La belle est venue

24 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
La belle est venue

Mijn naam is Pieter en ik woon in Opperdoes (bekend van de aardappel). Ik ben 58 jaar oud en ben in principe meer met hardlopen bezig dan met auto’s.

Vanaf het eerste moment dat ik een XM op de weg zag dacht ik: hier is over nagedacht, wat een prachtig ontwerp. Mijn inkomen was toen echter onvoldoende om er een aan te schaffen maar de aandacht voor het merk Citroën werd sterker dan ooit. Begin jaren 90 kocht ik mijn eerst nieuwe BX en twee jaar later mijn tweede (vrijwel zonder problemen na 362.000 km ingeruild). In 1994 of 95 had ik het genoegen om een lange proefrit te mogen maken in een gloednieuwe XM, een CT. “Thank you for flying Citroën” was toen de reclameslogan. Deze rit ben ik nooit vergeten. Door veranderde omstandigheden ben ik na mijn laatste Citroën (een Xsara Picasso HDI, gekocht in 2000 en na 360.000 km ingeruild) in kleine zuinige autootjes gaan rijden. De kriebel voor de XM bleef en toen ik eens een paar centen overhad heb ik mijn garagist om advies gevraagd en er een opgehaald in Haarlem (een 2.0i uit 1997 met meer dan 300.00 km op de teller). Deze auto reed geweldig maar ik heb er veel aan moeten versleutelen en ik wilde toch wel heel graag de meest luxe uitvoering in mijn bezit krijgen. Van het voorjaar heb ik daarom het besluit genomen om de blauwe in te ruilen voor een zilvergrijze V6 Exclusive. En nu ben ik echt verkocht! Ik heb, ook voor mijn werk, al in veel auto’s gereden maar nog nooit in een auto die het rijgenot van deze XM benadert. Met mijzelf heb ik afgesproken dat dit de laatste auto is die ik gekocht heb en er alles aan zal doen om hem knap en in een goede technische staat te houden. Het kleine autootje heb ik voor een zacht prijsje aan mijn schoonzoon verkocht en het woon-werk doe ik nu op de e-bike. De XM wordt alleen voor de langere stukken en vakanties gebruikt.

Onlangs zag ik een filmpje van een DS waarvan de benzinemotor was vervangen door elektromotoren. Deze droom koester ik voor mijn XM. Over een jaar of 10, als de techniek, vooral m.b.t. de accu’s, nog verder verbeterd is, hoop ik een prachtige, snelle, weergaloze, bijzondere schone auto  te bezitten. Over een jaar of 4 à 5 ga ik met pensioen en zal daar hopelijk flink tijd in kunnen gaan stoppen.

Verder heb ik eigenlijk geen verstand van auto’s en ben ook nooit een autofreak geweest. Ook is het voor mij geen vanzelfsprekendheid om deel te nemen aan social media en fora. Ik hecht echter veel waarde aan het delen van kennis en ervaring en denk, dat als je een XM rijdend wilt houden, het lidmaatschap en indien mogelijk een bijdrage leveren aan de XM-vereniging, een must is.

Wellicht tot volgend weekend in Beerta of een van de komende club bijeenkomsten. In Beerta hoop ik wat mooie plaatjes van Nefertiti te kunnen schieten. Wie kan mij vertellen wat de werkwijze is om foto’s te plaatsen?

Met sportieve groet, Pieter

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: La belle est venue

Hallo Pieter, Welkom. Toevallig ben ik mij ook aan het verdiepen in de mogelijkheden van het bouwen van een XM-electrique. Lijkt mij erg mooi om dat in een MultiMedia toe te passen ;-)  Ik heb op YouTube al een voorbeeld van een elektrische XM voorbij zien komen, dus het is mogelijk. Ik ga volgende week ook naar Beerta dus wie weet zien we mekaar daar.

__________
Crepuscule

alpigena-xm
afbeelding van alpigena-xm
  • 2.0i 16V SX 1996 Blue mauritius
RE:

Welkom Pieter,ben zelf ook vrij nieuw hier.

