Hallo kunners en kenners,
ik ben Frank en bezit sinds okt/nov een handgeschakelde V6 uit febr 98
Rijdt voortreffelijk, maar als ik aangekomen ben en zet de motor uit dan is binnen een halve minuut een soort gekreun te horen. Houdt ongeveer een minuut aan denk ik.
Ik vermoed dat dat met de afnemende druk in het veersysteem te maken heeft.
Kan iemand mij vertellen of dat juist is, en of ik hier mee naar de garage moet?
Frank
,
Zet je de auto op de handrem of in de versnelling? Zakt de auto vlot naar beneden?
Een kreunend geluid ken ik eigenlijk alleen van Xantias. Het heeft met de voorste veercilinders te maken te hebben. Het kan geen kwaad maar is heel erg genant op bijvoorbeeld een drukke parkeerplaats.
Veercylinders, draagarmlagers( was `t bij mij),stabilisatorstang.
Even met de vetspuit op de daarvoor bedoelde delen, ook onder je veercylinderhoes op de stangen.
nooit op de handrem, altijd in de versnelling.
Auto zakt niet snel, kan het vaak nauwelijks zien.
Frank
klopt, ik heb de neiging om het uit te leggen aan 'omstanders' , maar ja, wie kent tegenwoordig nog het hydro-verhaal van Citroën? :)
dat impliceert dan ook dat de auto onmiddelijk wil zakken terwijl mijn uitvoering toch anti-inzak-bollen ( wat een woord;-) heeft?
Frank
Doet mijne ook wel eens, klinkt alsof er ergens een leiding resoneert omdat de druk wegvalt ofzo.
Ik weet in ieder geval wat je bedoelt, maar uitleggen kan ik het niet. :lol:
Da`s toch alleen achter?
Yup, het is 1 bol die weggefrommeld zit ergens boven het achterste subframe. En omdat het zo'n raar woord is noemen de Fransen het een SMAC-bol. :wtf:
dank voor jullie meedenken en antwoorden.
In ieder geval geen haast geboden.
Ik vraag het ook de volgende keer als ik bij mijn garage ben, eens kijken of zij het herkennen.
Frank
Dit probleem ken ik van mijn XM, word veroorzaakt doordat de auto weer in rijstand zakt als je uitstapt. Kreunend geluid komt uit veercylinders voor.
LHM is nogal schraal, heeft geen smerende werking. Bij mijn XM heb ik een 1/2 litertje Total quartz 9000 bij gedaan. Gekreun is weg.
Bij mij heeft het niets met verandering van hoogte te maken. Het kan ook zomaar pas een minuut later beginnen.
SC/MAC
Systeme Citroen de Maintien de l'Assiette Constant
Inderdaad een mondje vol :)
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569
Hiroshima, Japan
Dat olie truckje heb ik al eens eerder voorbij horen komen, bij de DS doen ze dit ook.
In het instructieboekje staat dat je als noodoplossing SAE10 of 20 motorolie in het hydraulisch systeem mag doen.
laatst stond er ergens hier of op CiFo de spec sheet van LHM vs hydraurincage. Daar stond bij smerende eigenschappen van de LHM: "uitstekend". Dus waarom wordt er dan in het algemeen gesteld dat LHM schraal is? Ik heb dat namelijk al veel vaker gehoord en dat mantra ga je dan zelf ook herhalen....
Ik denk dat men er op doelt dat bij oude LHM de smerende eigenschappen minder zijn. LHM is hoe dan ook gewoon minerale olie.
oude LHM als in lang in gebruik in je systeem of oud als in voor de LHM+, de oudere forumule dus?
@Gerrie, Wim bedoelt oude LHM in je systeem die al veel eerder vervangen had moeten worden :wink:.
Als ik het goed heb zit er geen anti-zinkbol in een V6. In elk geval niet in een 12 kleps V6 met Diravi.
Ik heb het nut van die anti-zinkbol toch al nooit begrepen. In mijn XM break Service 2.1 TD is die bol geheel leeg, gewoon laten zitten want je kan er slecht bij.
Hydraulische Citroens horen nu eenmaal (langzaam) in te zakken, dat is een deel van het feest.
Toen de eerste DS 'en in het straatbeeld verschenen bleef ik altijd wachten als ik er een zag stoppen om het wonder te aanschouwen.
Die kreun is zo oud als de XM. Sommigen doen het soms, sommigen altijd, sommigen nooit. Ik denk dat er ergens een klepje rammelt, maar welke weet ik niet. Akelige gevolgen heb ik nooit ervaren.
