Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

25 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
johan1961
afbeelding van johan1961
Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

Net de auto gestart en in de hoogste stand gezet, nog voor hij helemaal hoog was een pof en daarna veel stoom vanonder de auto, de geur gaf aan dat het LHM moest zijn, gelijk in de laagste stand gezet.
Het komt (moeilijk te zien in de laagste stand met krikje onder de trekhaak) linksachter weg,naast de tank zitten enkele leidingen, eentje daarvan zit een eindrubber op met 3 doorzichtige leidingen naar boven, deze werd het eerst weer nat, maar zeker weten of dit de boosdoener is .... het is allemaal LHM daar.
Erger is: in de laagste stand druppelt hij alleen, in de rijstand begint het stomen gelijk weer, maar de auto komt ook niet meer omhoog!
En in de laagste stand kom ik niet eens de inrit af de straat op! En op straat zal ik geen verkeersdrempel halen zonder schade aan de onderzijde... :(
Heeft iemand een idee hoe dit het beste op te lossen?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

HD leiding lekkage! Das balen.
Afslepen naar een brug en daar goed van onder (laten) bekijken. HD leiding vervangen is denk ik de enige opties.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

Ik weet niet of je een lid bent van de ANWB (met thuisservice), maar die hebben bij vraag ernaar een auto ambulance geschikt voor allerlei lage auto's, dus ferrari's, porsches etc.. Een XM in de laagste stand moet daar zeker op kunnen. En dan zullen zij hem voor je kunnen afslepen naar je garage. Wij hebben het gehad met onze festivalbak, in de garage bleek dat het de HD leidingen achter waren.

johan1961
afbeelding van johan1961
Re: Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

Tja, ben wel lid van de ANWB, maar niet in de thuisplaats.
Leek me ook niet nodig met 3 auto's voor de deur, maar nu was het wel handig geweest.
Kan hem wel slepen, maar niet de inrit af of over de verkeersdrempels.

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

Geen paniek. Komt (helaas) veel voor bij XM's.

Als je het ding flink omhoog kunt krikken zodat je er goed onder kunt liggen dan is het best te klaren.
Meermalen gedaan.

Niet de hele leiding(en) vervangen, maar slechts de achterste 0,5 m of zo.

Aan elkaar koppelen kan op diverse manieren. Leidinkjes en koppelstukken te leveren door bij. Chyparse.

Los van de uren is en tientjeswerk.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

johan1961
afbeelding van johan1961
Re: Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

Dank JanSr;
Het was in 1981 !!! dat ik voor het laatst een lekke leiding (DS) had, met geen enkele BX, GSA of Xantia meer gehad.
Dacht dat dat probleem dus naar de eeuwige jachtvelden was verdwenen.
Ga maandag eerst maar overleggen met mijn garage hier, lukt dat niet, ik wilde de auto na de nieuwe APK van afgelopen week nog naar een veerspecialist brengen om het systeem te reinigen en zachter af te stellen, bijv. Renard.
Het kan zijn dat ik met hun contact opneem om die leiding er gelijk bij te doen, maar dan moet er wel een oplossing voor het vervoer zijn.
Ik heb achterin mijn DS enkele stukjes leiding met koppelingen liggen voor het geval dat, weet jij of dat dezelfde diameter is? Dan is er misschien een noodoplossing te maken...

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

Diameter klopt niet. Als je garage een Citroën dealer is zal die de hele leiding moeten vervangen, die mogen niet beunen.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

johan1961
afbeelding van johan1961
Re: Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

Nee, mijn garage is Citroen specialist, geen dealer, Minke Hilgenberg.
Maar hij heeft volgens mij geen autoambulance die je kunt laten zakken, dus dat is een probleem.
Helaas staat mijn rug mij niet (meer) toe om langdurig zelf onder de auto te liggen, hoezeer ik dit best zou willen!
Het was wel ff schrikken, je verwacht het niet op z'n moment (2 dagen na de APK), hoewel ik ook wel weet dat dat niks zegt over de staat van bijv. de leidingen, jammer dat het thuis gebeurde, geen recht op wegenwacht, maar aan de andere kant ook niet op een beroerd moment en op een beroerde plaats.....

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

Er zijn tegenwoordig zat autotransporteurs die een platte Citroen aankunnen. Even shoppen. Daar hoef je niet op leeg te lopen.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

Oeh da's balen zeg, succes met het oplossen van de euvels...

Luceo non uro....

johan1961
afbeelding van johan1961
Re: Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

Auto rijdt weer!! :dans:
Vanmorgen de auto in de hoogste stand ( er was dus een foefje voor om hem toch in de benen te krijgen) naar de garage gesleept, alwaar eerst o.a de uitlaat gedemonteerd moest worden om het lek te vinden.
Daarna is er ca een halve meter nieuwe leiding gemonteerd, de oude had als enige van de 4 een stuk waar de (plastic?) beschermlaag over ongeveer 10 cm verdwenen was, en daar was ie dus doorgeroest.
Mijn garagehouder werkt niet met de koppelingen van chyparse of chitrotech, maar maakt de leiding en koppeling zelf.
Dit is geen knelkoppeling, hij heeft meer vertrouwen in zijn systeem, zeker als permanente oplossing.
Morgen nog even de brug op voor een nacontrole, en dan maar hopen dat het niet weer gebeurt, de garagehouder heeft al diverse keren zo'n leiding gerepareerd, dit was echter wel de eerste type 2!
Al met al is dit letterlijk en figuurlijk met een sisser afgelopen! :zwaai:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

Schiet even een plaatje van de koppeling, ik ben heel benieuwd wat er gedaan is.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

johan1961
afbeelding van johan1961
Re: Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

Ik zal morgen ff een plaatje maken......