Misschien een beetje off-topic maar over  Beerta gesproken......heb in de planning staan om zaterdag 22 augustus er heen te gaan...als nieuweling vroeg ik me af of ik mij dan ook m,oet aanmelden en zo ja..waar?

Bart

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: La belle est venue

Hallo Bart,

Ik heb op het contactformulier van de site ( http://www.citroenweekendbeerta.nl/418446812 ) even gemeld dat ik kom en met wat voor auto. Je kan ook een mailtje sturen aan info@citroenweekendbeerta.nl. Ik heb me ook aangemeld voor de Make a Wish actie.

Voor mij wordt het ook de eerste keer dat ik naar Beerta ga. Ik ga vrijdagmorgen al die richting op om naar Fontana Bad Nieuweschans te gaan en ga er een heerlijk weekendje voor mijzelf van maken (vind dat ik dat wel verdiend heb, mijn vrouw was het daar gelukkig mee eens :-)). Overnachten doe ik in Motel Paradiso. We komen elkaar zaterdag wel tegen. Ik heb er zin in!

Pieter & Nefertiti

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: La belle est venue

Wellicht een idee om mettertijd vanuit de club een projectteam samen te stellen. Heb jij de link voor mij naar het Youtubefilmpje met de XM-electricque (klinkt chic ;-) )?

We drinken er komend weekend wel een biertje op!

Pieter & Nefertiti

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: La belle est venue

Ja ik kwam deze tegen https://www.youtube.com/watch?v=j2vsXvLoxuk&list=PL56E5BEF35DB3CD28

​Dit bedrijf heeft ervaring met Citroens. Ook wel handig i.v.m. de hydrauliek. http://www.he-cars.com/  kosten ca 15.000 euro ;-)

__________
Crepuscule

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: La belle est venue

Een paar foto's:

Tobermory (Isle of Mull Scotland)

Omgeving Beerta.

Foto's zijn niet van superkwaliteit maar ik heb nu geen betere beschikbaar.Volgende keer de camara niet op het kastje laten liggen .

Pieter & Nefertiti

Grootj
afbeelding van Grootj
  • Citroen XM 2.0 TCT Exclusive (verkocht)
RE: La belle est venue

Veen zegt:

Ja ik kwam deze tegen https://www.youtube.com/watch?v=j2vsXvLoxuk&list=PL56E5BEF35DB3CD28

​Dit bedrijf heeft ervaring met Citroens. Ook wel handig i.v.m. de hydrauliek. http://www.he-cars.com/  kosten ca 15.000 euro ;-)

Volgens die website zijn lichte auto's met een lage cw-waarde heel geschikt: 

Citroen XM 2.0i

CW-waarde: 0,28 ( bron: http://www.autokenners.nl/citroen-xm/)

Gewicht: 1267 kg (bron. http://www.autoweek.nl/auto/6127/citroen-xm-20i)

Lijkt mij een prima kandidaat... broken heart

 

Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive

1983 LNA 11RE Cannelle

1984 Renault 4 GTL

 

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: La belle est venue

Alhoewel een XM me niet de beste basis lijkt voor een elektrische auto is het wel geweldige techniek.

In feite is elke XM gestript van zijn motor even zwaar, Opties bepalen ook erg veel gewicht, denk aan elektrisch bedienbare stoelen, schuifdak..
Je moet kijken wat je aan gewicht kwijt kan raken, en het liefst beginnen met een basisversie. 

Op het citroen-forum is ook iemand die zijn DS heeft omgebouwd naar elektrische aandrijving. Hij heeft volgens mij een systeem toegepast die de pomp inschakelt als het nodig is, met daaromheen een kast gebouwd voor de herrie die dat oplevert. Een 6+2 pomp zoals geleverd in de latere XM's levert volgens mij minder en lijkt me beter geschikt, zodat er minder stroom verbruikt wordt voor het hydraulische gedeelte. In feite ben je er namelijk als je die pomp kan aansluiten. 

De elektriek is ook een puntje van aandacht, met de kilometers spaghetti die in de XM zitten. Ook hier is een basisversie fijner, aangezien er minder bekabeling aanwezig is om aan te sluiten. Met elektrische schema's is alles te doen natuurlijk en een volledig uitgevoerde auto is ook wel lekker. 