Noem het maar het XM spook, iets om mee te leren leven.
Ik zou nooit bijmengsels in de LHM doen. Goed zorgen dat je systeem schoon is.
Al die bijmengsels beschouw ik als Britse eigenaardigheden om een tot op het bot versleten autootje nog 100 km verder te helpen bij verkoop.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
die antizinkbol zit er om de lagere capaciteit van de nieuwe 6+2 plunjerpomp te compenseren.
Anders kan het vrij lang duren (veel langer dan bij mijn DS bijvoorbeeld) voordat de Xm op rijhoogte is als je met een aantal personen bent ingestapt.
Niet iedereen waardeert het moeten wachten tot de auto op rijhoogte is, sommigen willen starten en rijden....
Aanhalen van het vorige bericht is onnodig. :moderator:
Het primaire doel van de antizinkbol is om een reserve voorraad van LHM onder druk te hebben voor het voeden van het achterrem circuit. Antizinkbol is een verwarrende benaming. Achterremaccu is een betere term.
De werking van de antizinkbol moet niet worden verward met die van de antizinkkleppen.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569
Hiroshima, Japan
Mooi, nietwaar?
Twee ervaren XM 'ers, twee volkomen verschillende antwoorden.
Als je auto achter op z'n kont ligt remt hij achter niet.
Als de "antizinkbol" zijn inhoud heeft opgesoupeerd, dus als de auto achter is ingezakt remt hij achter niet.
Dat duurt wel wat langer met zo'n bol, maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer.
Als je gaat rijden heb je voor het eind van de straat wel veerdruk, dus ook remdruk achter. Als dat niet zo is komen de achterpassagiers wel in opstand. En die achterremmen krijgen pas wat te doen bij flinke belading, dus bijvoorbeeld in het geval van achterpassagiers.
Je zou kunnen zeggen: geen geklaag, geen paniek.
De zgn Diravibol, die ook al in de DS zit, heeft wel zijn nut, want daarmee houd je druk voor de voorremmen, maar die zit weer niet in de "antizinkbol" XM's.
Daarom: Naar mijn smaak een van de meest overbodige XM onderdelen en ook nog lekker onbereikbaar.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Met een platte anti inzak bol zakt de xm achter na het starten van de motor. Dan gaat er achter-veerdruk verloren het rem-systeem in, maar die druk had eigenlijk uit de anti inzak bol moeten komen.
Gewoon vervangen of vullen, het duurt een eeuwigheid voor dat een Xm met een 6.2 plunjerpomp om hoog is als ie eenmaal op zijn buik ligt.
Daarom zit die bol daar, om hem op rij hoogte te houden niet voor de remmen, anders zouden alle xm's die wel hebben. :wink:
Zullen we gewoon zeggen dat het ieders eigen keuze is? Ik vind dit nogal een welles-nietes verhaal worden.
En een handtekening!!!!
Mijne is ook leeg, auto gaat er niet van op de grond liggen. Daar heeft ie de anti inzak klepjes voor. Hij zakt alleen een paar cm in na het starten.
Leg eens uit?
De mijne (met platte bol) gedraagt zich heel erg netjes zoals een XM betaamt.
Zakt nauwelijks en indien plat op zijn buik binnen een minuutje op hoogte.
Zo een met zo'n verkeerde pomp met twee afdelingen.
Dat inzakken na het starten wijst op lucht in dat deel van het circuit.
Met wat gymmen krijg je het meeste wel weg.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Als je auto zakt zijn je anti inzakklepjes stuk/vuil of een veerpoot lekt intern. Dat staat los van de bol.
Er is tonnen geschreven over de SC/MAC. Op Engelse en Franse forums en zonder twijfel anderstalige forums. Het volgende is een quote van een Engels forum. Als Engels ongewenst is kan ik het vertalen.
quote
On a car with the hydraulics in good condition, upon restarting, the SC/MAC valve opens allowing the LHM pressures to equalise between the SC/MAC sphere and the two suspension spheres. The resultant pressure will depend on the condition of the SC/MAC sphere and how much fluid pressure has been lost via the brake valve whilst standing. If this resultant pressure is substantially lower than the pressure in the rear suspension when the car was first stopped then the rear will sink noticeably causing the height corrector to supply HP LHM to restore the rear height.
unquote
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569
Hiroshima, Japan