan zou ik de startmotor schoonmaken/nazien of vervangen. Testen kan met een accutester. Een multimeter zegt net wat te weinig over de werkelijke staat.

 

 

Ligne prestige
afbeelding van Ligne prestige
RE: Koude start

Exact dezelfde symptomen had ik toen mijn accu slecht was (behalve stop lampjes, dat weet ik niet zeker meer). Vervangen door een nieuw exemplaar en alle problemen waren verholpen. Kun je niet een accu uit een andere auto even overzetten om te testen?

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE:

FF een tikje met een hamer op de startmotor. Zo heb ik dat ooit van een Wegenwacht geleerd bij mijn CX.

Daar lag bij aanschaf ook al een hamer onder de motorkap trouwens. Iets waar die Wegenwacht wel om moest lachen.

__________
Crepuscule

Markv624
afbeelding van Markv624
RE:

Chris bedankt.

Dan is het toch de startmotor zelf want ik heb ook een andere  accu geplaats en hetzelfde resultaat.

Vaak de bekende tik en dan toch een keer wel starten.

Die accu komt uit een van mijn V6.24 dames en daar is het starten en lopen.

Groet ,

Mark

 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Koude start

Je kan die startmotor toch ook op een of andere manier direct van stroom voorzien met losse draden vanaf de accu? Weet niet precies, maar hier op het forum wel eens over gelezen, geloof ik. Als ie het dan wel doet, kan je de startmotor uitsluiten.

Overigens is die startmotor in deze wel de hoofdverdachte, alhoewel ik meer de ervaring heb dat de startmotor eerder hapert als ie warm is, dan wanneer ie koud is. Er zet onder invloed van warmte iets uit, dat klem loopt, heb ik me laten uitleggen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Feije
afbeelding van Feije
RE: Koude start

Marc Alsemgeest zegt:

Je kan die startmotor toch ook op een of andere manier direct van stroom voorzien met losse draden vanaf de accu?

Om welke motor gaat het hier? Bij een 2.0 of 2.1D is dit nog wel te doen, maar zodra het een Tct of 2.1TD wordt is het een aardige uitdaging en bij een v6 (elk type) of 2.5TD zou ik er al helemaal niet aan beginnen. Je moet een startkabel rechtstreeks van de plus van de accu naar één van de aansluitingen op de startmotor trekken (uit m'n hoofd de bovenste). De kans op kortsluiting is bij sommige van die motoren wat mij betreft te groot, omdat je zomaar ergens per ongeluk massa maakt. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD)
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning -
RE: Koude start

Er zitten op de startmotor 2 kabels. Een directe 12 volt vanaf de accu om de motor te voeden (draaien) en een die via het startrelais loopt en bedoeld is om de solenoid te voeden welke de startmotor laat aanslaan.
Als je deze 2 met een schroevendraaier overbrugt moet de startmotor dus aanslaan. Maar die luide tik die je hoort is eigenlijk al het bewijs dat de solenoid de startkrans laat inslaan.

Zou dus kunnen zijn dat de koolborstels niet meer lekker tegen de rotor aan worden gedrukt omdat ze of op zijn of niet meer lekker door hun geleiding heen glijden. Door een klap op de startmotor te geven willen ze nog wel eens weer op hun plek schieten en de motor weer laten draaien voor een tijdje..
Maar uiteindelijk wordt het dan toch eens tijd voor nieuwe koolborstels en/of schoonmaakbeurtje

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Markv624
afbeelding van Markv624
RE:

 

Marc ik twijfelde ook over de startmotor omdat hij juist bij warme motor wel prima startte. Maar de startmotor was toch de boosdoener.

In dit geval was het een van mijn 2.0 16 V en met de kou nog wel te doen.

Heb jaren terug met min 15 een achterwiellager van mijn CX Prestige vervangen dat was echt niet leuk.

Chris het is dan toch die solinoide die blijft hangen. Startmotor uit elkaar halen en is schoonmaken dan voldoende ?

Iedereen nog bedankt voor het meedenken.

Groet ,

 

Mark

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Koude start

De tik betekend dat de solenoide wel aanslaat, maar geen contact maakt. Schoonmaken zou dus kunnen helpen idd. Het gaat dan om de contactvlakken waar de solenoide contact maakt met de motor. Is allemaal niet heel moeilijk. Bepalend voor resterende levensduur is de lengte van de koolborstels. Kijk daar ff naar als je 'm op de werkbank hebt liggen. Beetje zonde als je nu alles schoonmaakt en dat over een jaar oid de startmotor niks meer doet omdat de koolborstels op zijn.

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE: Koude start

Welke motor heb je er in zitten ?
Met name de V6/24 ES9J4 heeft een startmotor waarvan het solenoïde relais volledig is dicht geseald de contactvlakken zijn niet meer te controleren.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!