Een elektromotor levert zijn volledige koppel vanaf 1 toer per minuut. Meestal wordt een versnellingsbak bij een aanpassing vast gezet in één versnelling, aangezien de motor toch altijd zijn koppel kan geven. Met een automaat wordt dit lastig. Ik weet niet of je ermee weg komt om de versnellingsbak in de 5 te laten staan, maar je wilt de bak ook een beetje sparen, die blijft tenslotte wel ouderwets mechanisch. 

Accuplaatsing; ik heb wel auto's gezien waar de accu's in frames weggewerkt waren bij onder andere de achterbank. Als je de uitlaat en dergelijke weg haalt zou je wat extra ruimte kunnen creëren onder de auto.
De accu's zelf zit natuurlijk ook nog onderscheid in. Je hebt de ouderwetse accu's met zuur, en de modernere gelaccu's. Gelaccu's hebben het voordeel dat ze op de zijkant gemonteerd kunnen worden. Zit ook een ander prijskaartje aan. De ouderwetse accu's mogen op geen enkele manier ontluchten naar het interieur.

Wel een gaaf project als je het serieus wilt gaan doen!

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: La belle est venue

Mijn idee is niet om het project te baseren op reeds uitgevoerde projecten (wel om er van te leren). Ik zou niet tevreden zijn met een XM die max. 100 km/uur kan rijden. Mijn doelstelling is om toch minimaal 180 te kunnen rijden met een minimale actieradius van 500 km (bij gemiddeld 100 km/uur) Alle opties die ik nu heb moeten blijven functioneren. Geen stap terug maar een stap vooruit is het doel. Als dat met de huidige stand der techniek nog niet te verwezenlijken is wacht ik nog een paar jaar. Naar mijn idee is de XM juist een prima basis met zijn lage CW-waarde en groot formaat. De XM is groot en kan dus flinke elektromotoren herbergen en ook voor accu’s is meer ruimte dan in de gemiddelde auto. Zeker op accugebied zijn er diverse veelbelovende ontwikkelingen. Zie ook http://www.allaboutbatteries.com/electric_cars.html. Ik denk niet aan “standaard” ombouwpakketten zoals die nu worden aangeboden. Met een team van slimme mensen, uit verschillende disciplines, moet het toch mogelijk zijn om, zonder tijdsdruk, uiteindelijk tot iets specifieks voor de XM te komen waar Tesla-rijders  jaloers op gaan worden. Of ben ik te optimistisch? Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd, een dag niets gedroomd is eveneens een dag niet geleefd.

Je kan m.i. het project grofweg in vijf delen splitsen waarbij keuzes gemaakt moeten worden:

  1. De aandrijving (aantal en type motoren, direct op de wielen (2 of 4) of met behoud van versnellingsbak)
  2. De aansturing van de aandrijving (DC-drive of omvormer naar AC als voor AC–motoren wordt gekozen plus natuurlijk het regelsysteem indien niet gecombineerd)
  3. De energievoorziening (welk type accu’s, aantal cellen, waar te plaatsen)
  4. De terugkoppeling van gegevens (bijvoorbeeld ombouw van klokkenkast naar LED-scherm met bijvoorbeeld een raspberry pi 2 of iets dergelijks als interface met de drive-unit, sensoren en, navigatie/muziek)
  5. De interface met bestaande elektra en elektronica (hydraulische pomp, verlichting, airco, etc.) en eventuele aanpassing daarvan (bijvoorbeeld elektromotor voor hydraulische pomp)

Ik ben benieuwd naar de volgende reactie.

Pieter & Nefertiti

Beeke
afbeelding van Beeke
RE: La belle est venue

Dromen is zeker belangrijk. En grenzen opzoeken heeft ons gebracht waar we nu zijn in de wereld.

