Oes bint zuuneg. Dat is Drenths voor “ik kan moeilijk geld uitgeven”. Er moet bij mijn XM een plaatje gelast worden in een dwarsbalkje. Het zou mij bij een garage 180 euro kosten. Vind ik een beste sloot geld. Is er iemand op het forum iemand die goed kan lassen en dit voor een vriendenprijsje zou willen doen?
Groet’n Michiel
Heb je een foto van de bewuste plek?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik ben helaas (nog) geen lasser en woon ook niet in de buurt. Een foto zou inderdaad wel handig zijn om e.e.a. een beetje te kunnen beoordelen.
Als het een klein plekje is op een vlak stuk dan zou het wellicht duur kunnen zijn. Is het een hoek en/of wat groter dan is het soms best wat werk om de boel uit te slijpen en een passtuk te maken en dat er in te lassen.
Ik vind zelf 180,- best redelijk klinken eigenlijk . Er komt toch wel wat werk bij kijken aan schoonmaken, slijpen, pas maken, lassen en nabewerken. Een uur of anderhalf is een garage zo bezig lijkt me. En als je het zelf gaat doen kost het ook wel iets natuurlijk, wat materiaal, lasdraad, anti-roest spuitbus plus tijd en rotzooi. Ik kan natuurlijk jouw financiele situatie niet inschatten, maar zelf vind ik het genoemde bedrag niet zo schokkend.
Materiaal zijn de kosten niet, het zal hem wel in het uurloon zitten maar laten we voordat we de boel overspeculeren eerst de foto's afwachten :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
dat valt wel mee inderdaad, maar plaat(je) ijzer (als je niets hebt liggen), wat lasdraad, gas en een spuitbus anti-roest en je bent zo een euro of 40 verder lijkt me....
Je vergeet in je rijtje dan alleen nog het laspparaat zelf, maar dan is 180 euri een scheintje :D
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
ik ging voor het gemak even uit van het scenario van de behulpzame medeforummer die zijn lasapparaat en kunde ter beschikking zou stellen :wink:
DAn zou het plaatje ijzer wellicht vervallen. De slijpschijfjes en schuurborstels was ik nog vergeten :lol:
Ik zal zo snel mogelijk een foto maken. Word op z'n vroegst morgenmiddag. Stel dat ik vandaag nog met m'n vrachtwagen op de zaak kom is het al donker. Maar waarschijnlijk blijf ik onderweg staan. Had ik maar een vak moeten leren.
Wat betreft die 180 euri. Das vast niet te duur voor het laswerk. Maar het is wél veel geld. Ik hou van goedkoop klussen. Doe zelf dan ook veel aan de auto. Ik kan alleen niet lassen. Althans, ik heb het nooit gedaan.
Voor de beeldvorming: het gat bevindt zich in een dwarsbalk die in de breedte onder de auto loopt. Ongeveer thv de voordeurscharnieren. Aan de bestuurderskant. Is ter grootte van ehh euhh tja.... het voetje van een borrelglas?!? Het is geen zichtwerk dus hoeft niet superstrak. Ik wil het gewoon dicht hebben voordat er weer als een idioot met zout gestrooid gaat worden.
Het nadeel van iets wat al een gat is, is dat het een aardig groot gat wordt voordat je op materiaal uit komt wat niet aangetast is door roest en dik genoeg is om op te lassen.
Volgens mij is het nog redelijk hard om het gat heen. De schroevendraaier test liet niets ernstigs zien. Maar nader inspectie zal het uitwijzen.
Hebben we het niet over het subframe? Verder kan ik me weinig dwarse balken voorstellen...
Dat is ook mijn gedachte. Daar loopt de dwarsverbinding van het subframe, voor de uitlaat.
Ik heb ook twee plaatjes laten lassen aan het subframe.
Bij Chris Melgert in Arnhem.
Strak gedaan overigens, en de hele flikkerse bende nog eens getectyleerd.
Was wel 270 eurioos kwijt. :roll:
Maar dat frame gaat dan ook nog wel een blokwissel mee! :mrgreen:
Tsja, maar nu moet dus iemand voor aanzienlijk minder als 180 naar zijn apparaat, tijd vrijmaken, de boel schoonmaken, plaatje uitslijpen, nieuwe pasmaken, lassen incl materiaal zoals gerrie zegt, nabewerken, conserveren..
Als je het nou over honderden euros hebt, maar dit valt wel mee! Gewoon laten maken zou ik zeggen..
Plus je moet ook nog eens een brug hebben want dit doe je niet even op je rug liggend onder de auto..
En bij een dhz garage ben je ook zo 30 eu kwijt voor brug en lasapparaat..
Ik vind de prijs ook nog wel meevallen.
Pfff ... Anders geformuleerd: 180 euro is een beste hap uit m'n budget. Als er een beun de haas is die het goedkoper kan, graag. Zo niet dan geef ik graag 180 uit om mijn geliefde xm in topconditie te houden.
Dus wie zijn of haar naam is haas. ;-)
Okay, op die manier. Alles is relatief natuurlijk. :wink:
De rand bovenin de foto is het krikpunt links-voor.
Het gat bevindt zich dus direct achter dit krikpunt.
Duidelijker kan ik het nog niet maken. Fotos gemaakt en geupload met de telefoon. Wat een takkewerk.
ik ben zeker geen expert, maar als je dit kaal gaat maken en het "gezonde" staal gaat opzoeken kon je best wel eens een flink gat overhouden.
Het zit ook aan de rand en er zal waarschijnlijk iets meer moeten dan alleen een plat plaatje er op bakken.
Aan de andere kant kan het nooit heeeeeeeel veel werk zijn anders hadden ze je geen offerte van 180,- gemaakt denk ik
Wellicht dat Wes (ExpelliarMus) dit kan vergelijken met de gaten in Breaky?
Volgens mij komt dit inderdaad overeen met het gat van Breaky (maar dan aan de passagierskant). Best een vervelend gat want het zit in de kokerbalk en is dus APK-afkeur. :roll:
Het lijkt er op, bij mij zaten de gaten in die buurt aan de dorpel kant en dan de hoek om de wielkast in.
Dat was echt een heel groot gat, dit moet eerst goed schoon gemaakt worden, dan pas kun je de schade goed bepalen.
Zo`n gat ziet er bekent uit zo had ik er ook een paar.
Als je dit goed wilt doen word het gaatje een groot gat. Bij mijn XM ging het via de kriksteun door tot in de A-steil voordat er goed materiaal zat.
Je kan er e.v.t tijdelijk een plaatje op vast kitten zodat er geen zout in komt maar dit is een lapmiddel en de a.p.k keurmeester houd er ook niet zo van.(ik ook niet trouwens.)
Heb je ook al eens achter het voorspatbord gekeken?
Dus aan de buitenkant van de dorpel zegmaar.
Daar kan het soms ook goed mis zijn. :?
:idea: Als het alleen de pekel moet tegenhouden van de winter en niet te duur moet zijn, is ijzercement misschien een optie.
Kom je in iedergeval de winter door.
Zei die na een jaar... als je echt zo weinig om je auto geeft kan je er net zo goed niets in smeren. Dan kan je hem de 1e apk toch meteen de sloop op drukken.
Sorry, wist niet dat je kwaad werd :shock:
Wat ik bedoel, tijdens de winter even door sparen.