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

:lovecit:

Luceo non uro....

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

Klinkt als een echte Citroenenspecialist die Minke! 8)
Fijns!!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

johan1961 zegt:

de auto in de hoogste stand ( er was dus een foefje voor om hem toch in de benen te krijgen)

Ben benieuwd wat dat foefje is. :roll:

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

johan1961
afbeelding van johan1961
Re: Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

Hier een fotootje van de gerepareerde leiding en de manier van koppelen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YEJO78HG-D.jpg
En Marc, of het echt een foefje is weet ik niet, maar toen ik de auto startte wou hij voor en achter geen centimeter omhoog. :(
Maar door nu de auto eerst op te krikken tot ca. de hoogste stand, dan de auto starten en ff behoorlijk wat toeren laten draaien, (er ligt dan al wel weer ruim een liter LHM onder), contact uitzetten, en na ca 10 sec hoor je hem afsluiten.
De krik kon weg en de auto bleef mooi hoog staan, een hele nacht en ook de volgende dag met contact aan tijdens het slepen. :clap:

detlev
afbeelding van detlev
Re: Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

Ha, gewoon op je SMAC klep dus... Zal wel lekker gestuiterd hebben dan :)

En een handtekening!!!!

johan1961
afbeelding van johan1961
Re: Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

Dat valt met een gangetje van 20 km/uur wel mee, harder was toch niet verantwoord omdat de remdruk na 2 a 3 keer remmen op was.... Gelukkig is het minder dan 1 km tot de garage.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

Lijken wel de orginele wartels. Zit dit ook met een rubbertje net als de aansluitingen bij de rest van de componenten? Alleen dat pijpje is dan een draaistukje dat overigens niet zo ingewikkeld is en je moet de leiding stuiken/flaren op de auto. Mooie oplossing verder!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

Inderdaad ik huiverde al voor een hardsoldeerlas maar dit ziet er kwalitatief goed uit.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

johan1961
afbeelding van johan1961
Re: Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

Precies weet ik het natuurlijk ook niet, alleen dat hij zelf iets heeft gemaakt waarmee hij op lucht bij de auto de afgezaagde leiding kan bewerken.
Als iemand hier meer info over wil kun je beter ff contact met http://www.minkehilgenberg.nl zelf opnemen.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

johan1961 zegt:

Maar door nu de auto eerst op te krikken tot ca. de hoogste stand, dan de auto starten en ff behoorlijk wat toeren laten draaien, (er ligt dan al wel weer ruim een liter LHM onder), contact uitzetten, en na ca 10 sec hoor je hem afsluiten.
De krik kon weg en de auto bleef mooi hoog staan, een hele nacht en ook de volgende dag met contact aan tijdens het slepen. :clap:

En hoogteschakelaar naast de pook ook in hoogste stand, neem ik aan?
Werkt dus alleen in geval van SMAC-bol aanwezig: wel genoeg druk om die SMAC bol op druk te brengen, maar niet om de auto op te tillen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

johan1961
afbeelding van johan1961
Re: Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

Inderdaad, was ik vergeten om te vermelden, de hoogteregelaar in de hoogste stand.

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Lekkage LHM, veel stoom (LHM), komt niet meer omhoog.

furriegurrie zegt:

Lijken wel de orginele wartels. Zit dit ook met een rubbertje net als de aansluitingen bij de rest van de componenten? Alleen dat pijpje is dan een draaistukje dat overigens niet zo ingewikkeld is en je moet de leiding stuiken/flaren op de auto. Mooie oplossing verder!

Dat koppelstukje is hetzelfde als die je bij Chyparse kunt kopen, alleen de lengte is iets anders. Werkt inderdaad met de standaard rubbertjes.

Het op de oude leiding stuiken van een "bolletje"is het echte probleem. Daar heb je een gereedschap voor nodig dat je ter plaatse om de leiding kan schuiven. Na het positioneren moet je dan de kracht opbrengen voor die stuik. Op handkracht kan je dat vergeten, dus er zal wel perslucht of hydrauliek aan te pas komen.
Niet een stukje gereedschap dat de hobbyist heeft.

Ik heb geprobeerd er een te maken, maar je staat er van te kijken hoe lastig het is de oude leiding zodanig vast te grijpen dat hij niet slipt en dat je hem niet vervormt terwijl je wel de stuikkracht kan opnemen. De puzzel is dat het ding waarmee je hem vastgrijpt aan de (verkeerde) kant van de stuik zit als je klaar bent. Dat ding moet dus deelbaar zijn.

Zelf soldeer ik de wartel om de oude leiding met zilversoldeer. Simpel, snel en zeker.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.