Maar je geeft nogal wat uitdagingen aan. :-)
Minimaal 500km actieradius?
Even kijkend naar een Xm en zijn gewicht, dan praat je al snel over meer dan 100 KWU, Er vanuitgaande dat je softwarematig hem optimaal kan tunen,
en optimale terugwinning van energie kan bewerken door remmen op motoren enz.
En dan is nogsteeds een hele grote stapel batterijen. :-)
En dus ook heel veel gewicht. Misschien wel meer dan de hele XM weegt. haha
En dan de vraag of de ontwikkelingen op het gebied van baterijen snel zal veranderen? (Meer vermogen per kilo?)
Persoonlijk ben ik veel initiatieven tegengekomen vanuit mijn werk. 
Maar vreemd genoeg word het altijd snel erg stil rond opvallende ontwikkelingen. (Zouden de grote olieconcerns dit opkopen om in de kast te 
leggen, of ben ik nu te cynisch?)
Persoonlijk verwacht ik de komende 10 jaar nog geen doorbraak die op de markt komt.

Het mooie van de Tesla is dat ze een hele grote accu hebben gemaakt en daar een auto omheen hebben gebouwd. :-)
Bij de XM heb je iets minder vrijheid qua ruimte enz.
En het moet ook nog veilig blijven bij b.v. de batterijen, deze zal waarschijnlijk voor de achteras en achter de vooras moeten blijven.
Je wilt geen kortsluiting krijgen met 100KWU energie bij een aanrijding. :-(

Op je vraag AC/DC. Gelijkstroom motoren zijn veel efficienter dan wisselstroom. Daarnaast moet je naar wissselstroom transformeren wat ook energie kost.

Een versnellingsbak? Daar gaan leuke discussies over. Maar tot op heden heeft een versnellingsbak geen toegevoegde waarde. 
Electromotoren hebben van 1 tot xxx toeren 100% vermogen.

Wil je snelheden halen die je aangeeft heb je volgens mij maar 1 optie. En dat is minimaal twee motoren, een voor de achteras en een de vooras.
Als je de overbrenging rond krijgt, anders zijn het 4 motoren.

Al met al een hele spannende uitdaging.
Ik weet dat Tesla zijn patenten beschikbaar heeft gesteld aan alle autofabrikanten.
Misschien willen ze ook hier wel de informatie beschikbaar stellen?

Ik heb anderhalfjaar in een Leaf gereden, mooie ervaring. Maar bereik te laag.

Nog een andere uitdaging die ik je niet hoorde noemen? De verwarming! Een echte energie vreter. :-)
Als voorbeeld, bij de Leaf had ik een bereik van 120km, maar bij min 10 verdampte dit naar 45KM. :-)

Maar een hele mooie uitdaging en ga zeker volgen hoe het je vergaat.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE:

En airco, dat vreet natuurlijk ook wat.. 500 KM actieradius is echt ontzettend veel, daar kom je voorlopig inderdaad niet aan.. Vervelende is dat je erg veel accu's kunt plaatsen maar dat brengt ook weer gewicht met zich mee. En dat moet natuurlijk ook van de plek komen.. Die kleine autootjes zijn daar handig mee, heb je niet constant een groot gewicht dat zich moet verplaatsen met het accelereren. Eenmaal in beweging rolt het wel, maar dat constante remmen en gas geven.. 

Verwarming is een radiateur die warm wordt van de koelvloeistof van de motor. Dan moet je een elektrische kachel of iets dergelijks bedenken en dat kost natuurlijk ook weer flink wat, zoals Beeke ook al vermelde.

Achterophanging aanpassen voor aandrijving, ook een uitdaging van zichzelf. 

XM is een erg grote auto, maar bruikbare ruimte is niet zo veel. De tunnel onder de auto waar de uitlaat loopt kan je gebruiken en aanpassen. Er hangt ook nog een reservewiel die je kunt lozen. Achterbak volproppen dan maar. 

Aandrijving van de pomp is een elektromotor die inschakelt als het nodig is het handigst. Dat zag je bij die DS ook zo. Onder een bepaalde druk schakelt de pomp in. Airco heeft ook z'n eigen pomp en dus ook een aandrijving nodig. 

XM grossiert in lampjes. Overal lampjes. Constant je dimlichten aan verbruikt ook. Alles vervangen voor leds is dan een betere optie, en led dagrijverlichting toevoegen, ben je voor overdag klaar. 

