Ooit geprobeerd de lagers van de achter veerpoot te vernieuwen ?
Ondanks dat er geen speling is te voelen, zijn deze aardig in de vernieling gegaan.
Het piepte een beetje, dus dan maar demonteren om te kijken wat er aan de hand is.
En dat was hard nodig.
Om de veerpoot te los te halen moet eerst de veercilinder verwijdert worden.
(bol er af, leiding los schroeven en afstoppen tegen lekkage, twee plastic retourleidingen uit de hoes trekken, waarvan een de retourleiding is, ook afstoppen want het blijft lekken.
Borgpen aan het uiteinde van de rubberhoes uitnemen deze kan behoorlijk vast zitten. Een methode hier voor heb ik al eens beschreven.
Berichttitel: Re: Verwijderen pen van de veercilinder
De cilinder er uit laten zakken .)
Nu kan de remleiding klem boven de veerpoot met sleutel 10 losgehaald worden en de aansluiting op het remblok, ook deze gaat lekken.
De twee bevestiging bouten op de stabilisatorstang verwijderen met dop 18 .
Dat kan behoorlijk vast zitten zelfs een slagmoersleutel redde het niet.
De kop van een met een doorslijper er afgezaagd zie foto.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HDIRZGXY.jpg
De bout waar de veerpoot op draait met sleutel 24 loshalen.
Nu kan je de veerpoot naar achteren trekken en uitnemen.
De bus waarop het lager draait met een dop 13 of 14 naar een kan er uit tikken
Dan kan je zien wat er over is gebleven van het lager zie foto.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UQOFBZYF.jpg
.
Alleen nog maar roest en wat losse rollertjes van het conische lager.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IYI4E6JC.jpg
Het binnenste deel van het lager is makkelijk van de as te verwijderen door een ringsleutel 20 als stempel te gebruiken maar de buitencap welke in de aluminium poot zit moet er met een speciale lagertrekker worden uitgedraaid.
En als deze klem loopt zit er niets anders op om deze door te slijpen.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LJ7EIYOS.jpg
Eenmaal verwijderd, de buiten kappen van de nieuwe lagers met een passende dop in de aluminium poot tikken, de as op een passend draadeind schuiven, de beide binnenste lagerdelen goed in het vet zetten en door de poot heen op de as persen tot alle speling niet meer voelbaar is en de lagers toch nog soepel blijven draaien.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LUS8LHUR.jpg
De stofkappen (met daar onder nog meer vet ) er in tikken en alles kan weer op zijn plaats worden gemonteerd.
Een kleine aanvulling want je hebt geen speciaal gereedschap of een lagertrekker nodig. Van een oud-Citroën monteur kreeg ik het advies om de bout te gebruiken waarmee de draagarm vast zit omdat je bij de nieuwe lagerset ook een bout krijgt. De kop van de bout steek je door de draagarm en zet hem schuin achter het lager (van binnenuit). Met een zware hamer tik je zo het lager uit de draagarm. Ik weet uit ervaring dat dit tadeloos gaat, echt maar een paar minuten werk. 8)
En bij dit soort klusjes behandel ik de bouten en andere onderdelen die los moeten een of 2 dagen van tevoren met kruipolie. De echte, dus geen WD-40. Hele grote kans dat het dan zonder hak- en zaagwerk los komt.
Ook een manier waar ik nog niet aan gedacht had. Ik had een lagertrekker tot mijn beschikking.
Zo als je op de foto kan zien kwam het lager scheef te zitten en vormde een braam in het huis.
Ondanks het terug tikken bleef het vastlopen .
Met een " Dremel " en een dun metaal schijfje dan maar door gesneden.
Als het een niet lukt, gaat het andere wel.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Als een buitencup van een lager vastzit kan je die laten "schrikken" door er een klein rupsje op te lassen.
Super beschrijving! Dit was een howto de we nog node misten.
Hoop dat ik hem nooit nodig heb, klinkt als een kötklus.
Nou, eigenlijk niet. Als je de horde van de veercilinderpin hebt genomen is de rest eigenlijk heel therapeutisch: verstand op nul en hakken en beuken. 8)