Met huidige technieken en in de komende jaren gaat dit echt niet lukken. 500 KM is veel. 250 kilometer is al veel. Als je een elektrische XM hebt die maximaal 100 km per uur kan, een actieradius heeft van 100-150 kilometer en je betrouwbaar van A naar B kunt brengen, heb je al een ongelooflijke prestatie.

Ik moet zeggen dat ik zelf erg benieuwd ben naar de waterstofmotoren, BMW heeft laatst een stukje film online gezet ter promotie. Dat is ook een mooie techniek zeg. Jammer van de hoeveel ruimte waterstof in beslag neemt, die tanken zijn wel een flink ​formaat. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: La belle est venue

We moeten die waterstofbatterijen hebben van Inteligent Energy  ;-)  

Trouwens Pieter; Nefertiti doet het goed op de homepage ...

__________
Crepuscule

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: La belle est venue

Veen zegt:

We moeten die waterstofbatterijen hebben van Inteligent Energy  ;-)  

Trouwens Pieter; Nefertiti doet het goed op de homepage ...

Isreal heeft veel tijd gestoken in de ontwikkeling van brandstofcellen.Wat de status is weet ik niet maar ik vermoed dat de techniek verder gevorderd is dan nu algemeen bekend is. Ik heb er vertrouwen in dat we binnen 10 jaar een stuk verder zijn. 

Mooie foto en leuk dat Nefertiti de frontpage mag sieren.

Pieter & Nefertiti

Sweefxm
afbeelding van Sweefxm
  • V6.24 1991 rouge mandarin nacré
  • V6.24 1993 vert vega
RE: La belle est venue

Hier kan je de LiFePO4 cellen kopen: http://www.ev-power.eu daar kocht ik ze ook voor de elektrische aandrijving van m'n bootje.

Hier een blog met veel info: http://gwl-power.tumblr.com

Joost, aka "Sweefxm"
rode sweef:
groene sweef: gesloopt
Mehari: verkocht

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: La belle est venue

LiFePo is idd super vergeleken met de lood-accu's, incl managemement en voorspelbaar gedrag en levensduur. 

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: La belle est venue

Gisteren tijdens de uitermate gezellige en voor mij ook zeer leerzame sleutelmeeting (iedereen nog bedankt voor de tips) in Malden kwam ook mijn droom nog aan de orde. Met Erik leuk over dit onderwerp kunnen bomen en ik ga er vanuit dat die discussie binnenkort, onder het genot van een kwaliteitsbiertje, wordt voortgezet. In het gesprek met Erik kwam al naar voren dat de energievoorziening het belangrijkste aspect is. Dit bepaalt de verdere keuzes (eerst brandstof dan motor). Mijn inziens moet je niet aan accu's denken maar de brandstofcel als energievoorziener (Ik las net dat Tesla het wat moeilijk heeft en misschien is het van hun wel een kardinale fout geweest om de auto rond accu’s te gaan bouwen). Technisch kan er al ontzettend veel en dit wordt alleen maar meer. De idee dat de aardolie-economie in de laatste fase is wordt steeds breder geaccepteerd. Een alternatief is een economie die gebaseerd is op waterstof. Met eigen zonnepanelen en aandelen in een windmolencollectief zelf waterstof produceren en het dan in de XM weer als mooi schoon water uitstoten, is dat geen mooie droom? Ter inspiratie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hyundai_ix35_FCEV.

Pieter & Nefertiti

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: La belle est venue

Pieter & Nefertiti

Beeke
afbeelding van Beeke
RE: La belle est venue

zie ook: http://m.tankpro.nl/brandstof/2015/04/01/waterstof-lost-een-probleem-op-dat-er-straks-niet-meer-is/

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: La belle est venue

Bij elk geluid is er ook een tegengeluid. Gelukkig maar want daardoor wordt de discussie alleen maar interessanter. Het is wel van belang om te kijken welke partij een mening uit en te checken of de in een artikel genoemde cijfers een beetje overeenstemmen met de algemeen geaccepteerde waarden vanuit de wetenschap. De reacties op http://m.tankpro.nl/brandstof/2015/04/01/waterstof-lost-een-probleem-op-dat-er-straks-niet-meer-is/ zijn daar een goed voorbeeld van. Dit artikel heeft mij niet kunnen overtuigen (b.t.w. Tankpro is een vakblad voor tankstations!).

Pieter & Nefertiti

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: La belle est venue

Even een update.

Garage Groenwoud-Van Kesteren in Schagen (ze hebben mij ooit een nieuwe BX weten te slijten) wilde de auto wel in onderhoud nemen. Zo kon ook het lidmaatschap van de  Wegenwacht ingeruild worden voor de MYCitroënCard (scheelt weer wat centjes). Omdat ik toch naar mogelijke besparingen aan het kijken was heb ik de basis WA-verzekering opgezegd (soms laat je uit gemakzucht wel eens te lang verzekeringen prolongeren) en voor maar een paar euro meer per maand is ze nu WA + volledig casco verzekerd. Nadeel van de XM is de relatief lage dagwaarde zodat je bij flinke schade snel verlies lijdt. Omdat de auto nog erg netjes is leek het mij goed om haar te laten taxeren (De Jong Klassieker Taxaties). Direct daarna is ze in een Dinitrol jasje gestoken (Gosliga). Ze moet er dus qua carrosserie zeker weer 15 jaar tegen kunnen. De getaxeerde waarde viel zeker niet tegen en ik ben blij dat ik het zo heb aangepakt.

De 13e ruit hangt weer keurig aan een elastiek. Dit was een eenvoudig klusje. Ik heb nog wat elastiek over en zal dat aan het magazijn doneren.

De HD-pomp is op dit moment bij H&S Techniek voor een revisie. Van Furriegurri heb ik enkele weken geleden een pomp over kunnen nemen. Omdat mijn eigen pomp wel erg begon te lekken heb ik die er, zonder revisie vooraf, onder laten zetten. Helaas lekt deze ook (gelukkig wel een stuk minder) dus nu maar hopen dat het niet te erg wordt en ik dit “klusje” (de garage had drie uur nodig)  bij de volgende sleutelmeeting zelf (met hopelijk wat aanwijzingen) kan uitvoeren.

Van Furriegurrie kan ik een paar Monte Carlo velgen overnemen. Ophalen kan ik combineren met een bezoek aan een werkrelatie, dus dat komt mooi uit. Later dit jaar komen daar dan winterbanden om.

Eerstvolgende klus op de lijst is, als er geen andere onverwachte uitgaven komen, het kopen en plaatsen van een 2din navigatie inclusief het werkend maken van de bedieningsknoppen op het stuur. Dit zal echter even moeten wacht omdat Nefertiti de laatste weken toch wel een zeer dure vrouw is geweest en ik voor mijn vakantie naar Japan in april ook wat zakcentjes wil hebben.

In juni samen met mijn vrouw en deze zeer fijne auto voor een paar weken naar Ierland. Daar kijk ik echt naar uit!

Natuurlijk blijf ik (ver) in de toekomst kijken. Deze links vond ik wel leerzaam (is een apart draadje over dit onderwerp een idee?):

http://nanoflowcell.com/ (te mooi om waar te zijn, wel het bekijken waard, zeker als je van marketing houdt)

http://www.nwba.nl/doelstellingen/

http://www.nwba.nl/wordpress/wp-content/uploads/2013/09/deelrapport-brandstoftafel-duurzaam-waterstof.pdf

http://tweakers.net/nieuws/102789/promovendus-tu-e-vindt-methode-om-opslag-waterstof-te-verbeteren.html?mode=nested&niv=0&order=desc&orderBy=rating&page=1#reacties

http://elbitsystems.com/Elbitmain/files/Fuel_Cells.pdf

Pieter & Nefertiti

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Goed bezig Pieter! Het valt me op dat veel leden nu serieus investeren in hun XM met als doel; behoud op lange termijn...

Verder heb ik een nieuw onderwerp aangemaakt m.b.t. de Electric XM

__________
Crepuscule

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: La belle est venue

Dank je Frank. Wat mij ook opvalt is dat de vraag lijkt toe te nemen. Kunst heeft een lange houdbaarheid .

Pieter & Nefertiti

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: La belle est venue

Ik moet zeggen dat ik met de mijne ook niet heel lang heb hoeven leuren.....